۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
افزایش قیمت میوه‌ در شب یلدا

افزایش قیمت میوه‌ در شب یلدا

در آستانه شب یلدا، میوه بازهم گران شد.

به گزارش بازار، رصد میدانی از بازار، نشان می‌دهد، قیمت برخی اقلام میوه در آستانه شب یلدا بازهم گران شده و نسبت به هفته گذشته، حدود ۱۰ درصد، افزایش داشته است.

این درحالیست که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بطور میانگین میوه شب یلدا ۳۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کنند.

فعالان بازار، افزایش مولفه‌های موثر در تولید نظیر قیمت حمل و نقل، هزینه‌های نیروی انسانی و افزایش قیمت نهادهای کشاورزی و صادرات بی رویه برخی اقلام از جمله پرتقال را دلیل افزایش قیمت‌ها می‌دانند.

با این حال بررسی‌ها درباره دلایل افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد، شرایط فعلی بازار میوه، نه سفره شب یلدای خانوارها را پر می‌کند نه جیب میوه‌فروشان را؛ زیرا سود حاصل از افزایش قیمت میوه شب یلدا تنها به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود. عاملی که باعث شده تا اختلاف قیمت برخی میوه‌ها از باغ تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد چهار برابر شود.

در همین حال بررسی‌ها و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد، قیمت هندوانه امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده و به حدود کیلویی ۵ هزارتومان رسیده است. بر این اساس در حالی که قیمت هر کیلو انار شب یلدای پارسال ۷ هزار تومان بود امسال قیمت این میوه به بیش از ۱۶ هزار تومان و در برخی میوه فروشی‌های سطح شهر به بالای ۲۰ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت مرکبات نیز رشد زیادی داشته است. در حالی که پرتقال در سال گذشته کیلویی ۳۷۰۰ تومان و نارنگی ۶۶۰۰ تومان بود امسال قیمت این دو به ترتیب به ۱۵ هزار تومان و ۱۱ هزار تومان رسیده است. قیمت موز نیز از کیلویی ۱۳ هزار تومان در سال گذشته، امسال به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است.

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که تولید میوه در کشور هیچ تغییر محسوسی نداشته و عرضه میوه به بازار روند ثابتی را طی می‌کند به عبارت دیگر کالا، در بازار فراوان است و کمبودی حس نمی‌شود.

کد خبر: ۶۱٬۹۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha