۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
سالانه باید ۲۰ هزار پرستار جذب شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی:

سالانه باید ۲۰ هزار پرستار جذب شود

زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی گفت: با توجه به نیازسنجی‌ها حداقل تا سال ۱۴۰۵ باید سالانه ۲۰ هزار پرستار جذب بیمارستان‌ها شوند.

به گزارش بازار، علیرضا زالی در مراسم تکریم مقام پرستار با تجلیل از شخصیت حضرت زینب کبری (س) و نامگذاری سالروز تولد ایشان به عنوان روز پرستار افزود: ما هر سال در این روز یادآور مطالبات فراوان و تاریخی پرستاران می‌شویم.

وی به دیدار جمعی از نمایندگان پرستاران با رهبر معظم انقلاب در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در آن جلسه مقام معظم رهبری در خصوص رفع مطالبات پرستاران فرمان‌هایی صادر فرمودند که تاکنون آن چه که مربوط به وزارت بهداشت نمی‌شود، محقق نشده است و باید دستگاه‌های دیگر نوعی بازنگری داشته باشند تا بسیاری از مطالبات پرستاران محقق پیدا کند.

وی به شرایط سخت پرستاران به ویژه در ایام شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: از ۱۴۵ هزار پرستاری که در حال خدمت هستند بیش از ۶۰ هزار نفر تاکنون به بیماری کرونا مبتلا شده اند و ۱۰۰ شهید در عرصه پرستاری تاکنون تقدیم کشور شده است.

وی به شرایط سخت کاری پرستاران اشاره کرد و گفت: حتی فرزندان و خانواده پرستاران هم در این روزهای سخت کرونا در سختی به سر می‌برند و حتی از ساده‌ترین برخورداری‌های عاطفی هم محروم هستند.

وی گفت: با ابتلای هر پرستار به کرونا حداقل ۱۰ روز پرستار از بیمارستان منفک می‌شود که فشار کاری مضاعفی بر همکاران دیگرش وارد می‌شود و ما دچار کمبود نیروی پرستاری هستیم.

زالی فرآیند جذب پرستاران بسیار کند است و با وجود پیشنهادهای وزارت بهداشت، اما ما شاهد لختی کسالت آوری در فرآیند دیوان سالارانه جذب پرستار هستیم و باید دولت و مجلس راهی میان بر و جهادی را مدنظر قرار دهند و اگر بخواهیم برای استخدام پرستاران منتظر آزمون و گزینش شویم، دردی از ما دوا نمی‌شود.
وی گفت: در ایتالیا در کمتر از دو هفته ۳۵ هزار پرستار جدید استخدام شدند و باید همه قبول کنیم که در شرایط جنگ هستیم.

زالی در این حال صدور مجوز استخدام ۳۰ هزار پرستار را با کمک دولت و توجه سازمان برنامه و بودجه اقدامی استثنائی خواند و افزود: پیشنهاد مشخص ما این است که این ۳۰ هزار مورد تا پایان سال محقق شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نسبت پرستاران به تخت‌های بیمارستانی در این دانشگاه ۸ دهم تا یک است و ما از استانداردها بسیار فاصله داریم و نیروهای پرستاری باید به صورت جهشی افزایش پیدا کند.

زالی گفت: مکرر درخواست تبدیل وضعیت پرستاران را داشته ایم، اما هنوز تحقق پیدا نکرده است و بسیاری از نیروهای ما باید پیمانی شوند که تاکنون هیچ نسخه عملیاتی ندیده ایم.
وی گفت برخی داوطلبان ما در قالب ۸۹ روزه تن بر آتش کرونا زدند، اما هنوز تبدیل وضعیت نشدند و این دور از اخلاق، مروت، فتوت اداری است چرا که این‌ها در سخت‌ترین شرایط به کمک ما آمدند.

زالی ترمیم کارانه پرستاران را هم ضروری دانست و گفت: با توجه به این که درآمد بسیاری از بیمارستان‌ها در یک سال اخیر کاهش یافته است باید فکری کرد که میزان کارانه پرستاران اگر افزایش نمی‌یابد لااقل کاهش پیدا نکند و ما در همین خصوص پیشنهاد دادیم.

وی گفت: تبدیل برخی تخت‌های بیمارستانی به آی سی یو نیز موجب شده است مراقبت از بیماران ویژه نیازمند سه برابر شدن توان پرستاران باشد و حتما باید در این بخش سختی کار تعلق گیرد، اما متاسفانه برخی بیمه‌ها اصلا بخش‌های مراقبت ویژه را به رسمیت نشناختند.

وی بر اصلاح فضاهای استراحت گاهی پرستاران تاکید کرد و گفت: به جهت این که مکان مناسب پرستاران تهویه مناسب ندارد، بسیاری از این پرستاران در همین مکان‌ها مبتلا به کرونا شده اند.

زالی گفـت: ما در تهران آنقدر با بهم پیوستگی موج دوم و سوم کرونا مواجه شدیم که امکان استراحت دادن به پرستاران محقق نشد و در این شرایط ما باید پاداش کرونایی برای نیروهای پرستار داشته باشیم.

وی گفت: اگرچه با پیگیری وزیر بهداشت پاداشی در این خصوص اختصاص می‌یافت، اما عدد قابل توجهی نبود و پیشنهاد مشخص ما برای تکریم جامعه سلامت و پرستاران، تنظیم آیین نامه تفصیلی در مجلس است.

کد خبر: ۶۱٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha