۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
نارضایتی کارمندان از مبلغ عیدی دولت/ وقتی هزینه‌ها سرسام آور بالا می‌رود
بازار گزارش می دهد؛

نارضایتی کارمندان از مبلغ عیدی دولت/ وقتی هزینه‌ها سرسام آور بالا می‌رود

تبریز- تورم موجود در سطح کشور از یک سو و حقوق و عیدی ناکافی از سوی دیگر، مردم را در تأمین مایحتاج زندگی سردرگم کرده است.

بازار، گروه استان ها- آناهیتا رحیمی؛ روزهای پایانی سال ۹۸ سپری می‌شود و تنها بحثی که در این روزها زیاد به گوش می‌رسد و همه دغدغه آن را دارند، واریز عیدی برای کارمندان، کارگران، بازنشستگان دولت و تأمین اجتماعی است و افرادی که شامل این قشر می‌شوند، نگران تأمین نیازهای خود ناشی از تورم موجود در کشور هستند.

قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد و قدرت خرید مردم کاهش یافته است؛ تورم موجود در کشور، خانواده‌ها را مجبور ساخته است تا در وهله اول، نیازهای اساسی خود را جوابگو باشند اما با نزدیک شدن به روزهای آخر سال و شروع سال جدید، بالطبع خانواده‌ها نیز در صدد تأمین پوشاک و برخی از اقلام خواهند بود.

در ایام پایانی سال، دریافت همزمان حقوق و عیدی در بهمن ماه، توسط دولت پرداخت می‌شود؛ عیدی که دولت برای کارمندان و بازنشستگان تأمین اجتماعی در سال جاری پرداخت کرده است، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که طبق اعلام صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق بهمن ماه به همراه عیدی تا پایان ۲۸ بهمن ماه سال جاری برای بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداخت شده است

حال، مشکلی که در بین تمام کارمندان و عیدی بگیران کشور به وجود می‌آید این است؛ عیدی که برای کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری پرداخت شده است، در مقابل تورم موجود در کشور ناچیز است و کفاف هزینه‌های موجود برای خانواده‌ها را نمی‌دهد.

عیدی پرداخت شده کفاف تورم موجود را نمی‌دهد

عیدی پرداخت شده توسط دولت، ناچیز است؛ این را یکی از کارمندان دولت در یکی از اداره‌های کلانشهر تبریز می‌گوید و ادامه می‌دهد: عیدی که دولت برای کارمندان در نظر گرفته کفاف هزینه‌های موجود در روزهای نزدیک به عید نوروز را نمی‌دهد.

او ادامه می‌دهد: تورم کالاهای اساسی، جای خود را دارد؛ اما تورم در پوشاک، کیف، کفش و سایر نیازها نیز باید در کنار این عیدی واریز شده مورد توجه قرار گیرد.

نیازهای خانواده‌ها با این عیدی کم بی جواب می‌ماند

رضا به خبرنگار بازار می‌گوید: مستأجر بودن و در کنار آن پدر دو فرزند دختر بودن، قدری بر مشکلات اضافه می‌کند؛ ۴ نفر در خانواده، نیازهای گوناگونی دارند که اکنون با این عیدی و گذشته از آن با حقوق کارمندی تأمین نمی‌شود.

وی بیان می‌کند: تورم در جامعه باید کاهش یابد؛ تا زمانی که تورم در جامعه وجود دارد و سفره‌های مردم نیز کوچک شده‌است دردی دوا نمی‌شود در این رابطه مسئولین کشوری باید در راستای کاهش تورم و ارزان شدن قیمت کالاهای اساسی گام بردارند.

رضا می گوید: حال که پای صندوق‌های رأی رفته‌ایم امید است کاندیدایی که انتخاب کرده‌ایم در خصوص حل مشکلات اساسی در جامعه واسطه‌ای بین مسئولان کشوری باشند.

حال که پای صندوق‌های رأی رفته‌ایم امید است کاندیدایی که انتخاب کرده‌ایم در خصوص حل مشکلات اساسی در جامعه واسطه‌ای بین مسئولان کشوری باشند

از دیگر قشرهایی که عیدی یک میلیون و ۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند، قشر بازنشستگان تأمین اجتماعی هستند که بیشتر آنها به دلیل بازنشستگی، از واریز حق بیمه کامل برخوردار نیستند و هنوز اقدام مؤثری در رابطه با یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری انجام نگرفته است اما آنگونه که زمزمه‌های آن به گوش می‌رسد در پیش بینی بودجه سال ۹۹، افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان و ۶ هزار میلیارد تومان همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شده است.

عیدی واریزی دولت کافی نیست

محسن یکی از بازنشستگانی است که به دلیل بازنشستگی زودتر از موعد از واریز حقوق کامل برخوردار نبوده و واریز عیدی یک میلیون و ۲۰۰ تومانی به دلیل کافی نبودن در مقابل گرانی، گره بر گره مشکلات اکثر خانواده‌ها افزوده است.

وی به خبرنگار بازار می‌گوید: من بازنشسته شده‌ام اما به این دلیل که چرخ زندگی با این حقوق کم بازنشستگی تأمین نمی‌شود به رانندگی تاکسی نیز مشغول هستم.

یکسان سازی حقوق بازنشستگان

او ادامه می‌دهد: دولت باید به فکر یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری باشد چرا که زندگی با مخارج بالا سخت است و با یک حقوق ناچیز نمی‌توان یک خانواده را مدیریت کرد.

وی در پایان اضافه می‌کند: خرید کالاهای اساسی مثل برنج، روغن و … سر به فلک می‌کشد و اکثر سرپرستان خانوار را با شرمندگی در مقابل خانواده رو به رو می‌سازد.

خرید کالاهای اساسی مثل برنج، روغن و … سر به فلک می‌کشد و اکثر سرپرستان خانوار را با شرمندگی در مقابل خانواده رو به رو می‌سازد

هر یک از شهروندان از ناچیز بودن مبلغ عیدی واریز شده گله مند هستند و معتقد هستند که با چرخی در بازار می‌توان این موضوع را به وضوح حس کرد.

تورم در کالاهای اساسی و سایر اقلام مورد نیاز همچون پوشاک، خوراک و ... حرف اول و آخر را در سطح کشور می‌زند و خانواده‌ها را با مشکلات ریز و درشتی مواجه ساخته است.

خبرنگار بازار گفت و گویی که با شهروندان ترتیب داده است هر کدام انتظار یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و به تبع آن، افزایش حقوق و عیدی را دارند تا مرهمی در قبال افزایش قیمت‌ها در سطح کشور باشد.

کد خبر: ۶٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha