۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
چرا سهامداران به سهام خرد گرایش دارند؟
مدیر سرمایه‌گذاری بیمه کوثر بررسی کرد

چرا سهامداران به سهام خرد گرایش دارند؟

خاندوزی، مدیر سرمایه‌گذاری بیمه کوثر تاکید کرد برای داشتن معاملات موفق، شرکت‌ها را فارغ از بزرگ و کوچک بودن نگاه کنید و به سراغ بررسی وضعیت بنیادی و ارزندگی آنها بروید.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، نوید خاندوزی، در بررسی گرایش برخی سهامداران به سهم‌های کوچک گفت: به نظر من این رفتار ناشی از یک اتفاق در بازار است، زمانیکه سهام شرکت‌های بنیادی در بازار با رفتارهای خاص یا اشتباهِ حقوقی‌ها یا سایر سهامدارانشان با چالش‌هایی مواجه می شوند یا ابهاماتی در داخل این شرکت‌ها وجود دارد، سهامداران به سمت سهم های خرد و کوچک متمایل می شوند.  

عوامل ریسک‌زا
مدیر سرمایه‌گذاری بیمه کوثر، گرایش به چنین سهم هایی را همراه با ریسک های بزرگی دانست و بیان کرد: شاید این سهم ها از نظر تعداد سهام، روند حرکتی، نوسان در بازار دارای جذابیت باشند، اما باید دو عامل اساسی را در پیگیری این سهم ها لحاظ کرد. «نقدشوندگی» نخستین عامل در این میان است، به طوریکه ممکن است در بازارهای نرمال و خوب گرایش به سمت این نوع از سهام زیاد باشد، اما زمانی که بازار با چالش اندکی مواجه شود، عامل نقدشوندگی این سهم ها نیز به مشکل بر می خورد، این موضوع به نوبه خود مشکل بزرگی محسوب می شود. بنابراین سهامداران باید در نظر داشته باشند که اگر ریسک حضور در این شرکت ها را می پذیرند، ریسک «نقدشوندگی» یکی از مهمترین این ریسک‌ها است.

وی ادامه داد: ریسک دوم مربوط به رفتار سهامداران در این گروه است. در نظر داشته باشید که رفتار سهامداران در خصوص این سهم ها بیشتر رفتار جمعی است؛ به این معنی که معمولا یک جمعی در خصوص این سهام تشکیل و عمدتا بالا میرود و بعد از اینکه فروخته شد، کاملا رها می شود.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: این اتفاق بدی است که در مورد بسیاری از این نوع سهم ها رخ داده است. سهامداران باید دقت کنند که ممکن است در میانه این بازار به دام افتاده و حتی نتوانند سهم خود را با همان قیمتی که خریداری کرده اند به فروش برساند. در ریزش‌های اخیر هم بیشترین ضربه را این دسته از سهامداران خوردند. توجه داشته باشید، این موضوع باید به عنوان یک تجربه همراه این دسته از سهامداران باشد.

خاندوزی توصیه کرد: بهتر است سهامداران شرکت ها را از نظر سودآوری، جریان فروش، وضعیت سودآوری، چشم انداز وضعیت آتی و تواناییشان در توجیه قیمت آتی خود بررسی کنند. به نظر من اگر ما چنین رفتاری داشته باشیم و به هر گزینه سرمایه گذاری در بازار به این شکل نگاه کنیم که آیا جریان سودآوری و جریان ارزندگی توجیه‌کننده قیمت هست یا خیر، گرفتار این موضوع نمی شویم.

وی اضافه کرد: البته به طور قطع در بین سهم های کوچک، سهم های ارزنده هم وجود دارد، ولی برای کسب موفقیت در معاملات باید این عوامل را چه در سهام شرکت های کوچک و چه سهام شرکت های بزرگ رعایت کنیم و در ذهن خود داشته باشیم که شرکت هایی که اندازه کوچکی دارند و اسیر جریان های نوسان گیری و سفته بازی می شوند ممکن است با چالش های بعدی بزرگتری مواجه شوند و حرکت قیمتی سهم ممکن است همانطور که به سرعت افزایش پیدا کرده است به همان نسبت هم نزول کرده و زیان سنگینی را به سهامداران وارد کند.

کد خبر: ۶۲٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha