۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
افزایش نگرانی ها برای تامین برق مشترکان خانگی| ۳۲۰ هزار چراغ غیر ضروری در معابر خاموش شد
مدیرعامل توانیر در نشست خبری مجازی مطرح کرد

افزایش نگرانی ها برای تامین برق مشترکان خانگی| ۳۲۰ هزار چراغ غیر ضروری در معابر خاموش شد

با کاهش یافتن دما نگرانی‌ها نسبت به تامین سوخت نیروگاه ها بیشتر شده است. هرچند که مسئولان شرکت ملی گاز می‌گویند که تغییری در روند سوخت رسانی ایجاد نشده اما مسئولان وزارت نیرو از افزایش سهم مازوت در تامین سوخت این صنعت خبر می‌دهند.

بازار؛ گروه انرژی: نگرانی ها درباره تامین سوخت مصرفی نیروگاه ها دوباره آغاز شده است. نیروگاه هایی که به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی حالا مجبورند که مازوت بیشتری بسوزانند. سوختی که حجم آلایندگی بالایی دارد  و می تواند آلودگی هوا در کلان شهرهایی همچون تهران  را در شرایط نگران کننده ای قرار دارد.   آنگونه که محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی  اعلام کرده وضعیت سوخت رسانی به نیروگاه‌ها در یک هفته اخیر مناسب نبوده و گاز کمتری نسبت به گذشته در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، به همین دلیل مجبور به استفاده بیشتر از سوخت مایع شدیم.  این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که فعالان این صنعت مدعیاند دولت می توانست با هموار سازی مسیر، شرایط را برای سرمایه گذاری در تجدیدپذیرها که آلایندگی پایینی داشته و نیاز به مصرف سوخت در آنها به شدت پایین است، کاهش دهند. بر اساس هدف گذاری صورت گرفته قرار بود که ظرفیت تولید برق تجدید پذیرها به ۵ هزار مگاوات برسد اما بر اساس آمار های موجود این سهم هم اکنون ۸۴۰ مگاوات است.

صنعت برق که در سال های گذشته با کمبود سرمایه گذاری مواجه بوده  و برنامه ریزی دقیقی را برای افزایش ظرفیت تولید برق تجدید پذیر انجام نداده، حالا بازهم دست به دامن مردم  و مدیریت مصرف برق در معابر عمومی شده است.

مدیرعامل توانیر در گفت وگوی مجازی با خبرنگاران با اشاره به افزایش مصرف سوخت گاز در زمستان گفت: با توجه به این که همواره در روزهای سردسال، مصرف سوخت گاز افزایش پیدا می کند، به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در تامین برق کشور به ویژه در شرایط کرونایی، صنعت برق به منظور صرفه جویی، اقداماتی را شروع کرد و با اجرای طرح تعدیل روشنایی معابر و اتوبان ها، قدمی موثر و با اثرگذاری سریع را برداشت.

محمدحسن متولی زاده با بیان این که با بسیج ۱۲۰۰ اکیپ عملیاتی طی چند روز اخیر ۳۲۰ هزار چراغ روشنایی غیرضروری در معابر، بزرگ راهها، پارک ها خاموش شده است، تصریح کرد: این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

متولی زاده تاکید کرد: در کنار این اقدام، گروه های اجرایی شرکت های گاز وبرق در استان ها و شهرستان نیز موظف شده اند با مراجعه به ادارات و دستگاه های دولتی و عمومی، مصرف برق و گاز  آنها را بررسی و درصورت عدم رعایت، برخورد لازم را بعمل آورند.

متولی زاده در عین حال به نقش موثر مردم در بهینه سازی مصرف انرژی نیز اشاره کرد و گفت: در کنار همه فعالیت هایی که توسط دستگاه های اجرایی انجام می شود،   حساسیت و همکاری مردم، اصلی اساسی است و  نتایج بسیار بهتر و موثرتری خواهد داشت.

او  خاطرنشان کرد: به این منظور، صنعت برق برای تشویق مردم به کاهش مصرف برق که تاثیر آن در کاهش مصرف سوخت نیروگاه ها نمایان می شود، مشوق هایی را که در تابستان برای مشترکان خانگی اختصاص می داد، در زمستان نیز اجرایی می کند. براین اساس، مشترکان خانگی در صورتی که مصرف برق خود را کاهش دهند، از مشوق های صنعت برق برخوردارخواهند شد.

کد خبر: ۶۲٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha