۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
وقتی FATF و کرونا  هم نمی‌تواند جلوی بورس را بگیرد
تحلیل روزانه بورس/۳ اسفند۹۸؛

وقتی FATF و کرونا هم نمی‌تواند جلوی بورس را بگیرد

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز مثبت بود، شاخص با رشد ۳۱۱۳.۸۳ واحدی در جایگاه تاریخی ۴۸۱۸۶۹ واحد ایستاد.

بازار- وحید بلالی : شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز مثبت بود، شاخص با رشد ۳۱۱۳.۸۳ واحدی در جایگاه تاریخی ۴۸۱۸۶۹ واحد ایستاد، جایگاهی که تا به حال نتوانسته بود آن را فتح کند، بورس اکنون در قله تاریخی خود ایستاده است و در معاملات روزهای آینده باید وضعیت آن به دقت رصد شود.

وقتی FATF و کرونا  هم نمیتواند جلوی بورس را بگیرد

معاملات امروز بورس روز تاریخی خود را تجربه کرد، بیشتر معامله گران و سهامداران از یکیدیگر سوال می کردند که آیا باید امروز سهام خود را بفروشیم و به صورت کلی از بورس خارج شویم؟، عده ای دیگر هم به دقت معاملات را رصد کرده و از وضعیت نگران بودند، ابتدای معاملات امروز در ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه ، شاخص کل بیش از ۱۱۲۰۰ واحد ریزش کرد و تمام شاخص های دیگر نیز همراه آن ریزشی شدند، اما در ادامه و بعد از یک ساعت از آغاز معاملات این ریزش به  عدد ۷۰۲۸ واحد رسید. نیم ساعت بعد از آن باز هم شاخص کل با عقب نشینی کمتری مواجه شده و به عدد ۲۱۱۷ واحد رسید.

یک ساعت کافی بود تا باز هم از فشار عرضه ها کاسته و تقاضا افزایش یابد، حال نمادها وضعیت جدیدی را تجربه و بسیاری از منفی به مثبت رفتند، مثبت ها هم پرتقاضا شده و وارد صف خرید شدند. برخی از تحلیلگران ریزش ۳۰ هزار واحدی شاخص کل بورس را در این هفته پیش بینی می کردند و اصلی ترین دلیل آن را گذاشتن نام ایران در لیست FATF می دانستند اما برای درک این مطلب باید به یک نکته اساسی توجه کرد.

قرار داشتن در لیست سیاه FATF می تواند برای هر کشوری هزینه‌زا باشد و مبادلات تجاری آن را به خطر بیندازد اما این وضعیت زمانی صدق می کند که آن کشور دچار تحریم های آمریکا نباشد. ایران کشوری نیست که در وضعیت عادی بخواد مبادلات تجاری خود با دنیا را ادامه دهد، بیش از ۱۰۰۰ شخصیت و دستگاه ایرانی در لیست تحریم های آمریکا قرار دارد و تحریم مساله مهم است و نه FATF  ،  این موضوع زمانی می توانست بر اقتصاد ایران مساله ساز شود که ایران هیچ تحریمی را از آمریکا متحمل نمی شد. به همین علت بورس ایران تاثیری از این موضوع نگرفته و به راه خود ادامه داد.

مساله دیگر ویروس کرونا است که ظرفیت به هم ریختن بازار سرمایه ایران حداکثر تا یک هفته را داشت، اما این موضوع هم تاثیر حداکثر دو ساعته بر بازار ایران داشته و بازار به سرعت توانست از این سد هم بگذرد.

متوسط ها همچنان پیشتاز رشد از بزرگان

نکته قابل توجه پیشی گرفتن گروه های کوچک و متوسط از بزرگان بورسی است، دارویی ها امروز با سرعت قابل توجه به شدت سبز رنگ بوده و توانستند بر شاخص نیز تاثیر گذار باشند، این رشد در حالی رخ داد که بیشتر نفتی ها و شیمایی ها در معاملات امروز منفی بودند و فشار فروش بسیاری نیز بر گروه های خودرویی و بانکی دیده شد.

آیا بازار فرابورس آسیب پذیرتر از بورس است؟

نکته دیگر معاملات امروز نوسان بازار دوم فرابورس بود، بازار فرابورس در هفته های اخیر بسیار پرنوسان تر از بازار اصلی بورس در حال نوسان بوده و ریسک سرمایه گذاری در برخی از نماهای بازار پایه افزایش یافته است، نمادهای بازار پایه به شدت رشد یا به شدت افت می کنند و برخی از سرمایه گذاران در این بازار به حال بلاتکلیف بازار را نظاره می کنند به عنوان نمونه نماد انرژی۳ بعد از چهار ماه نوسان در محدوده قیمتی ۶ تا ۷ هزار تومان به یک باره رشد خود را آغاز کرد و کمتر از دوهفته توانست به عدد ۱۰ هزار تومان برسد اما با واکنش سازمان بورس مواجه شده و معاملات آن تا ۱۳ اسفند بسته شد. نقدشوندگی بازار پایه کاهش یافته بر ریسک سرمایه گذاری آن افزوده شده است.

کد خبر: ۶٬۲۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha