۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
طرفهای برجام برای اعتمادسازی تلاش کنند
عضو انجمن پیشبرد علوم آمریکا در گفتگو با بازار:

طرفهای برجام برای اعتمادسازی تلاش کنند

«رابرت شاپیرو» معتقد است که آغاز مذاکرات جدید ممکن است روشن ترین و شفاف ترین راه برای ادامه فعالیت هسته ای ایران باشد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی در مصاحبه با رویترز مدعی شد موارد تخطی از برجام خیلی بیشتر از آن است که بتوان به راحتی به آن بازگشت.

وی در ادامه این ادعا افزود: نمی‌توانم باور کنم که خیلی راحت از بازگشت به خانه اول حرف می‌زنند چرا که خانه اول دیگر وجود ندارد واضح است که باید پروتکل یا یک توافق یا تفاهم‌نامه یا اسناد کمکی باشد که به طور واضح مشخص کند چه کاری باید انجام شود.

این ادعای گروسی در حالی است که اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی بعد از خروج یکجانبه آمریکا و بدعهدی طرفین اروپایی، انجام شد.

پیشتر، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز از لزوم توافقی جدید حرف زده بود که پاسخگوی برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران باشد!

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا و عضو انجمن پیشبرد علوم آمریکا تنظیم نموده که در ادامه می آید.

*رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیراً اعلام کرده احیای برجام، نیاز به انعقاد توافق جدیدی در زمان جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده دارد تا مشخص شود چگونه باید بر نقض عهد ایران غلبه کرد. واضح است که باید پروتکل یا توافق نامه یا تفاهم یا برخی از سندهای جانبی وجود داشته باشد که به طور واضح مشخص کند که ما چه کاری باید بکنیم. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
این اظهار نظرها به عنوان راهی برای شروع مجدد مذاکرات و بازگشت به توافقنامه، عملی منطقی است.

*مکانیسم نظارت آژانس از برنامه هسته ای ایران ذیل پادمان ها و پروتکل الحاقی تعریف شده است. ضمن اینکه بر ایران شدیدترین مکانیسم نظارتی آژانس حاکم است. از سویی «گروسی» خواهان تجدید نظر و ایجاد برجام جدیدی شده است. با توجه به این مسأله آیا «گروسی» می تواند به عنوان مدیر کل آژانس تقاضای مکانیسم جدیدی در برجام کند؟
دوباره با توجه به برخی مسائل پیش آمده، باید این مسائل حل و فصل شود.

*«گروسی» اعلام کرده با توجه به کاهش تعهدات ایران در برجام و افزایش سطح غنی سازی و و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده باید تصمیماتی در سطح سیاسی گرفته شود. منظور «گروسی» ممکن است این باشد که در مذاکرات آتی با ایران، مکانیسم جدیدی برای نظارت و بازرسی از برنامه هسته ای ایران تعبیه شود. ارزیابی شما چیست؟
باز هم به دلیل سوءظن ها و برداشت های منفی، رویکردی لازم است که در همه سطوح در ایالات متحده آمریکا اعتبار داشته باشد.

*سخنان «گروسی» بعد از اظهار نظر «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان صورت می گیرد که گفته بود برجام کنونی را باید کنار گذاشت و در خصوص برجام جدید مذاکره کرد. البته اینکه برجام به موضوعات موشکی و سیاست منطقه ای ایران کشیده شود قبلا توسط کشورهای اروپایی مطرح شده بود ولی سخنان «ماس» ناظر به این موضوع است که توافق هسته ای جدیدی نیز لازم است. ارزیابی شما چیست؟
آغاز مذاکرات جدید ممکن است روشن ترین و شفاف ترین راه برای ادامه کار باشد. حدس من در ایالات متحده آمریکا این است که مردم درباره اینکه در حال حاضر با توجه به توافق گذشته چه اتفاقی می افتد و اینکه آیا ایالات متحده باید دوباره وارد آن شود، مطمئن نیستند.

اگر تصمیم برای ادامه کار گرفته شود، بایدن می تواند به ارائه شفافیت و پیشنهاد راهی برای ادامه کار کمک کند که حداقل پشتیبانی لازم برای ادامه کار را داشته باشد.

کد خبر: ۶۲٬۴۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha