۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
احیای برجام پیچیده است| چین؛ عامل ایجاد موازنه در سیاست خارجی ایران
یک رسانه عربی مطرح کرد:

احیای برجام پیچیده است| چین؛ عامل ایجاد موازنه در سیاست خارجی ایران

بازگشت از نقطه کنونی در روابط ایران و آمریکا به سال ۲۰۱۵ که توافقنامه هسته ای امضا شد، با پیچیدگی های بسیاری همراه است.

بازار؛ گروه بین الملل: پایگاه خبری الشرق الاوسط اخیرا مقاله ای با قلم «ندیم قطیش» با عنوان «ایران و بایدن... وعده‌های پائیزی» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

جنجال به راه افتاده پس از انتخاب «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور آمریکا و تاثیر این انتخاب بر ایران، تقریبا بر همه تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران سایه افکنده است تا چنین نتیجه گیری کند که: بحران ایران با پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ پایان می یابد و عقربه های ساعت آماده برای بازگشت به عقب است. با این حال، به نظر می رسد بازگشت از نقطه کنونی در روابط ایران و آمریکا به سال ۲۰۱۵ که توافقنامه هسته ای امضا شد، با پیچیدگی های بسیاری همراه است.

کسانی که فکر می کنند با روی کار آمدن بایدن، تحریم ها به طور خودکار لغو و ایران به برجام باز خواهد گشت این واقعیت را در نظر ندارند که بسیاری از تحریم هایی که ایران خواستار لغو آنها به عنوان مقدمه ای برای بازگشت به توافق هسته ای است، به پرونده هسته ای ایران ارتباط ندارد بلکه به مسائلی مانند تروریسم و حقوق بشر ارتباط دارد که بسیاری از اعضای کنگره از هر دو حزب، از استمرار آن حمایت می کنند.

مانع دیگر بازگشت سریع به برجام این است که کاهش پایبندی ایران به برخی تعهدات هسته ایش، مشکلاتی فنی ایجاد کرده است که حل آنها به زمان نیاز دارد. مثلا سطح اورانیوم غنی شده ایران اکنون ۱۲ برابر میزان مجاز به موجب توافق هسته ای است و شمار سانتریفیوژهای فعال ایران افزایش یافته و تغییراتی در راکتورهای هسته ای ایجاد کرده است که بازگرداندن آنها به شرایط قبل به زمان نیاز دارد.

گفتمان سیاسی ایران بر ایجاد جهان چند قطبی متمرکز است که چین به عنوان یکی از این قطب ها، از ایران در برابر آمریکا حمایت خواهد کرد. یکی از اولویت های اصلی دستور کار پکن و واشنگتن، پایان دادن به جنگ تجاری است که دولت ترامپ آغاز کرد.

تهران در اوج تحریم های آمریکا به محدود بودن امکان تکیه کردن به اروپا پی برد که یکی از نشانه های آن شکست ساز و کار اینستکس بود که انگلیس و فرانسه و اروپا به عنوان ابزاری برای تعامل شرکت های تجاری اروپایی با ایران بدون مواجه شدن با تحریم های آمریکا ایجاد کردند.

توافقنامه های اخیر سازش و برقراری روابط بین امارات، بحرین، سودان و مغرب با اسرائیل، در کنار تحولات سیاسی در روابط عراق و کشورهای عربی نشان می دهد ایران با واقعیت های راهبردی جدیدی مواجه است.

کد خبر: ۶۲٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha