۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
توزیع روغن در اصفهان به شرط خرید کیک و کنسرو؛ مسئولان قولی نمی‌دهند
بازار گزارش می‌دهد؛

توزیع روغن در اصفهان به شرط خرید کیک و کنسرو؛ مسئولان قولی نمی‌دهند

اصفهان- مشکل کمبود روغن در اصفهان مدت‌هاست که شهروندان را گرفتار صف‌های طولانی پشت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرد مواد غذایی کرده است که البته این فروش نیز تنها به شرط ارائه کارت ملی است.

مریم یاوری؛ بازار: سایه کرونا و تحریم روزبه روز بر سر کشور سنگینی می‌کند، روزی تحریم بر سر صنایع بزرگی همانند فولاد، نساجی و... سایه انداخت و امروز سفره خانواده‌ها هم تحت تاثیر قرار گرفته است.

روغن نباتی، محصولی که نیاز اصلی همه خانواده‌های ایرانی بوده و این در حالی است که مدت‌هاست عدم ترخیص کالاها در گمرک، نبود دانه‌های روغنی در داخل به اندازه کافی و مشکلات ایجاد شده در کارخانجات تولید روغن داخلی دسترسی به این محصول را برای مصرف کنندگان محدود کرده است.

تشکیل صف‌های طولانی از هفت صبح آغاز تا پایان کار فروشگاه های زنجیره ای در اصفهان حکایت از نیاز مردم به این ماده غذایی دارد. علی، بازنشسته شرکت گاز استان اصفهان است، او که از هفت صبح و زمانی که هنوز در فروشگاه باز نشده تا ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه در صف دریافت روغن مانده است، به خبرنگار بازار می گوید: اینکه با کارت ملی روغن می دهند کار خوبی است چرا که دست محتکران خانگی را بسته اند اما نمی دانم  با محترکان بزرگ نیز برخورد می شود یا خیر؟

این شهروند اصفهانی از سویی دیگر نسبت به بی توجهی مسئولان برای تشکیل صف های طولانی و پرجمعیت در بحران شیوع کرونا گلایه دارد و ادامه می دهد: کاش هر چه زودتر چاره ای برای این کار اندیشیده شود که دیگر نخواهیم برای خرید روغن ۱.۵ لیتری ساعت ها در صف بایستیم.

افزایش قیمت‌دانه‌های روغنی و چالش انتقال پول دلیل کمبود روغن
در این راستا، رئیس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی اصفهان، افزایش قیمت جهانی دانه‌های روغنی و چالش نقل و انتقال پول را دلیل کمبود روغن در بازار ایران می‌داند؛ احسان عزیزی در این ارتباط می‌گوید: افزایش نرخ دانه‌های روغنی از سوی روسیه و بازارهای جهانی و همچنین افزایش تقاضا و کف قیمت خرید همسایه‌ها و رقبای ایران (چین و ترکیه) در بازار منطقه باعث شده بازار ایران با کمبود روغن مواجه شود.

این وارد کننده دانه‌های روغنی ادامه می‌دهد: در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن قیمت روغن خام و دانه‌های روغنی افزایش یافته است که همین عامل در روند خرید دانه‌های روغنی و روغن خام ایران تاثیر گذاشته است.

هر دو هفته یکبار توزیع روغن در بازار را داریم اما باید توجه داشت که این میزان توزیع به اندازه نیاز استان نیست و شرکت‌های توزیع کننده روغن نیز توزیع این ماده غذایی را به شرط خرید کنسرو ماهی، کنسرو لوبیا، کیک پچ پچ، رب و ... به فروش می‌رسانند

یک توزیع کننده مواد خوراکی در اصفهان نیز در این ارتباط به خبرنگار بازار می‌گوید: در حال حاضر در زمینه توزیع هیچ مسئولی به جز روغن نباتی مشکل نداریم.

توزیع روغن به شرط خرید رب، کنسرو و کیک
محمدامین الرعایائی ادامه می‌دهد: روغن نباتی زیادی در استان اصفهان توزیع نمی‌شود و مجبور به وارد کردن این محصول از دیگر استان‌ها هستیم که البته آن هم شرطی شده است.

وی اضافه می‌کند: هر دو هفته یکبار توزیع روغن در بازار را داریم اما باید توجه داشت که این میزان توزیع به اندازه نیاز استان نیست و شرکت‌های توزیع کننده روغن نیز توزیع این ماده غذایی را به شرط خرید کنسرو ماهی، کنسرو لوبیا، کیک پچ پچ، رب و ... به فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه فروشگاه‌های مواد غذایی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر متقاضیان خرید روغن در اصفهان زیاد است، می‌افزاید: این در حالی است که آنچه در بازار موجود است پاسخگوی نیاز نیست.

در کنار مصرف خانگی مشاغلی مانند تولید شیرینی نیز از کمبود روغن در بازار رنج می‌برند و به گونه‌ای در بازدیدی میدانی شاهد کاهش تولید و حتی تنوع شیرینی در سطح اصفهان هستیم.

کاهش تولید شیرینی در اصفهان به یک سوم میزان قبل به دلیل کمبود روغن
در این ارتباط نائب رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کمبود روغن در بازار برای تولید شیرینی محسوس است، اظهار می‌کند: در این زمینه روغن کره‌ای و روغن دانمارکی موجود نیست.

سید حسن حجازی با بیان اینکه نمی‌توان کمبود روغن را به گردن مسئولان انداخت، می‌گوید: کرونا، تحریم و مقابله به مثل بسیاری از قدرت‌های دنیا با ایران بر این امر دامن زده است.

وی ادامه می‌دهد: ما سعی داریم شرایط را تحمل کنیم، محصولاتی را تولید کنیم که کمتر به روغن نیاز داشته باشد.

نائب رئیس اتحادیه گز و شیرینی اصفهان به کاهش تولید شیرینی در اصفهان به میزان یک سوم زمان عادی اشاره می‌کند و می‌افزاید: سعی داریم شرایط را مدیریت کنیم هر چند کرونا میزان مصرف شیرینی را نیز کاهش داده است.

نمی‌توان کمبود روغن را به گردن مسئولان انداخت، کرونا، تحریم و مقابله به مثل بسیاری از قدرت‌های دنیا با ایران بر این امر دامن زده است

حمل و نقل چالش جدی در تامین روغن در بازار اصفهان است
معاون نظارت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان اما مشکلات ایجاد شده در صنعت حمل و نقل و حمل روغن خام از بنادر به سمت کارخانه‌ها را دلیل نبود روغن در بازار می‌داند و به خیرنگار بازار می‌گوید: تاکنون دو مرتبه طی سه ماه اخیر به دستور دادگستری و وزیر صمت دو کشتی‌ حامل روغن خام آزاد شده و روغن آن برای کارخانه‌ها ارسال شده است.

اکبرعادل مرام اضافه می‌کند: در استان اصفهان تنها یک کارخانه روغن وجود دارد که روغن خام برای این کارخانه ارسال و در بازار عرضه شد، ادامه می‌دهد: در زمینه روغن خوراکی افزایش قیمت نداشتیم و در بازار غیررسمی واسطه‌ها این قیمت را افزایش داده‌اند که در این زمینه نیز متخلفان شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده است.

وی در خصوص چرایی دریافت کارت ملی برای فروش روغن نباتی می‌افزاید: دلیل این امر جلوگیری از احتکار خانگی روغن نباتی است چرا که در این زمینه در استان با چالش جدی رو به رو هستیم.

خلاء تامین روغن در اصفهان ترمیم نشده است
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در این ارتباط با بیان اینکه خلاء در بحث روغن نباتی در استان اصفهان ترمیم نشده است به خبرنگار بازار می‌گوید: این در حالی است که استان‌های دارای کارخانه‌ روغن شرایط بهتری نسبت به دیگر استان‌ها دارند.

به اذعان مدیران این کارخانه، این مرکز با مشکلات سرمایه در گردش مواجه است که البته در ستاد تسهیل مصوباتی را برای حل مشکل این کارخانه دریافت کرده‌ایم

اسماعیل نادری با بیان اینکه اخیراً با توجه به دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت سهمیه خوبی برای استان در زمینه تامین روغن دریافت کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: باید توجه داشت در استان اصفهان کمبود روغن نداریم.

یک سوم کارخانه گلبهار فعال است
وی در خصوص فعالیت تنها کارخانه تولید روغن در استان اصفهان ابراز می‌کند: در این زمینه کارخانه «گلبهار» تنها کارخانه استان است که در حال حاضر با کمتر از یک سوم ظرفیت فعال است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان در خصوص چرایی شرایط فعالیت این کارخانه اضافه می‌کند: در این راستا باید توجه داشت که به اذعان مدیران این کارخانه، این مرکز با مشکلات سرمایه در گردش مواجه است که البته در ستاد تسهیل مصوباتی را برای حل مشکل این کارخانه دریافت کرده‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: البته باید توجه داشت که ظرفیت این کارخانه نیز محدود است و در صورت تکمیل نیز نمی‌تواند نیاز استان را برطرف کند.

فروش اجباری محصولات در کنار فروش روغن ممنوع است
نادری در خصوص فروش اجباری برخی محصولات در کنار روغن نباتی می‌افزاید: این امر ممنوع است و چنانچه موردی در استان بود باید به سامانه ۱۲۴ گزارش شود.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان ابراز می‌کند: در زمینه فروش اجباری تاکنون چندین پرونده و طرح شکایت از شرکت‌های پخش روغن داشته‌ایم.

وی در خصوص برنامه‌ریزی برای حل مشکل فراوانی روغن نباتی در اصفهان می‌گوید: در این زمینه نمی‌توان پیش‌بینی درستی داشت و به مردم قول داد که تا کی این مشکل حل می‌شود اما همه توان خود را برای حل این مشکل تا پایان سال به کار می‌گیریم.

هر چند هنوز نمی‌دانیم معضل کمبود روغن و از بین رفتن صف‌های طولانی مردم برای دریافت روغن نباتی با ارائه کارت ملی کی به پایان می‌رسد اما این انتظار از شهروندان و مسئولان وجود دارد که از آب گل آلود بحران فعلی در کشور و به ویژه در استان اصفهان ماهی نگیرند و هر کس در این زمینه دستش می‌رسد کاری کند چرا که شوخی با فروش مواد غذایی، شوخی با جان مردم است.

کد خبر: ۶۲٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha