۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
۲۰ درصد تسمه‌های موجود در بازار بی کیفیت هستند
سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو مطرح کرد

۲۰ درصد تسمه‌های موجود در بازار بی کیفیت هستند

کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو تهران، گفت: درحال حاضر بیشترین میزان شکایت در اتحادیه مربوط به تسمه تایم است. در صورت خرابی پیشرانه ناشی از پارگی تسمه تایم در خانواده پژو ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه تعمیر به مالک تحمیل می‌شود.

بازار؛ گروه خودرو: باتوجه به افزایش قیمت لوازم یدکی و بالارفتن دستمزد تعمیرات بسیاری از مالکان سعی دارند در صورت خرابی خودرو از بهترین خدمات تعمیری و قطعات با کیفیت استفاده کنند. قطعاتی که بتواند عمر مفید خودرو را افزایش و دفعات تعمیر را کاهش دهد. یکی از قطعات پر مصرف که این روزها با حاشیه‌های فراوان کیفیتی مواجه شده، انواع تسمه است. تسمه‌ها به ویژه تسمه تایم در صورت بی کیفیتی منجربه تحمیل هزینه‌های هنگفت تعمیرات و زمین گیر شدن خودرو خواهد شد. برای بررسی این موضوع با مهدی کاظمی سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو تهران به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه آن را از نظر خواهیم گذراند:

* برخی از کارشناسان بیان می‌کنند که در بازار افتر مارکت کیفیت تسمه‌های تایم کاهش و نمونه‌های تقلبی آن فراوان شده است، این موضوع چقدر صحت دارد؟
این موضوع واقعیت داشته و تقریبا پیشنه‌ای طولانی در بازار دارد. در بازار لوازم یدکی انواع تسمه با کیفیت و بی کیفیت وجود دارد. لذا به مشتریان و مالکان خودروها پیشنهاد می‌کنیم، در زمان خرید تسمه، از برندهای مطرح استفاده کرده و به قیمت که این روزها عامل اساسی انتخاب هست، توجه نداشته باشند. به تازگی برخی از فروشنده‌ها به اشتباه، تسمه‌های درجه دو یا درحد اصلی را به مشتری ارائه می‌دهند. مشتری زمانی که در انتخاب از فروشنده کمک می‌خواهد، با پاسخ برندهای خوبی هستند مواجه می‌شود. بنابراین از مشتریان درخواست داریم با چشم پوشی از مباحث اقتصادی اقدام به خرید کرده و به هم صنف‌های خود گفته‌ایم شیوه فروش را اصلاح کنند.

در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی نتوانستند تمام تسمه‌های تایم را تولید کنند. زیرا بیش از ۲۰۰ نوع خودرو در کشور داریم

* آمار شکایت از تسمه تایم توسط مشتریان در اتحادیه چگونه است؟ چه توصیه‌ای به مشتریان برای خرید تسمه در بازار دارید؟
اگر تسمه تایم معیوب شود، به پیشرانه آسیب جدی و هزینه هنگفت تعمیراتی را به مالک تحمیل خواهد کرد. درحال حاضر بیشترین میزان شکایت در اتحادیه مربوط به تسمه تایم است. تلاش اتحادیه، تعزیرات، وزارت صمت و  نظارت و پیگیری اتاق اصناف بررسی تسمه‌های موجود در بازار و بازدید از فروشندگان این قطعه است. درپاسخ به قسمت دوم سوال شما باید گفت، همواره به مشتریان توصیه می‌کنیم در زمان خرید تسمه از فروشنده فاکتور با قید تضمین کارکرد قطعه دریافت کنند. فروشندگان فراوانی داریم که تسمه با کیفیت عرضه می‌کنند.

* پارگی تسمه تایم بیشتر در کدام یک از خودروهای داخلی، چینی یا وارداتی رخ می‌دهد؟
خودروهای داخلی و چینی رکوردار خرابی و پارگی تسمه‌تایم هستند. خودروهای وارداتی مانند کره‌ای و... به دلیل بالا بودن قیمت خودروها، مالکان در کارکردهای مشخص و زمان‌های معین اقدام به تعویض تسمه تایم می‌کنند. در پاسخ به قسمت دیگر سوال شما باید گفت عمرمفید یک تسمه تایم ۷۰ هزار کیلومتر است. اما گاهی ممکن هست که این قطعه تا ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کند و به طور ناگهانی در مسیر حرکت سبب زمین‌گیر شدن خودرو شود. بنابراین در زمان‌های مقرر اقدام به تعویض این قطعه کنند تا در مسیر حرکت مجبور به استفاده از امداد نشوند.

* برخی از کارشناسان به تولیدات داخلی تسمه تایم اشاره دارند، براین اساس چرا نیاز بازار از سوی این تولیدکنندگان تامین نمی‌شود که تعداد قطعات بی کیفیت در بازار کاهش یابد؟
در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی نتوانستند تمام تسمه‌های تایم را تولید کنند. زیرا بیش از ۲۰۰ نوع خودرو در کشور داریم. هرچند که در بسیاری از خودروها تسمه‌ها یکی است. تولید داخل با نمونه با کیفیت و وارداتی آن برابری می‌کند و اگر شخصی تسمه به نام ایرانی بفروشد و پاره شود، قطعا نمونه وارداتی بی کیفیت است. هر مصرف کننده‌ای اگر فاکتور بگیرد در زمان معیوب شدن به راحتی آزمایش و تست شده که می‌توان حتی کیفیت و دلیل پارگی آن را حدس زد. تاکنون تسمه تایم‌های بی کیفیت هرچه بوده را میزان خسارت برای مشتری دریافت کردیم.

معتقد هستم بیمه نامه تاثیرگذار نیست. همه مشتریان اطلاعات کافی در مورد بیمه نامه ندارند

* چند درصد از تسمه تایم‌های موجود در بازار بی کیفیت هستند؟
فکر می‌کنم حدود ۲۰ درصد از تسمه های موجود در بازار بی کیفیت است.

* برخی از تسمه‌ها در بازار دارای بیمه نامه هستند، این بیمه چه مقدار در پرداخت هزینه ناشی از استفاده قطعه بی کیفیت تاثیرگذار است؟
معتقد هستم بیمه نامه تاثیرگذار نیست. همه مشتریان اطلاعات کافی در مورد بیمه نامه ندارند. فروشنده به مشتری بیان می‌کند، تسمه‌ای که از ما خریداری کردی ممکن هست ماه بعد آن را استفاده کنید. به محض استفاده باید کد آن را به بیمه اطلاع داد، اما با ناآگاهی اقلیت بسیار کمی شماره یا کد روی محصول نصب کرده اما از بیمه خبری نیست. تنها راه تضمین تسمه‌ها را اعطا فاکتور به مشتری است. اگر بیمه حقیقی باشد و دچار خسارت شود، مشتری به سمت آن می‌رود.

* در صورت پارگی تسمه چه قطعاتی آسیب دیده و هزینه تعمیر موتور برای خودروی مانند پژو ۲۰۶ چقدر است؟
پارگی تسمه تایم معمولا به دلیل معیوب بودن برخی از قطعات است. در صورت پارگی تسمه اگر راننده به موقع متوجه و خودرو را خاموش کند، غیر از تسمه آسیبی به قطعات دیگر وارد نمی‌شود. همچنین باید ذکر کرد در صورت پارگی تسمه قطعاتی مانند پیستون و سوپاپ عمدتا آسیب می‌بینند. در صورت خرابی پیشرانه ناشی از پارگی تسمه تایم در خودرو ۲۰۶ یا خانواده پژو ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه تعمیر دارد.

کد خبر: ۶۲٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha