۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
برای حل مشکل تامین مالی تولید، دستورالعمل اجرایی طرح گام نهایی شود
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

برای حل مشکل تامین مالی تولید، دستورالعمل اجرایی طرح گام نهایی شود

آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: طرح گواهی اعتبار مولد (گام) که به تازگی در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده، ابزاری در چارچوب مدیریت نقدینگی و برای تأمین مالی واحدهای تولیدی است که هنوز دستورالعمل اجرایی آن توسط بانک مرکزی نهایی نشده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به طرح گام که به تازگی در شورای پول و اعتبار به تصویب رسیده است، گفت: هدف اصلی این طرح سوق دادن منابع موجود به سمت تولید است. در واقع برنامه‌ای از سوی بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی که برای تأمین مالی و سرمایه در گردش موردنیاز زنجیره تولید به ویژه برای صنایع کوچک و متوسط طراحی شده است.

عباس آرگون، گواهی اعتبار مولد (گام) را ابزاری برای تأمین مالی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی دانست و تصریح کرد: طرح گام، ابزاری بازارمحور و راهی برای تأمین مالی پایدار است که قابلیت نقل و انتقال در بازار پول و سرمایه را نیز دارد.

او با بیان اینکه هر بنگاهی متناسب با شرایط مالی خود می‌تواند از ابزار مختلفی برای تأمین سرمایه استفاده کند، گفت: در ایران از یک طرف نقدینگی بالایی در سطح جامعه وجود دارد و از سویی مشکل اصلی واحدهای تولیدی و خدماتی تأمین سرمایه در گردش است. هدایت منابع موجود در کشور به سمت تولید، هدفی است که طرح گام دنبال می‌کند. البته در این بخش ابزار متنوعی تعریف شده که هر واحدی متناسب با شرایط مالی خود می‌تواند یکی از این ابزار را انتخاب کند.

این فعال اقتصادی طرح گام را ابزارسازی برای تأمین اعتبار واحدهای تولیدی در قالب زنجیره تأمین دانست که بازارمحور بوده و قابلیت نقل و انتقال در بازار پول و سرمایه را دارد و تسهیلات تازه‌ای برای تأمین اعتبار واحدها فراهم می‌کند.

آرگون تصریح کرد: طبق این طرح، تولیدکنندگان برمبنای فاکتور خرید مواد اولیه از طریق بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید می‌کند که این اوراق با ارزش یک میلیون ریال منتشر می‌شوند. در این پروسه، بنگاه فروشنده، مواد اولیه را تحویل می‌دهد و گواهی صادر شده را دریافت می‌کند. او این اوراق را می‌تواند تا زمان سررسید نگه دارد و یا با تنزیل در بازار و یا در بازار سرمایه بفروشد.

او تأکید کرد: به نوعی می‌توان گفت تأمین مالی از انتهای زنجیره شروع می‌شود و متعهد اصلی اوراق منتشر شده هم در انتهای زنجیره قرار دارد. البته هنوز دستورالعمل اجرایی و کارمزد این طرح مشخص نشده است. اعتبار اوراق منتشر شده ۹ ماهه بوده و بعد از گذشت یک‌ششم از دوره زمانی آن که حدود یک ماه و نیم است، قابلیت نقل و انتقال در بازار سرمایه را پیدا می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: ضمانت اوراق منتشر شده با بانک عامل است و تعهد آن نیز به عهده درخواست‌کننده انتشار اوراق که در انتهای زنجیره قرار دارد، است. در واقع بانک عامل، ضمانت‌نامه و وثایق را از متقاضی انتشار اوراق دریافت می‌کند و اوراق را منتشر می‌کند. تولیدکننده اوراق را به تأمین‌کننده بالادستی می‌دهد و همین طور دست به دست می‌چرخد تا زمان سررسید آن برسد.

آرگون متذکر شد: قرار نیست کل مشکلات حوزه تأمین سرمایه واحدهای تولیدی از طریق همین یک ابزار حل‌وفصل شود اما بدون شک اثرگذار خواهد بود.

کد خبر: ۶۲٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha