۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
نقدینگی و جولان دلال‌ها، دلایل گرانی بازار مسکن هستند
عضو کمیسیون عمران مجلس:

نقدینگی و جولان دلال‌ها، دلایل گرانی بازار مسکن هستند

پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: در کنار نقدینگی، جولان دلال ها باعث افزایش قیمت مسکن شده است، زیرا سبب شده عرضه و تقاضا در بازار بر هم بخورد.

به گزارش بازار، علیرضا پاک فطرت با تصریح بر اینکه بازار مسکن همانند دیگر بازارهای کشور به دلیل اقتصاد نامتلاطم کشور، ثبات ندارد، گفت: نقدینگی در کشور نسبت به بودجه حجم بالایی دارد و پول هایی که در جامعه وجود دارد به سمت بازارهای مختلف از جمله بازار مسکن می رود.

وی با بیان اینکه در چند ماه گذشته نقدینگی به بورس رفته بود، اما دولت متاسفانه قدر ندانست، عنوان کرد: دولت در بورس مردم را ناامید کرد و مجدد بخشی از نقدینگی به بازار مسکن سرازیر شد و امروز شاهد هستیم قیمت مسکن روز به روز تغییر می کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره دلایل گرانی بازار مسکن تصریح کرد: در کنار نقدینگی، جولان دلال ها نیز باعث افزایش قیمت مسکن شده زیرا سبب شده است، عرضه و تقاضا در بازار بر هم بخورد و نتیجه آن عدم توان خرید مسکن برای اقشار متوسط است.

وی با اشاره به اینکه نیاز است عرضه و تقاضا را در بازار مسکن تعادل ببخشیم، عنوان کرد: امروز در کلانشهرها نیاز به مسکن داریم اما در روستاها و شهرهای کوچک با مازاد مسکن مواجه هستیم. به جای آنکه روستاها را تقویت کنیم و با ایجاد اشتغال، مانع مهاجرت ساکنین روستاها شویم، به آن بی توجه بودیم و در نتیجه شاهد مهاجرت روستاها به شهرها هستیم. چون زمین و مسکن در شهرها گران است، روستاییان در حاشیه شهرها سکونت می کند و اقدام به ساخت آلونک هایی می کنند که در مقابل زلزله مقاوم نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت باید در حوزه مسکن ورود جدی کند و آن را سر و سامان بدهد و در گام نخست باید در حوزه مسکن یارانه پرداخت کند. در تمام کشورهای دنیا، روی مسکن بخصوص مسکن نیازمندان و اقشار کم درآمد جامعه یارانه پرداخت می کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه به تعاونی ها در کشور اهمیت داده نمی شود، افزود: یکی از راه ها این است که دولت در قالب تعاونی ها، زمین رایگان یا طولانی مدت ۹۹ ساله به اجاره و همچنین تسهیلات به متقاضیان کافی بدهد. با پرداخت ۱۵۰ میلیون تسهیلات نمی توان مسکن ساخت و حداقل باید ۵۰ درصد قیمت ساخت را در قالب وام طویل المدت پرداخت کند.

پاک فطرت ادامه داد: در کنار این اقدامات، اوضاع بازار مصالح ساختمانی را در دست بگیرد زیرا این بازار نیز اوضاع نابسامانی دارد و هر کسی، هر قیمتی که بخواهد می فروشد در صورتی که اگر هیچ نظارتی بر بازار آهن و سیمان و اقلامی که مورد نیاز اصلی ساختمان است، نشود، هر چه بازار مسکن را مدیریت کنیم باز هم شاهد گرانی خواهیم بود.

کد خبر: ۶۲٬۰۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha