۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
‌جایگاه سومی ایران در تولید ماهیان سرد آبی| صادرات ۸ هزار تنی به عراق، قطر و امارات
تحلیل بازار داخلی و جهانی ماهی قزل آلا

‌جایگاه سومی ایران در تولید ماهیان سرد آبی| صادرات ۸ هزار تنی به عراق، قطر و امارات

در حالی که به گفته نبی زاده رئیس اتحادیه ماهیان سردآبی کشور، سالانه ۱۲۵ هزار تن ماهی سردآبی در کشور تولید می شود و به این ترتیب در جایگاه سوم و بعد از شیلی و ترکیه قرار گرفته ایم، آمارهای جهانی منتشر شده نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ اتحادیه اروپا با صادراتی به ارزش ۳۶.۲ میلیارد دلار انواع ماهی و محصولات شیلاتی در جایگاه نخست و قبل از کشور چین قرار گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید ماهی در سراسر جهان سالانه در حال افزایش است، و احتمالاً پاسخگوی خواسته های جمعیت در حال رشد جهان است. در حال حاضر ماهی بیشترین تقاضا را از سوی مصرف کنندگان دارد و همچنین مسیرهای بی شماری  از جمله منجمد، کنسرو شده و دودی برای مصرف وجود دارد.

بر اساس آمارهای جهانی حجم تولید جهانی ماهی در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰  به ۱۷۷.۸ میلیون تن رسیده است. از سوی دیگر آمارهای جهانی بیانگر این است که در سال ۲۰۱۷، بازارهای جهانی غذاهای دریایی ۱۲۵.۲ میلیارد دلار آمریکا ارزیابی شده است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۳ به ۱۵۵.۳۲ میلیارد دلار رشد کند!

صادرات ماهیان سردآبی کشور عمدتا به آذربایجان، عراق، دبی، امارات و قطر است

گفتنی است کشوری که بیشترین حجم ماهی را به خود اختصاص می دهد، چین است و در سال ۲۰۱۸، کشور چین  با درآمد ۳۱.۶ میلیارد دلار بزرگترین صنعت فرآوری ماهی و غذاهای دریایی را در خود جای داده است.  کشورهای اندونزی و هند نیز در رده بعدی های بعدی قرار دارند.  

صادرکنندگان برتر ماهی و محصولات شیلاتی جهان در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰
داده های منتشر شده در سطح آمارهای جهانی نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹، بزرگترین صادر کننده ماهی و محصولات شیلاتی در سراسر جهان اتحادیه اروپا بوده است و در این سال صادراتی به ارزش حدود ۳۶.۲میلیارد دلار داشته است. کشور چین نیز با صادرات ماهی و شیلات ۲۲.۷ میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار گرفت. کشورهای نروژ و ویتنام نیز به ترتیب با ۱۱.۹ و ۹.۵ میلیارد دلار در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.


۶۰ درصد قزل آلای تولید شده در جهان پرورشی است |بلژیک، دانمارک و هلند بزرگترین مصرف کنندگان قزل آلا در جهان هستند
ماهی قزل آلا از جمله ماهیان سردآبی است که به دو صورت وحشی و پرورشی تولید می شودو با این وجود صنعت پرورش قزل آلا  در ۴۰ سال گذشته، به طور قابل ملاحظه ای رشد کرده است. در حقیقت امروز حدود ۶۰ درصد از ماهی قزل آلا تولید شده در جهان پرورشی است.

شیلی از جمله کشورهای اصلی تولیدکننده قزل آلای پرورشی در دنیا است و آمارهای جهانی حاکی از این است که در سال ۲۰۱۸، تولید ماهی قزل آلا در شیلی نزدیک به ۸۴۴ هزار تن بوده است و نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۸.۴ درصد رشد داشته است.

در حال حاضر ۶۰ درصد قزل آلای تولید شده در جهان پرورشی است و کشورهای بلژیک، دانمارک و هلند بزرگترین مصرف کنندگان قزل آلا در جهان هستند

همچنین بر اساس آمارهای جهانی کشورهای «بلژیک ،  دانمارک ،  هلند ،  نروژ ، سوئد، سوئیس و انگلیس بیشترین مصرف در هر شاخه ماهی قزل آلا را دارند.   از سوی دیگر مصرف کنسرو ماهی قزل آلا نیز به طور  ویژه در سه کشور   «بلژیک ،  هلند و انگلیس» زیاد است به طوری که بر اساس نظر سنجی های صورت گرفته بیش از ۵۵ درصد از مصرف کنندگان ماهی قزل آلا را نسبت به سایر ماهی های مورد بررسی ترجیح داده اند و ۴۵ درصد از پاسخ دهندگان دیگر ماهی ها را برگزیده اند.

تولید سالانه ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تن ماهی سرد آبی در ایران
آرش نبی زاده، رئیس اتحادیه ماهیان سرد آبی کشور در خصوص حجم تولید ماهیان سرد آبی به خبرنگار «بازار» گفت» : حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تن در سال تولید داریم که حدود ۸ هزار تن را صادر می کنیم و مابقی نیز در داخل مصرف می شود.

نبی زاده افزود: صادرات ماهیان سردآبی کشور عمدتا به آذربایجان، عراق، دبی، امارات و قطر است.

وی با بیان اینکه واردات ماهیان سرد آبی به کشور نداریم، افزود: تنها واردات ما در این بخش مربوط به سالمون نروژی است که قیمت ها به قدری بالا است که مشتریان خاص خود را دارد و همه اقشار نمی توانند مصرف کننده این نوع ماهی باشند که قیمت آن حدود کیلویی ۴۰۰ هزار تومان است!

لازم به ذکر است که آمارهای جهانی نشان می دهد که نروژ با سهم تولید ۵۵.۳٪ بزرگترین کشور تولیدکننده سالمون نروژی است. همچنین شیلی دومین کشور بزرگ تولید این نوع ماهی در دنیا است.

نبی زاده، رئیس اتحادیه ماهیان سرد آبی کشور:   حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ هزار تن در سال تولید ماهی سرد آبی داریم که حدود ۸ هزار تن را صادر می کنیم و مابقی نیز در داخل مصرف می شود

جایگاه سومی ایران در تولید ماهیان سرد آبی جهان
نبی زاده در خصوص انواع ماهیان سرد آبی ایران نیز اظهار داشت: در ایران فقط ماهی قزل آلا و قزل سالمون پرورش داده می شود و در حال حاضر بزرگترین تولید کنندگان و رقبای ما در جهان شیلی و ترکیه هستند.

وی ادامه داد: الان ما در رده سوم تولیدکنندگان دنیا هستیم در حالی که ۵ سال پیش در رتبه اول قرار داشتیم به طوری که در آن زمان از نظر توناژ ۱۷۰ هزار تن تولید داشتیم.

این مقام مسئول در پایان گفت: اگرچه سازمان شیلات مدعی است ۱۶۵ هزار تن تولید داریم اما واقعیت این است که الان با کشور های ترکیه و شیلی با اختلاف ۱۰ تا ۱۲ هزار تن از ما بالاتر هستند.

تولید جهانی ۳.۸ میلیون تن ماهی قزل آلا در ۲۰۱۹
آمارهای جهانی منتشر شده همچنین نشان می دهد که بازار جهانی ماهی قزل آلا در سال ۲۰۱۹ به ۳.۸ میلیون تن رسیده است.

کارشناسان می گویند با توجه به اینکه ماهی قزل آلا سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین B۳  D، روی، ید، کلسترول و اسیدهای چرب امگا ۳ است. , مصرف منظم آن باعث آرامش التهاب، کاهش فشار خون، به حداقل رساندن خطر ابتلا به سرطان و بهبود عملکرد سلول های شریان ها می شود.   لذا با بالا رفتن آگاهی مصرف کنندگان انتظار می رود، رشد بازار این ماهی در سال های آینده رقم بخورد به طوری که پیش بینی شده است که بازار جهانی ماهی قزل آلا رشد متوسطی را طی سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۵ نشان دهد.

قیمت ماهی قزل آلا در بازارهای جهانی
آمارها نشان داده است که بر اساس آنچه که در بازارهای جهانی ارائه شده قیمت ماهی قزل آلا در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰  به ۵.۷۹ یورو برای هر کیلوگرم رسیده است. به عبارت بهتر  هر کیلو قزل آلایی که ما اینجا بدون استخوان ان را حدود۸۹۰۰۰ تومان می خریم  با رسیدن به بازارهای اروپایی ۱۸۰ هزار تومان  قابل ارایه است.

کد خبر: ۶۲٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha