۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
تنظیم لایحه بودجه براساس واقعیت‌های موجود
سخنگوی دولت عنوان کرد

تنظیم لایحه بودجه براساس واقعیت‌های موجود

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: لایحه بودجه براساس واقعیت‌های اقتصادی و اجتماعی موجود و با پیش بینی از شرایط آینده نزدیک تنظیم شده است.

به گزارش بازار، ربیعی در ادامه نشست خبری خود در خصوص همراهی دولت با مجلس برای اصلاحات بودجه ۱۴۰۰ گفت: دولت بودجه تلاش کرده که در بودجه‌های سالانه اصلاحات ساختاری را در قالب تبصره‌ها نیز مدنظر قرار دهد.

وی افزود: البته ارقام پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ براساس واقعیات پیش رو تنظیم شده است و نحوه تنظیم بودجه هم براساس قانون اساسی از اختیارات قوه مجریه و شخص رییس جمهور است. همان گونه که تصویب بودجه از اختیارات و وظایف قوه مقننه است و حق هر گونه اعمال نظر و حق اصلاح برای مجلس محفوظ است.

ربیعی تصریح کرد:در هر حال دولت به لحاظ بحث کارشناسی کاملا با مجلس همراهی خواهد کرد و از تمام توان کارشناسی خود برای داشتن یک بودجه موثر و مناسب دریغ نخواهد کرد.

سخنگوی دولت افزود: امیدواریم در نهایت هزینه‌های دولت افزایش نیابد و درآمدهای واهی به آن نیز افزایش نیابد. این مشکلی است که در سال‌های گذشته ما همواره داشته ایم.

وی در ادامه در خصوص اظهارات وزیر خارجه کانادا که "خطای انسانی نمی‌تواند دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی باشد" گفت: دولت معتقد است که علل سانحه طبق قوانین و مقررات داخلی خود و وفق تعهدات بین المللی و با پرهیز از هر گونه سیاسی کاری و در فضایی کاملا حرفه‌ای انجام بگیرد.

 ربیعی افزود: کمیته تعیین شده در دولت با اهتمام زیاد همه جوانب را بررسی کرده و تمام کارشناسان و معطلین مورد مصاحبه قرار گرفتن و گزارشی نیز تهیه شده است. مقامات وزارت راه و شهرسازی این نتایج را به اطلاع طرف‌های ذیربط می‌رساند.

سخنگوی دولت گفت: تاکنون در قالب دو دور مذاکرات، کلیه یافته‌های خود را در اختیار طرف اوکراینی قرار داده ایم. اما متاسفانه رویکرد دولت کانادا نسبت به موضوع سانحه هواپیمای اوکراینی کاملا رویکردی سیاسی و غیرحقوقی است. مدام هم اظهارات سیاسی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای این سانحه همکاری و تحقیقات لازم را برای روشن شدن ابعاد حادثه و نیز اطلاع رسانی شفاف به طرف‌های ذینفع بعمل آورده ایم و تلاش‌ها و همکاری‌های خود را با حسن نیت ادامه خواهیم داد.

ربیعی افزود: طرح درخواست‌های غیرقانونی از سوی کانادا را اقدامی غیرحرفه ای، غیرسازنده و زیاده خواهانه در روند این همکاری‌ها می‌دانیم. اینکه دولت کانادا بدون تحقیقات فنی و حقوقی چنین ادعاهایی طرح کرده، تاسف انگیز است.

سخنگوی دولت گفت: معتقدیم چنین اظهارات و مواضعی در روند رسیدگی آثار سوء می‌گذارد، در راستای التیام آلام بازماندگان نیست. به دولت کانادا توصیه می‌کنیم که بدون دخالت در امور داخلی کشورمان، روند همکاری‌های دو جانبه ایران و اوکراین، به عنوان دو دولت ذیربط، مختل نکند.

وی تاکید کرد: همچنین ما به شفافیت و اطلاع رسانی دقیق همه جزییات سانحه هواپیمایی اوکراین و جلوگیری از تضییع حقوق خانواده‌های جانباختگان متعهدیم. به خانواده‌های جانباختگان این سانحه اطمینان می‌دهیم که کلیه دستگاه‌ها با هماهنگی و همکاری تمام ظرفیت‌ها و تلاش خود را جهت پیگیری حقوق قربانیان به کار خواهند بست.

ربیعی گفت: همانطور که قبلا گفته شد رسیدگی کیفری در مورد مسئولیت کیفری در دادسرا و دادگاه نظامی انجام می‌شود و باید بر پایه اصول حقوقی و جزییات دقیق مقرر در آیین دادرسی باشد. امیدواریم که مرجع قضایی "دادگاه نظامی" بتواند زودتر نتیجه رسیدگی‌ها را اعلام کند.

ربیعی تصریح کرد: در مورد مسئولیت مدنی هم قبلا اعلام شده و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تصریح کرد که براساس عرف‌ها و معیارهای بین المللی و بدون تبعیض براساس تابعیت و با برخورد برابر با اتباع ایران و اتباع خارجی خسارت جان باختگان باید پرداخت شود. حتما پیگیری می‌شود که منابع لازم تامین شود.

وی با بیان اینکه مسئولیت مدنی و جبران خسارت، جایگزین رسیدگی قضایی و مسئولیت کیفری نیست، افزود: ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده‌های بازماندگان، امیدواریم نشست میان خانواده‌های جانباختگان و مسئولین محترم قضایی کشور جهت اطلاع خانواده‌های جانباختگان از روند قضایی حادثه و پاسخ به سوالات و ابهامات احتمالی پیرامون سانحه برگزار شود.

سخنگوی دولت در خصوص شنیده‌هایی مبنی بر ارسال پیام از سوی بایدن به ایران هم گفت: دولت جدید آمریکا هنوز مستقر نشده و چنین مباحثی صرفا گمانه زنی‌های رسانه‌ای است.

 ربیعی تصریح کرد: اظهارات علنی مقامات دولت جدید آمریکا نیز تاکنون جنبه شعارهای انتخاباتی داشته که نمی‌توان چندان اعتباری برای آن‌ها قائل شد. جمهوری اسلامی ایران نه به اظهارات، بلکه به اقدامات دولت آینده آمریکا در خصوص بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل توجه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران به روشنی توسط مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری در خصوص برجام و احتمال بازگشت طرف‌های مقابل اعلام شده است.

کد خبر: ۶۲٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha