۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹
بازگشت آرامش به بازار مرغ؛ بال‌وپر گران‌فروشان چیده شد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

بازگشت آرامش به بازار مرغ؛ بال‌وپر گران‌فروشان چیده شد

مشهد- قیمت مرغ که تا دو هفته پیش ‌به ازای هر کیلو از یک دلار هم سبقت‌ گرفته بود چند روزی است که بازار آرامی را تجربه می‌کند و مشاهدات ما از سطح شهر مشهد نشان می‌دهد که قیمت‌ها به حد تعادل رسیده و ازدحامی برای خرید وجود ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت مرغ تا کیلویی ۳۸ هزار تومان طی ماه گذشته شوک عجیبی را به مصرف‌کنندگان تحمیل کرد اگرچه دولتی‌ها سعی کردند تا با تزریق مرغ منجمد با کیلویی ۱۵ هزار تومان از التهاب قیمت‌ها بکاهند اما تعیین سهمیه توسط فروشندگان برای فروش مرغ منجمد و آن هم به ازای هر شهروند دو قطعه مرغ به عطش بازار دامن زد.

به گزارش خبرنگار بازار در حال حاضر بازار مرغ در مشهد از التهاب افزایش قیمت فاصله گرفته است و درحالی‌که فروشندگان و هم‌چنین تولیدکنندگان در برابر کاهش قیمت‌ها تا هفته گذشته مقاومت نشان می‌دادند و حاضر به فروش مرغ کمتر از کیلویی ۲۵ هزار تومان نبودند حالا به قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تن داده و حتی قیمت در برخی از فروشگاه‌ها به کیلویی ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است.

گران نخرید
در همین حال معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی با تأکید بر این موضوع که رعایت قیمت مصوب در تمامی فروشگاه‌ها بر اساس مصوبه تنظیم بازار الزامی به بازار گفت: رعایت قیمت مصوب گوشت مرغ کشتار روزبه قیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار و چهارصد تومان برابر مصوبه تنظیم بازار الزامی است.

محمدجواد ساعدی افزایش قیمت‌ها و التهاب قیمت‌ها را در طی ماه گذشته ناشی از کمبود نهاده‌های تولید نام برد و افزود: متأسفانه در مقطعی این نوسانات بسیار شدید شد که با تمهیدات اندیشیده شده د راستای تأمین نهاده‌ها  و هم‌چنین نظارت‌های این سازمان قیمت مرغ شیب نزولی را طی کرده و در حال حاضر به قیمت مصوب رسیده است.

وی هم‌چنین از کاهش جوجه ریزی به‌عنوان حدفاصل تاریخ دهم تا ۱۸ مهرماه در واحدهای تولیدکننده به‌عنوان یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در کاهش مرغ در بازار یاد کرد و افزود: کمبود نهاده تولید و کاهش جوجه ریزی شرایطی را در ماه گذشته رقم زد که منجر به افزایش ناگهانی مرغ شد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی با اشاره به تأمین نهاده موردنیاز مرغداران تأکید کرد: رعایت قیمت مصوب گوشت مرغ کشتار روز برابر مصوبه تنظیم بازار الزامی است.

ساعدی بابیان اینکه قیمت مصوب گوشت مرغ از ابتدای سال دو بار تغییر داشته‌ و آخرین باری که قیمت توسط ستاد تنظیم بازار اعلام‌شده، قیمت مرغ زنده درب کشتارگاه ۱۴هزار و ۴۰۰ تومان و قیمت گوشت گرم مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان بوده است یادآور شد: رعایت قیمت‌های اعلام‌شده  الزامی است.

وی خاطرنشان ساخت: بازرسین این سازمان عملکرد واحدهای مرغداری را موردبررسی دقیق قرار می‌دهند و در صورت عرضه خارج از شبکه نهاده دامی با متخلفین برخورد مقتضی صورت می‌گیرد.

بهانه ای پذیرفته نیست
در همین حال معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه نسبت به تأمین نهاده‌های تولید در استان اقدام شده به تولیدکنندگان تذکر داد که هرگونه افزایش قیمت و یا توزیع خارج از شبکه به‌هیچ‌وجه قابل‌تحمل نبوده و در این راستا هیچ عذر و بهانه‌ای قابل‌پذیرش نیست.

از مرغدار یا دامدار قابل‌پذیرش نیست که نهاده وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کند و به‌جای مصرف آن برای پرورش دام و طیور، آن را گران‌تر از قیمت اصلی‌اش در بازار بفروشد

علی رسولیان با تأکید بر اینکه نهاده موردنیاز مرغداران در استان تأمین‌شده به بازار گفت: قیمت مصوب گوشت مرغ کشتار روزبه قیمت هر کیلوگرم ۲۰۴ هزار ریال برابر مصوبه تنظیم بازار الزامی است.

وی در واکنش به افراد سودجویی که به اسم تولیدکننده نسبت به خروج نهاده‌های یارانه‌ای خارج از شبکه اقدام کرده و دان مرغ را به قیمت آزاد به فروش می‌رسانند اظهار کرد: از مرغدار یا دامدار قابل‌پذیرش نیست که نهاده وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کند و به‌جای مصرف آن برای پرورش دام و طیور، آن را گران‌تر از قیمت اصلی‌اش در بازار بفروشد.

وی در این رابطه اذعان کرد: برخوردهای بازدارنده مانند جلوگیری از جوجه ریزی واحدی که عرضه خارج از شبکه نهاده داشته باشد نیز اثرگذار است.

تأمین نهاده دامی مرغداران
درحالی‌که تولیدکنندگان نبود و هم‌گرانی نهاده‌های تولید در بازار ازجمله سبوس را بهانه افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تأمین ۱۰۰ درصدی نهاده موردنیاز خبر می‌دهد.

مجید جعفری با اشاره به اینکه از مجموع ۶۷۰ هزار تن نهاده دامی که از ابتدای امسال تا ۲۱ آذرماه در خراسان رضوی تأمین‌شده، ۴۳.۹ درصد از نیاز دامی خراسان رضوی را برآورده کرده اظهار کرد: از ابتدای آبان ماه نیاز واحدهای طیور به نهاده دامی به‌صورت ۱۰۰ درصد تأمین‌شده است.

وی افزود: طی هشت‌ماهه امسال ۲۵ هزار و ۴۱۱ مورد پایش از  واحدهای پرورش دام و طیور خراسان رضوی که نهاده دامی تحویل می‌گیرند انجام‌گرفته است که منجر به کشف ۶۸۲ مغایرت با میزان نهاده تحویلی، ۲۷ مورد تأخیر در تحویل بار نهاده، ۲۱۶ مورد عدم تحویل نهاده و ۱۷۱ مورد کسری در بار نهاده دامی شده است.

تغییر آهنگ جوجه ریزی
گرچه در طی روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها و بازگشت آرامش به بازار مرغ هستیم اما هشدار محمدرضا اورانی رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی مبنی بر این آهنگ جوجه ریزی کاهش‌یافته است را باید در این راستا جدی گرفت.

این مقام مسئول بابیان اینکه آهنگ جوجه ریزی تغییر کرده است پیش‌ازاین اعلام کرد: در آذرماه سال گذشته ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد اما این میزان جوجه ریزی در آذرماه امسال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه بوده است لذا به نظر می‌رسد در صورت بی‌توجهی به این موضوع اگر این روند کاهشی ادامه‌دار شو به‌طور حتم بازار در طی ماه‌های آینده با کمبود این محصول روبرو خواهد شد.

کد خبر: ۶۲٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha