۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
کارگران روزمزد اصفهان بی‌نصیب از حمایت‌های قانونی؛ خانه‌های کارگر منفعل شده‌اند
بازار گزارش می دهد؛

کارگران روزمزد اصفهان بی‌نصیب از حمایت‌های قانونی؛ خانه‌های کارگر منفعل شده‌اند

کاشان- کارگران روزمزد استان اصفهان از جمله کاشان بی نصیب از حمایتهای قانونی کار و تسهیلات کرونایی و ناامید از حمایتهای دولتی در انتظار عوض شدن آینده کاری مبهم خود روزشماری می کنند.

هادی نجف زاده؛ بازار: هر روز از ابتدای صبح تا ساعتی از طلوع آفتاب گذشته در اماکنی خاص در شهر به انتظار فرصتی هستند تا به سرعت سوار بر ماشین صاحب کاری شوند و بعد از کار روزانه خود مزد و حق الزحمه را گرفته و تا صبح روز بعد به انتظار بنشینند.

کارگران روزمزد را می‌توان بی نصیب از همه حمایتهای قانونی و حتی تسهیلات کرونایی دانست، افرادی که نه بیمه شده اند و نه آینده ای روشن از کار و حرفه در مقابل خود می بینند. برخی از این کارگران زمانی برای خود استادکاری بوده اند و حال با توجه به شیوع ویروس کرونا و کسادی اوضاع کار مجبور شده اند که روی به کارگری بیاورند.

یکی از این کارگرها که جوانی حدودا ۳۰ ساله و از اتباع مهاجر است، هر روز از یکی از روستاهای اطراف کاشان که در آنجا سکونت دارد برای کار و امرار معاش به مرکز شهرستان می آید تا بتواند خرج و مخارج خانواده چهار نفره خود و پدر و مادر پیر خود را در آورد.

جمال که حرفه اصلی او بنای سفتکار است در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه تا سال گذشته خودم کارگر داشتم، اظهار داشت: متاسفانه با کسادی ساخت و ساز و به دلیل کم شدن درآمدم مجبور شدم محل سکونت خود را به یکی از روستاهای اطراف کاشان منتقل کرده و اکنون برای تامین مخارج زندگی مجبور به کارگری هستم.

وی با بیان اینکه هر روز مسافتی حدود ۴۰ کیلومتر را باید طی کنم تا از محل سکونت خود به کاشان بیایم و دوباره برگردم، ابراز داشت: متاسفانه همانطور که در سطح شهر می‌بینید تعداد کارگرانی که منتظر کار هستند روز به روز در حال افزایش است چراکه به دلیل گرانی و تورم جنس و کالا کاری نیست.

این کارگر اتباع مقیم کاشان با اشاره به اینکه تقریبا از هفت روز هفته به طور متوسط سه روز آن را بیکار هستم، تصریح کرد: شرکت ها و مهندسین که کارهای ساختمانی و ساخت و ساز را انجام می دهند اکثرا کارگران ثابتی دارند که از آنها استفاده می‌کنند و بیشتر کارهایی که به ما پیشنهاد می شود مربوط به کارهای خانگی و خرده کاری است.

گرانی و تورم و کاهش کارهای ساختمانی
یکی دیگر از کارگران فصلی و روزمزد کاشان که اصلیت وی مربوط به یکی از استان های غربی کشور است نیز در گفت و گو با بازار با اشاره به اینکه بعد از شیوع ویروس کرونا کارهای ساختمانی به شدت کاهش و حتی تا نصف اندازه پارسال رسیده است، اظهار داشت: گرانی و تورم در جامعه به همراه شرایط بد اقتصادی و معیشتی باعث شده است که کمتر کارهای ساختمانی انجام شود و به تبع آن بیکاری ما هم زیادتر شده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت از کارگران فصلی و روزمزد تقریبا صفر است، ابراز داشت: ما که ایرانی هستیم به جز یارانه اندک ۴۵ هزار تومانی هیچ حمایت دیگری از طرف دولت شاهد نبودیم؛ کارگران حتی بیمه هم نیستند و این امر باعث شده است که هزینه های درمان خانواده های ما بسیار زیاد شود.

کرونا باعث شده است که حتی مهاجرین از کشورهای دیگر برای پیداکردن کار به کشور ما مراجعه کنند،  این موضوع هم دلیل بر افزایش تجمع کارگران فصلی برای یافتن کار شده است

کیوان که سه فرزند دارد با بیان اینکه هزینه های خانواده، اجاره خانه و خرج و مخارج زندگی باعث شده است که شرایط مشکلی برای ما پیش آید، تصریح کرد: بعد از سخنان رهبر انقلاب بسیار امید داشتیم که حمایت های خوبی از کارگران فصلی انجام شود ولی هیچ اتفاقی نیافتاده است.

وی با بیان اینکه کرونا باعث شده است که حتی مهاجران از کشورهای دیگر برای پیداکردن کار به کشور ما مراجعه کنند، اظهار کرد: این موضوع هم دلیل بر افزایش تجمع کارگران فصلی برای یافتن کار شده است.

این هموطن ایرانی که به گفته خودش حدود ۱۰ سال پیش برای امرار معاش و پیداکردن کار به کاشان مهاجرت کرده است، بیان داشت: تنها حمایتی که از ما شد صبح یک روز در  پیش بود که تعدادی بسته های غذایی و بهداشتی از طرف بسیج به ما دادند.

کرونا عملا درآمد کارگران فصلی را نابود کرد
وی با اشاره به اینکه کرونا عملا درآمد کارگران فصلی را نابود کرد، گفت: در تامین کوچکترین نیازهای خود هم ناتوان شده ایم و هیچ آینده روشنی از کار و زندگی خود نداریم.

قصه های پر غصه کارگران روزمزد و فصلی تمامی ندارد؛ کارگرانی که به اصطلاح در سرگذر هر روز می ایستند تا تکه نانی برای شامگاهان خود و خانواده تهیه کنند. اما فارغ از مشکلات کارگران فصلی در سطح شهرستانها متاسفانه هیچ سازماندهی نیز از طرف نهادهای مربوطه برای این افراد نشده و محل هایی که بیشتر به انتخاب همین افراد است محل و پاتوقی برای تجمعات آنها شده است تا به انتظار یک کارفرما بنشینند.

یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه مسئولان مربوطه قرار گیرد تجمعات این کارگران است که بدون رعایت فاصله اجتماعی انجام می شود و ممکن است در شریط فعلی شیوع کرونا خطرآفرین باشد.

لازم است تا خانه های کارگر در سرتاسر کشور نسبت به وضعیت این کارگران حساس باشند، همانطور که خانه کارگر محلی برای استیفای حق و حقوق کارگران است باید در مورد این دسته از کارگران هم اقدامی کاری شود

یک کارشناس مربوط به کار و اشتغال در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کارگران فصلی در ورطه فراموشی مدیران و مسئولان گرفتار شده اند، اظهار داشت: ساماندهی کارگران باید در اولویت نخست مدیران و مسئولان محلی و سراسری باشد چراکه با این اقدام بسیاری از مشکلات کاری و معیشتی آنها مرتفع می شود.

وی با بیان اینکه لازم است تا خانه های کارگر در سرتاسر کشور نسبت به وضعیت این کارگران حساس باشند، ابراز داشت: همانطور که خانه کارگر محلی برای استیفای حق و حقوق کارگران است باید در مورد این دسته از کارگران هم اقدامی کاری شود.

یوسف فاتحی با اشاره به اینکه شکاف بین کارگران فصلی با دیگر شهروندان و حتی دیگر کارگران حقوق بگیر در حال زیاد شدن است، تصریح کرد: مجلس باید با وضع قوانین اصولی فکری جدی به حال این کارگران بکند.

کارگران نا امید از حمایت های دولتی
وی با اشاره به اینکه کارگران از دولت و حمایت های دولتی به کلی ناامید شده اند، بیان داشت: قانونگذار در مجلس باید با موضوع کارگران به خصوص کارگران روز مزد برخوردی متفاوت از دیگر طرح ها و لوایح داشته باشد چراکه این کارگران از هیچ بسته حمایتی و قانونی برخوردار نیستند.

یک کارشناس اقتصادی دیگر هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بخش اعظم کارگران فصلی و روزمزد در اقصی نقاط ایران از اتباع هستند، اظهار داشت: از میان کارگران فصلی کاشان، بسیاری دارای تحصیلات دانشگاهی نیز هستند که با توجه به اینکه متاهل و بیکار هستند، این افراد مجبور به انجام کارهای ساختمانی شده اند.

کارگران پایه های توسعه اقتصادی هر جامعه
فریبرز طالبی با اشاره به اینکه کارگران پایه های توسعه اقتصادی هر جامعه هستند، ابراز داشت: متاسفانه دید خوبی از طرف عامه مردم به کارگران به خصوص کارگران روزمزد ندارند و حتی در خیلی از مواقع حق و حقوق آنها نیز به طور کامل پرداخت نمی شود که قابل تاسف است.

طالبی با اشاره به اینکه کارگران فصلی مانند دیگر اقشار جامعه حق زندگی خوب و مطابق سلیقه خود را دارند، تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا باعث شده است که بیکاری های مستمر آنها مثل قوز بالا قوزی در اوضاع بد معیشتی کنونی باشد.

وی ضمن پیشنهاد به مدیران و مسئولان برای بیمه کردن کارگران فصلی افزود: این موضوع حداقل حمایتی است که از این کارگران می تواند باشد و امیدواریم با هماهنگی دستگاه های مربوطه این موضوع عملیاتی شود.

شیوع کرونا بسیاری از شغل ها و حرفه ها را تحت تاثیر قرار داده است و در این میان کارگران فصلی و روزمزد را می توان به عنوان آسیب پذیرترین قشر دانست که نه حمایتی جدی از آنها شده و نه تسهیلاتی به آنها پرداخت شده است؛ در این بین افزایش بی رویه قیمت کالا و خدمات نیز باعث شد بسیاری از کارها و فعالیت های ساختمانی با مشکل روبرو شده و به تبع آن بر حجم این کارگران در شهرها افزوده شود.

از طرفی دیگر هجوم اتباع از دیگر شهرها به مرزهای داخل کشور و تمایل به انجام مشاغل روزمزد باعث شده است که بازار کار این افراد دچار نابسامانی بیشتری شود.؛ فارغ از این مسائل به نظر می‌رسد تجمع های این کارگران حتی در برخی از میادین اصلی شهرها جلوه های بصری شهرها را نیز مختل کرده است که این موضوع اهمیت ساماندهی این کارگران را دوچندان کرده است.

کد خبر: ۶۱٬۹۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha