۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
کاهش فروش ۴۰ درصدی قطعات خودرو| قیمت بالا مشتریان را از بازار لوازم یدکی فراری داد
«بازار» از وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو گزارش می دهد

کاهش فروش ۴۰ درصدی قطعات خودرو| قیمت بالا مشتریان را از بازار لوازم یدکی فراری داد

یک فروشنده قطعات خودرو با اشاره به اینکه اغلب خودروهای کم تیراژ خارجی با چالش تامین قطعات مواجه هستند، گفت: برخی از لوازم یدکی خودروهای چینی نیست یا اگر باشد با دو برابر قیمت به فروش می رسد.

بازار؛ گروه خودرو: تامین قطعات خودروهای خارجی به چالشی بزرگ برای خارجی‌ سوارها بخصوص دارندگان خودروهای چینی که شمارشان هم کم نیست تبدیل شده است؛ خودروهایی که در زمان خرید، فروشنده نسبت به تامین ساده قطعات آن‌ها اطمینان می دهد و حتی چند مغازه را هم در بازار لوازم یدکی معرفی می‌کند اما کافی است یکبار گذر مالک خودرو به تعمیرگاه بیفتد و خواهد دید که تمام صحبت‌های اطمینان بخش زمان خرید خودرو وعده‌ای بیش نبوده است.

از همین رو عجیب نیست که اغلب مالکان خودروهای خارجی در نبود قطعات اصلی با کیفیت و قیمت مناسب سراغ بازار قطعات دست دوم یا همان استوک می روند. قطعاتی که حداقل نسبت به اصلی بودن آن می توان اطمینان بیشتری داشت و خودرو را وسط راه نمی‌گذارد؛ البته قیمت پایین نیز گزینه جذابی برای دارنده خودرو است که نمی توان به سادگی از آن گذشت.

تحریم‌ها؛ مانع اصلی واردات قطعات اصلی
همانطور که اشاره شد، اغلب خودروهای خارجی و کم تیراژ با معضل تامین قطعات مواجه هستند اما تامین برخی از قطعات خودروهای داخلی نیز به سادگی انجام نمی شود. در این خصوص یک فروشنده قطعات خودرو در بازار چراغ برق به بازار گفت: اغلب برای قطعات اصلی و پر مصرف خودروهای خارجی با مشکل مواجه هستیم که واردات آن به دلیل تحریم‌ها به سادگی انجام نمی شود.

در تمام مشاغل تقلب و سو استفاده از موقعیت وجود دارد و صنف فروشندگان قطعات نیز از این موضوع مصون نیست اما خوشبختانه مشتری‌ها نسبت به گذشته باهوش تر شده و یاد گرفته‌اند قطعات اصلی را از تقلبی شناسایی کنند

مصطفی در پاسخ به این سوال که در نبود قطعات اصلی شاهد قطعات تقلبی و بی‌کیفیت هم بوده است یا نه؟ اضافه کرد: در تمام مشاغل تقلب و سو استفاده از موقعیت وجود دارد و صنف فروشندگان قطعات نیز از این موضوع مصون نیست اما خوشبختانه مشتری‌ها نسبت به گذشته باهوش تر شده و یاد گرفته‌اند قطعات اصلی را از تقلبی شناسایی کنند.

وی با اشاره به این موضوع که افزایش قیمت علاوه بر مشکلاتی همچون افزایش قطعات تقلبی باعث مراجعه کمتر مردم برای تعویض لوازم یدکی خودروهایشان شده است، ادامه داد: به عنوان یک فروشنده قطعات خودرو نسبت به سال گذشته همین موقع با افت ۴۰ درصدی فروش مواجه شدم و خبر دارم دیگر همکارانم در این صنف هم همین مشکل را دارند.

تامین دشوار قطعات خودروهای چینی و فرانسوی کم تیراژ
این فروشنده قطعات خودرو با اشاره به خودروهایی که با چالش بیشتری برای تامین قطعات مواجه هستند، بیان کرد:  از خانواده خودروهای رنو بیشترین مشکل به رنوهای وارداتی بر می گردد که تنوع زیاد و تعداد کمی در بازار دارند و همین موضوع تامین قطعات آن‌ها را دشوار ساخته است.

استادی با اشاره به اینکه هر نوع از خودروها در یک قطعه با مشکل مواجه هستند اضافه کرد: برخی از خودروها ایربگ، بعضی دیگر ECU و غیره را ندارند. برخی از قطعات هم در بازار موجود هستند اما با قیمتی بیش از دو برابر به فروش می رسند. علاوه بر این قطعاتی همچون کیت تسمه تایم نیز از ابتدای سال تاکنون دو برابر افزایش قیمت داشته است.  

وی با اشاره به اینکه اغلب شاهد این هستیم که مالکان خودروها با افزایش قیمت سراغ قطعات نو نمی روند و بازار قطعات دست دوم (استوک) داغ شده است، تاکید کرد: در حال حاضر قطعه سازان داخلی نمی توانند مشکل موجود و برطرف کنند و نه مردم و نه فعالان این صنف با توجه به شرایط سخت تولید انتظاری از آن‌ها ندارند و تنها خواسته‌ای که ممکن است وجود داشته باشد این است که فقط شرایط فعلی را حفظ کنند.

در حال حاضر قطعه سازان داخلی نمی توانند مشکل موجود و برطرف کنند و نه مردم و نه فعالان این صنف با توجه به شرایط سخت تولید انتظاری از آن‌ها ندارند و تنها خواسته‌ای که ممکن است وجود داشته باشد این است که فقط شرایط فعلی را حفظ کنند

این فروشنده بازار لوازم یدکی در پاسخ به این سوال که آیا قطعه سازان نیز از به موقع قطعات ممانعت می کنند یا نه پاسخ داد: متاسفانه گاهی برخی از قطعه سازان با بازار همسو نیستند. برخی از آن‌ها بخاطر افزایش قیمت مواد اولیه به بازار جنس تزریق نمی کنند تا درخواست در بازار افزایش یابد و قیمت ها هم بالا رود. از طرفی هم با توجه به اینکه هزینه های تولید در حال افزایش است نمی توان انتظار خاصی هم از آن ها داشت. اما هر بار که جنس به بازار عرضه می کنند قیمت فاکتورها تغییر می کند.

وی با اشاره به مشکلاتی که فروشندگان قطعات خودرو با آن‌ها دست و پنجه نرم می کنند گفت: فقط ثبات، عدم ثابت بیشترین مشکلی است که فروشنده و مشتری را با مشکل مواجه هستند. هر کاری که می کنیم باز هم نمی توان از این نوسانات قیمتی در امان ماند و الان کار به جایی رسیده است که دیگر حتی خرید با چک هم نداریم و همگی نقدی انجام می شود.  

قیمت دو برابری قطعات خودروهای چینی در بازار
یک فروشنده قطعات دیگر در بازار لوازم یدکی در خصوص تامین قطعات خودروهای چینی در گفتگو با بازار بیان کرد: در مورد قطعات خودروهای چینی همواره قیمت ها در حال افزایش است، برای مثال سپر یکی از این خودروها هر کدام نزدیک یک میلیون تومان فروخته می شود، درحالی که همین قطعه سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

کریمی در پاسخ به این سوال که اکنون بزرگترین مشکل در بازار لوازم یدکی چیست، اضافه کرد:  بزرگترین مشکل کمبود برخی از قطعا تریم داخل است، برای مثال داشبورد لیفان X۵۰ در بازار نه تنها کم است بلکه نزدیک به ۴ میلیون تومان هم قیمت دارد.

این فروشنده لوازم یدکی در خصوص این موضوع که هنوز چین قطعات خودروهای چینی داخل ایران را تامین می کند یا نه؟ ادامه داد: به طور کلی برای تامین قطعات از خارج از کشور با مشکل مواجه هستیم و حواله کردن و جنس آوردن نسبت به سال گذشته با مشکلات بسیاری همراه است. تمام قطعات با مشکل تامین می شود و مهمترین مشکل این است که تا وقتی بخواهیم حواله بزنیم و جنس به دستمان برسد معلوم نیست دلار با چه قیمتی معامله شود؟

حتی کم یاب ترین قطعات هم به سختی در بازار پیدا می شوند اما چون یک عرضه کننده و بدون فضای رقابتی دارد به هر قیمتی فروخته می شود

کریمی در پاسخ به این سوال که تاکنون خودرویی بوده که به دلیل نبود قطعات در نمایندگی متوقف شود؟ گفت: حتی کم یاب ترین قطعات هم به سختی در بازار پیدا می شوند. اما چون یک عرضه کننده و بدون فضای رقابتی دارد به هر قیمتی فروخته می شود. برای مثال ممکن است یک قطعه را نمایندگی یک میلیون تومان بفروشد که همان قطعه بیرون و در بازار تا ۴ میلیون تومان هم قیمت گذاری می شود. برای مثال سپر لیفان x۶۰ را موجود نداریم بنابراین اگر یک نفر در بازار آن را داشته باشد می تواند تا ۴ میلیون تومان هم بفروشد.

این فعال بازار لوازم یدکی افزود: برای تامین ترموستات های چینی نیز با کمبود مواجه هستیم و همچنان قیمت آن‌ها خیلی بالا است. هرچند تلاش برای تولید داخلی آن‌ها وجود داشته است اما به دلیل تیراژ پایین و مقرون به صرفه نبودن تولیدکننده هم رغبتی به ادامه فعالیت ندارد.

کد خبر: ۶۱٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha