۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶
نقش بازارگردان در بازار سرمایه؛ حمایت قیمتی از سهم یا نوسان‌گیری؟
کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد

نقش بازارگردان در بازار سرمایه؛ حمایت قیمتی از سهم یا نوسان‌گیری؟

تاتائی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارگردان‌ها در زمان افت بازار، برای کنترل صف‌های فروش به خرید سهم روی می آورند و با رشد شاخص، برای تامین منابع مالی بخشی از سهام خود را عرضه می‌کنند. این موضوع هفته گذشته مورد انتقاد قرار گرفت و حال پرسش مطرح است که وظیفه بازارگردان چیست؟

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، پیمان تاتائی با اشاره به نقش بازار گردان در بازار سرمایه گفت: حضور بازار گردان در تمام بازارهای مالی ضروری است. با این حال در کشور ما بازار گردانی قدمت زیادی ندارد و البته شرایط به نحوی پیشرفت که اهمیت نقش آن بیش از گذشته نمایان شد.

وی اضافه کرد: در شرایطی که حد دامنه نوسان تعریف شده و هم زمان نقدینگی جدیدی وارد بازار سرمایه نمی‌شود و از طرف دیگر شاهد تشکیل صف خرید یا فروش باشیم، حضور بازار گردان اهمیت بیشتری دارد و نقدشوندگی بازار را تضمین می‌کند. طی ماه‌های گذشته هر سه مورد حادث شد بنابراین نهاد ناظر تصمیم گرفت با هدف افزایش نقدشوندگی بازار نقش این ابزار را تقویت کند.

این کارشناس بازار سرمایه به نقش ذاتی بازارگردان اشاره کرد و گفت: بازارگردان، در زمان ریزش بازار، با منابع مالی که در اختیار دارد یا اعتبار گرفته است، برای کنترل صف‌های فروش، سهام خریداری می‌کند. طبیعی است که برای تامین وجه نقد خود مجبور به فروش هم هست و از اینرو در بازار مثبت، سهام خود را عرضه می‌کند تا دوباره بتواند با منابع مالی، از بازار حمایت کند. در این حالت، از نوسان گیری بازارگردان یاد می‌شود.

تاتایی، نوسان گیری را جزیی از سیاست‌های بازارگردانان دانست و خاطرنشان کرد: در حقیقت، نحوه سیاست‌گذاری بر همین است تا بازارگردان نوسان گیری کند؛ چرا که از منابع مالی کافی برخوردار نیست و مجبور است سهامی که پیش‌تر خریداری کرده، برای عملیات آتی خود نقد کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ممکن است انتقاد نوسان گیری بر بازارگردان وارد باشد، اما این موضوع بر گردن آن نیست، افزود: ساز و کار و عملکرد بازارگردانی برهمین شیوه پایه گذاری شده است.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر، از بازارگردان‌ها انتقاد می‌شود که مانع رشد بازار می‌شوند، در حالی که آن‌ها برای انجام وظیفه ذاتی خود، مجبور به داد و ستد پی در پی سهم هستند.

وی با بیان اینکه لازم است نقشی غیر از بازار گردان برای حمایت از سهم تعریف شود، تاکید کرد: نباید از بازارگردان انتظار حمایت قیمتی از سهم داشته باشیم و افزایش نقدشوندگی در بازار از اولویت بالاتری برخوردار است.

تاتایی، در انتهای گفت‌وگوی خود با عصرمالی، عنوان کرد: ریزش هفته گذشته بورس، بر مبنای شایعات بود و واقعیت اقتصادی کشور و بازار گردانی در آن نقشی نداشت. در شرایط کنونی، جو بازار مثبت است و پیش‌بینی می‌شود شاخص به حد گذشته خود برسد و همچنین افزایش ورود نقدینگی جدید به بازار محتمل است.

کد خبر: ۶۱٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha