۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
مخالفت کمیسیون انرژی مجلس با انتشار اوراق سلف نفتی در سال ۱۴۰۰
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد

مخالفت کمیسیون انرژی مجلس با انتشار اوراق سلف نفتی در سال ۱۴۰۰

شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از مخالفت نمایندگان کمیسیون متبوعش با انتشار اوراق سلف نفتی توسط دولت در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مالک شریعتی نیاسر در تشریح جلسه امروز (یکشنبه ۳۰ آذرماه) کمیسیون انرژی مجلس از  بررسی برخی از تبصره‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش نفتی و تصویب تعدادی از پیشنهادات نمایندگان در این راستا خبر داد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه رئیس‌جمهور، بند "الف" تبصره یک به پیشنهاد نمایندگان اصلاح شد که براساس آن سهم صندوق از فروش نفت تا سقف یک میلیون بشکه در روز، ۲۰ درصد تعیین شد و مازاد بر آن ۳۸ درصد و مقرر شد؛ منابع حاصل از فروش بیش از سقف یک میلیون بشکه نیز به صندوق توسعه ملی واریز شود.

وی افزود: با توجه به اینکه براساس آمار میزان مطالبات صندوق توسعه ملی سررسید شده در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۲ و نیم میلیارد دلار خواهد بود عملا دولت و شرکت ملی نفت می‌توانند برای منابع حاصل از فروش نفت بر روی ۸۰۰ هزار بشکه حساب کنند چراکه ۲۰ درصد آن نیز باید به صندوق واریز شود.  

شریعتی همچنین از حذف جزء ۲ بند ب تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: اگرچه قرار بود دولت اجازه داشته باشد نسبت به فروش نفت با اولویت پیش فروش داخلی یا انتشار اوراق مالی اقدام کند اما از آنجا که کف این درآمد ۷۰ هزار میلیارد تومان مشخص شده و با توجه به تعیین سقف یک میلیون بشکه برای فروش نفت، این عدد عملا بسیار بیشتر می‌شد به همین دلیل در جلسه امروز کمیسیون با حذف این بند موافقت شد، لذا درصورت تصویب مصوبه کمیسیون انرژی در کمیسیون تلفیق و صحن علنی پیش فروش ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی محقق نخواهد شد، البته پیشنهاد جایگزینی برای فروش قطعی آن نیز مطرح و به تصویب رسید که براساس این پیشنهاد فروش قطعی تا سقف ۹۰۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی اضافه کرد: پیشنهاد دیگری که به تصویب کمیسیون رسید؛ اضافه شدن استان بوشهر برای استفاده از منابع حاصل از سهم فروش گاز به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود. تا پیش از این استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی و جنوب کرمان و خور و بیابانک از این سهم برخوردار بودند.

کد خبر: ۶۲٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha