۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
جریان ثروت دنبال تشدید فاصله طبقاتی هستند
دبیرکل خانه کارگر:

جریان ثروت دنبال تشدید فاصله طبقاتی هستند

محجوب، دبیرکل خانه کارگر ضریب جینی ۴۲ را گویای پریشان حالی اقتصاد دانست و افزود: جریان ثروت دنبال تثبیت این وضعیت و تشدید فاصله طبقاتی هستند.

به گزارش بازار، علیرضا محجوب، معیشت و اختلاف طبقاتی را از مهم ترین مسائل مبتلابه قبل و بعد از انقلاب اسلامی خواند و افزود: فاصله طبقاتی حاصل بحرانی پیش رونده بوده است.

وی با بیان این مطلب یادآور شد: نقطه مطلوب برای ضریب جینی میل به سمت صفر است ولی هیچ کشوری چنین نقطه ای را تعریف نکرده است ولی اساسا نقاط مطلوبی که ما اختیار کرده ایم، ما را از منفعت گرایی در اشتغال و اقتصاد دور ساخته که نابرابری و فاصله طبقاتی را کاهش می داد.

محجوب با اعلام اینکه فاصله طبقاتی رفته رفته به سمت نهادینه شدن پیش می رود، افزود: اگر کاهش قدرت خرید برای عده ای ثابت بماند و تقاضای سبد معیشتِ آن ها همچنان کوچک باشد، این گروه از فقر مطلق و نسبی رها نخواهند شد.

وی با بیان اینکه چنین روندی، عده ای را بی پروا به قله های ثروت رهنمون می سازد، گفت: بعد از انقلاب هنوز گزارشی مبنی بر عبور از رقم ۴۲ برای ضریب جینی بدست نیاورده ایم و سنواتی که ما را به این آمار سوق داده است، گویای پریشان حالی اقتصاد است.

محجوب در عین حال گفت: در سال های اخیر برخی اقدامات تعادل بخش بوده و این پدیده را به شکلی کمی کنترل کرده است؛ اما مردم مطالبه ای در خصوص پر کردن این فاصله ها بصورت مصنوعی ندارند و می خواهند فاصله طبقاتی پایدار نگردد.

وی ادامه داد: جریان ثروت دنبال تثبیت این وضعیت و تشدید فاصله طبقاتی هستند و لذا وظیفه دولت، کشور و نهادهای مختلف، حرکت در مسیر جلوگیری از توسعه اختلاف و تثبیت اختلاف طبقاتی است.

محجوب با بیان اینکه بر اساس تکلیف قانون اساسی و آموزه های شیعی، فاصله طبقاتی باید کاهش یابد، گفت: ساختار و بافت اجتماعی ما، خواستار توسعه و رشد اقتصادی است ولی گروه هایی نخواستند این رشد اتفاق افتد و لذا دارایی کلان برای یک عده و فقر مطلق برای عده ای دیگر پدید آمده است.

دبیرکل خانه کارگر با تصریح بر اینکه مردم دنبال رشد اقتصادی نیستند، بلکه خواهان توسعه می باشند، افزود: در سایر کشورها نیز صاحبان قدرت علاقه دارند ببینند و لذت ببرند و از سرعت حرکتِ پیشرفت جریان ثروت در جامعه گزارش ارائه دهند و آن را در قالب رشد اقتصادی می دانند.

محجوب در ادامه مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، خاطرنشان کرد: روند اقتصادی شاید بصورت توسعه تفسیر شود. بنابراین باید میان توسعه و رشد اقتصادی تفاوت قائل شویم. بگونه ای که اقتصاد اسلامی نیز همواره بر لزوم توسعه تاکید کرده است.

کد خبر: ۶۲٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha