۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
تلاش کشورهای مختلف برای بازگشت آمریکا به برجام
‌ان اچ کی بررسی کرد:

تلاش کشورهای مختلف برای بازگشت آمریکا به برجام

کشورهای ذینفع در توافق هسته ای ایران موافقت کردند که تمام تلاش خود را برای بازگشت آمریکا به این توافق انجام دهند.

بازار؛ گروه بین الملل: روز بیست و یکم ماه دسامبر کشورهای ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان،‌ چین و روسیه نشستی در سطح وزیران به صورت آنلاین برگزار کردند. کشورهای ذینفع در توافق هسته ای ایران در این نشست موافقت کردند که تمام تلاش خود را برای بازگشت آمریکا به این توافق انجام دهند.

 اما ایران در برابر درخواست کشورهای مختلف اروپایی مبنی بر رعایت تعهدات توافق هسته ای اعلام کرد،‌ برای دستیابی به سازش درباره تعهدات توافق هسته ای، ابتدا لازم است که روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف به صورت عادی در آید.

با خروج یک جانیه دولت ترامپ از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ ،‌ ایران بر خلاف تعهدات توافق هسته ای غنی سازی اورانیوم را از سرگرفته است.

گفته می شود در این نشست درباره احتمال بازگشت دولت بایدن به توافق هسته ای ایران بحث و تبادل نظر شده است و کشورهای مختلف توافق کردند که تمام تلاش های خود را برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای انجام دهند.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی ایران در ماه دسامبر قانونی را تصویب کرد که دولت را ملزم می کند فعالیت برنامه های هسته ای را به طور همه جانبه دنبال کند.

از سوی دیگر نیروی دریایی آمریکا روز بیست و یکم ماه دسامبر اعلام کرد، زیر دریایی هسته ای «یو اس اس جورجیا»‌ با عبور از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شده است. برخی از کارشناسان بر این باروند که این اقدام برای مهار ایران در ایجاد تنش صورت گرفته است.

ارتش آمریکا با انتشار بیانیه ای در همین زمینه اعلام کرد: «هر چند ‌فاش کردن تحرکات زیر دریایی های هسته ای امری نامتداول است، ‌ولی آمریکا نشان داده است توانایی دفاع سریع در برابر هر گونه تهدیدی را دارد.»

تلویزیون سی ان ان به نقل از یک مقام ارشد در دولت آمریکا اعلام کرد، نگرانی هایی وجود دارد که ایران در ماه ژانویه امسال که مصادف با نخستین سال از درگذشت سردار سلیمانی بدست ارتش آمریکا است، دست به حمله تلافی جویانه بزند.

ارتش آمریکا از ماه گذشته تاکنون بارها فعالیت بمب افکن ها و ناوهای هواپیمابر را در اطراف خلیج فارس فاش کرده است و گفته می شود آمریکا با این اعلام ها در نظر دارد که ایران را در ایجاد تنش مهار کند.

کد خبر: ۶۲٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha