۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۳
نقش ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در توسعه میامی/ اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری
در نشستی تاکید شد؛

نقش ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در توسعه میامی/ اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری

سمنان- میامی در زمره شهرستان‌های کمتر توسعه یافته ایران اسلامی محسوب می‌شود به این دلیل از اعتبارات مناطق محروم بهره‌مند شده و نهادهایی مانند ستاد اجرایی به گفته مسئولان در توسعه این شهرستان نقش حیاتی دارند.

بازار؛ گروه استان‌ها: میامی در شرقی‌ترین منطقه استان سمنان دارای ظرفیت‌های عظیم معدنی و صنعتی و تولیدی است اما در زمره ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور در سطح ۳۱ استان ایران اسلامی قرار گرفته است. این موضوع سبب شده تا نظر نهادهای توسعه‌ای مانند ستاد اجرایی به سمت این شهرستان جلب شود.

کمک به توسعه میامی
به گفته مسئولان نهادهایی مانند ایمیدرو، ستاد اجرایی، بنیاد برکت و ... نقش مهمی در توسعه اقتصادی میامی دارند اما باید مسئولان شهرستانی و استانی بهتر در راستای شناساندن ظرفیت‌های این شهرستان تلاش کنند. شهرستانی که در زمینه معادن فلزی می‌تواند یکی از قطب‌های تولیدی شمال شرق ایران اسلامی باشد زیرا مزیت‌هایی مانند زئولیت، مس و سیلسیوم و ... دارد.

استانداری سمنان برای بررسی شرایط توسعه اقتصادی میامی نشستی را برگزار و از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی دعوت کرد تا راهکارهای توسعه شهرستان را تشریح کنند.

سند توسعه اجرا شود
استاندار سمنان در این نشست که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد با بیان اینکه سند توسعه میامی، تزئینی نیست، گفت: امروز باید دستگاه‌های اجرایی در خصوص تحقق اهداف توسعه شهرستان به منظور خدمت رسانی به مردم تلاش کنند.

علی رضا آشناگر با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با میامی روند اقدامات انجام شده را گزارش دهند، تاکید کرد: تحقق اهداف و شاخص هایی که در قالب سند توسعه شهرستان مطرح شده به توسعه اقتصادی آن کمک شایانی می‌کند.

باید دستگاه‌های اجرایی در خصوص تحقق اهداف توسعه شهرستان به منظور خدمت رسانی به مردم تلاش کنند

وی با بیان اینکه برنامه‌های توسعه‌ای میامی نیاز به یک رویکرد ویژه و خاص از سوی دستگاه‌های اجرایی دارد، ابراز کرد: شرح وظایف دستگاه‌های اجرایی در قالب سند توسعه شهرستان باید تعیین و مشخص شود تا بتوانیم مسائل مرتبط با توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری را بهتر تبیین کنیم.

رویکرد جامع نگری
استاندار سمنان با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید در بحث توسعه میامی یک نگاه و رویکرد جامع به دور از بخشی‌نگری داشته باشند تا شاهد ایجاد سرمایه‌گذاری خوب در حوزه معدن، گردشگری، کشاورزی و ... باشیم، تاکید کرد: تخصیص اعتبار ۱۰۰ درصدی برای شهرستان می‌تواند به عنوان یک‌ محرک موثر در خصوص تحقق اهداف سند توسعه مورد توجه قرار گیرد.

آشناگر با بیان اینکه نهادهای محرک توسعه و خدماتی مانند بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، ایدرو و ایمیدرو می‌توانند در بحث پیشبرد اهداف معین شده برای شهرستان میامی موثر باشد، گفت: یکی از موضوعاتی که بر روی آن تاکید داریم این است که فرمانداری میامی ابعاد سند را به همراه اقدامات انجام شده و آتی، مورد بررسی قرار  دهد.

وی با بیان اینکه فرمانداری باید در خصوص سند توسعه‌ای شهرستان گزارش جامع و کامل به همراه آسیب شناسی را ارائه کند، تاکید داشت: موضوعی که تاکید داریم این است که مدیران ما نباید به دنبال مسائل سیاسی نباشند و در صورت مشاهده به عنوان ترک فعل برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

رشد اعتبارات میامی
استاندار سمنان همچنین با بیان اینکه در نشست‌های مرتبط با میامی مقرر شد تا رشد ۱۰ درصدی بودجه شهرستان محقق شود، گفت: کاهش بودجه شهرستان بر اساس گزارش‌های ارائه شده، امری غیرقابل قبول است از سوی دیگر برای تحقق هدف‌گذاری‌های انجام شده طی برنامه عملیاتی زمانبندی شده با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، نیاز است تا اعتبارات شهرستان تقویت شود و در این‌مسیر پروژه‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت قرار گیرند.

آشناگر بیان داشت: تقویت پروژه های شاخص در شهرستان، تقویت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در حوزه شهرستان و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در مسیر تحقق اهداف سند توسعه میامی مورد توجه قرار گیرد.

در نشست‌های مرتبط با میامی مقرر شد تا رشد ۱۰ درصدی بودجه شهرستان محقق شود

وی با بیان اینکه توجه به بخش فرهنگ و آموزش، گردشگری، صنایع دستی، موقعیت تاریخی و بناهای شاخص و ارزشمند میامی و جذب گردشگر و افزایش ماندگاری مسافر در قالب توجه به اقامتگاه های بومگردی مورد تاکید است، افزود:  تقویت تشکیلات و مساعدت در بحث تقسیمات کشوری در حوزه میامی به عنوان یکی از شهرستان‌های کمتر توسعه یافته  در کشور و تسریع در بهره‌برداری از شهرک صنعتی کالپوش از دیگر اقداماتی است که در توسعه شهرستان میامی می‌تواند موثر باشد.

برنامه مناطق کم تر توسعه یافته
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سمنان نیز در این نشست ویدئوکنفرانسی با بیان اینکه  میامی در زمره شهرستان‌های کمتر توسعه یافته ایران اسلامی برای ضرورت ایجاد تعادل و توسعه در بین مناطق و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته محسوب شد، گفت: این برنامه‌ای با رویکرد اقتصاد مقاومتی در میامی مصوب شده است.

مجتبی بور بور با بیان اینکه آخرین اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های اجرایی استان سمنان در زمینه میامی که در زمره ۳۱ شهرستان محروم کشور محسوب شده، ارائه و بررسی می‌شود، بیان کرد:  نظام نامه‌هایی برای عملیاتی شدن اهداف این برنامه در مناطق کمتر توسعه یافته تصویب و ابلاغ شد.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه اقتصادی میامی، گفت:  در زمینه تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در بخش‌های کشاورزی و صنعت در میامی ۱۰ طرح به مبلغ  بیش از ۴۱ میلیارد ریال در بخش کشاورزی و یک طرح به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال در بخش صنعت شهرستان تسهیلات دریافت کرده‌اند تا بتوانیم شاهد اشتغال‌زایی در میامی باشیم.

سهمیه مشاغل خانگی
این مقام مسئول در استانداری سمنان همچنین گفت: ۲۰ درصد از سهمیه اعتباری استان در بحث تسهیلات مشاغل خانگی به میزان یک میلیارد تومان به میامی اختصاص یافت که تاکنون ۲۷ طرح به مبلغ ۴۶۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.

بور بور با بیان اینکه در بحث سایر بندهای نظام نامه در خصوص تشکیل صندوق‌های خرد محلی تاکنون ۲۷ نفر مبلغ ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اشتغال‌زایی اجتماع محور دریافت کرده‌اند، تاکید داشت: در بحث تخصیص حداکثری اعتبار به شهرستان منتخب نیز در سال‌جاری با کاهش مواجه بودیم که نیاز است در این حوزه توجه جدی‌تری صورت گیرد.

نظام‌نامه‌هایی برای عملیاتی شدن اهداف این برنامه در مناطق کمتر توسعه یافته تصویب و ابلاغ شد

وی افزود: تشکیل شورای هماهنگی توسعه شهرستان منتخب، ایجاد دستورالعمل برنامه‌های ویژه شهر، احداث پارک بانوان، نصب المان‌های شهری متناسب با فرهنگ بومی و بازآرایی میادین شهر، افزایش سرانه فضای ورزشی با اولویت مناطق کمتر برخوردار و بهره‌برداری از ۱۶ خانه ورزش روستایی از اقدامات انجام شده در راستای تحقق سند توسعه میامی است‌.

ظرفیت صنایع دستی
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری سمنان ادامه داد: در بحث استفاده از ظرفیت اقتصادی همه‌جانبه شهرستان و استان، ایجاد بازارچه صنایع دستی ویژه بانوان و همچنین نمایشگاه دائمی صنایع دستی تولیدی بانوان در کاروان‌سرای شاه عباسی در دستور کار قرار گرفت.

بور بور بیان کرد: شش مجوز بهره بردای، ۱۱ مورد موافقت اصولی در حوزه اقامتگاه‌های بومگردی با خط معماری بومی در روستاهای هدف شهرستان میامی انجام شده و در حال حاضر نیز هفت مورد واحد اقامتگاه بومگردی در حال احداث و هفت مورد در مرحله صدور مجوز قرار دارد که می‌تواند در زمینه جذب گردشگران کمک شایانی به اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی شهرستان داشته باشد.

وی افزود: در حوزه توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی نیز در قالب احداث مزرعه‌های گل محمدی و زعفران، کارگاه‌های عرق‌گیری و گلاب‌گیری و خشک کردن سبزیجات نیز اقدامات خوبی در شهرستان میامی صورت گرفت که تا کنون ۱۸ نفر بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی دریافت کردند.

تسریع در تسهیلات
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سمنان همچنین با بیان اینکه در بحث تسریع در انجام اعطای تسهیلات ویژه به بهره برداران از سوانح طبیعی و تقویت کارگروه رفع موانع تولید و احیاء واحدهای اقتصادی راکد و نیمه فعال نیز اقدامات  در شهرستان میامی در حال انجام است، ابراز کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت جوانان و جذب مشارکت‌ها از طریق پایگاه‌های بسیج و ظرفیت‌های دهیاری ها و شوراهای اسلامی در پیشگیری‌ها و اطلاع رسانی‌ها از سایر برنامه‌ها در حوزه عمل به سند توسعه شهرستان‌ است.

فرماندار میامی نیز در این نشست با بیان اینکه این شهرستان  با ۴۰ هزار نفر جمعیت و ۸۸ درصد جمعیت روستایی به شغل‌های کشاورزی و دامداری مشغول هستند، گفت: ۳۳ درصد از محصولات استان و برخی از محصولات مانند چغندر قند به میزان ۹۵ درصد و فلفل ۱۰۰ درصد، متعلق به میامی است.

در بحث تسریع در انجام اعطای تسهیلات ویژه به بهره‌برداران از منابع طبیعی و تقویت کارگروه رفع موانع تولید و احیاء واحدهای اقتصادی راکد و نیمه فعال نیز اقداماتی در حال انجام است

احمد ملایری ادامه داد: در خصوص مباحث اجرایی طرح، تقریبا تمامی دستگاه‌ها در اجرای این طرح هماهنگی و همکاری مطلوبی داشتند، اما دستگاه‌های اجرایی برای اقدامات ویژه نیاز به اعتبار ویژه دارند.

تخصیص اعتبارات
نادر مالکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان نیز دیگر سخنران این نشست بود که درباره میامی گفت: دو پروژه شاخص در شهرستان تخصیص صد درصدی اعتبار داشتند که پروژه ترومای آن یکی از این مواردی است که از محل سفر اول ریاست جمهوری به استان اعتبار تخصیص داده و به صورت کامل، میزان هفت میلیارد تومان تخصیص و این طرح به بهره برداری خواهد رسید.

مالکی با بیان ایکه برای پروژه عباس آباد-کاهک نیز اعتباری به میزان ۳۰ تا ۵۰ میلیارد از محل دو مرحله سفر روحانی به استان اختصاص یافت که انشالله تا پایان دولت به بهره برداری خواهد رسید، ابراز کرد:  اعتبار ویژه ساخت و بهره برداری از سالن های ورزشی در شهرستان میامی نیز به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص یافت‌.

وی با بیان اینکه  برای ۱۵۰ پروژه اولویت داری که برای تحقق سند توسعه شهرستان‌ میامی در نظر گرفته شد، اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبار صورت گرفته است، افزود:  پروژه احداث ساختمان جدید فرمانداری میامی نیز از پروژه هایی است که جنبه اقتصادی داشته که ۱۰۰ درصد اعتبار مورد نیاز تخصیص داده شده است.

باید دید با اقداماتی که مسئولان استان سمنان در خصوص میامی انجام داده اند چقدر می توانیم شاهد تحقق اعتبارات مناطق محروم در این شهرستان و توسعه سرمایه گذاری و اشتغال در این شهرستان مستعد اما کم برخوردار در استان سمنان باشیم.

کد خبر: ۶۱٬۷۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha