۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
ورود استارتاپ ها به خرید و فروش آنلاین طلا
عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی خبر داد

ورود استارتاپ ها به خرید و فروش آنلاین طلا

الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی می‌گوید: بر اساس دستور العمل ابلاغی؛ افرادی که پروانه کسب فعالیت فروش طلا و جواهر دارند می‌توانند در زمینه فروش آنلاین طلا و جواهر فعالیت کنند. در شرایط جدید ایجاد شده علاوه بر این افراد؛ پلتفرم‌های فروش نیز حتما باید با طلافروشان قرارداد رسمی امضا شده داشته باشند تا بتوانند در این زمینه به فعالیت خود ادامه دهند.

مژده باقری؛ بازار: تا همین چند سال پیش شاید اگر کسی از خرید و فروش طلاو جواهر به شکل آنلاین صحبت به میان می‌آورد؛ با نگاهی آکنده از طنز قادر به باور کردن بودیم، همیشه عادت داشتیم کسب و کاری سنتی همانند فروش طلا را کاملا سنتی تجربه کنیم. اما در سال‌های اخیر این موضوع رنگ واقعیت به خود گرفته و نفوذ اینترنت و فضای مجازی به تمام لایه‌های زندگی افراد این موضوع را به روندی قابل قبول تبدیل کرده است.

 ردپای پلتفرم‌های فروش معتبر تا سلیبریتی‌ها در فروش آنلاین طلا
در سال‌های اخیر، استفاده مداوم از مارکت پلیس‌های معتبر فضای رقابت متفاوتی را پیش روی کسب وکارهای سنتی گشوده و در میدان رقابت تلاش دارند بیشترین سهم را از فروش به امضای خود در آورند. از طرفی صرفه جویی در زمان نیز دال بر این موضوع شده و افراد بیش از پیش به این نوع خرید روی خوش نشان داده‌ و خرید اینترنتی خود را از کالاهای تند مصرف به خرید انواع طلا و جواهر نیز تعیمیم دهند.

از طرفی شاید یکی از دلایلی که فروش طلا به شکل آنلاین شکل رایج‌تری به خود گرفت صفحات اینستاگرام باشد. علاوه بر ورود فروشگاه‌های مطرح برای واسطه شدن برای خرید طلا؛ نباید از تاثیرات مستقیم صفحات مجازی بر این موضوع فاکتور گرفت. شاید نفوذ بالای صفحات اجتماعی در زندگی مردم باعث شده اثرات حضور استارتاپ‌ها بر کسب و کارهای سنتی بیش از پیش شده و راهی جدید برای کسب و کارهای سنتی گشوده شود.

ردپای برخی از سلبیریتی‌های معروف را نیز در شکل گیری این اعتماد عمومی نباید فاکتور بگیریم. شاید اعتمادی که مردم به این افراد داشتند زمینه فروش آنلاین در دپارتمان فروش انواع گالری‌ها را نیز تسریع کرد و در  نهایت خرید طلا به شکل آنلاین مرسوم شد و در زمینه فروش رقیبی جدی برای گالری‌هایی که به شکل سنتی فعالیت خود را ادامه می‌دادند شدند.

از طرفی گالری فروش طلا و جواهرات معروف ایرانی نیز با وب سایت‌های خود این مدل خرید را برای مردم عمومی قابل توجیه کرده‌اند. ردپای کرونا در این میان نیز باعث شده امسال بیشتر از هر سالی مردم به سمت این نوع خرید سرازیر شوند.

این روزها به دلیل فرا رسیدن شب یلدا یکی از آیین‌های سنتی ایران زمین؛ میدان رقابت برای فروش طلا نیز به اوج خود رسیده و بسیاری از این فروشگاه‌ها سعی کرده‌اند با طرح‌های یلدایی مشتریان بیشتری را با خود همراه کنند.

از طرفی قیمت بالایی آجیل شب یلدا باعث شده مردم خرید طلا را(هر چند با قیمت بالا) به خرید آجیل ترجیح دهند! اما این موضوع که خرید طلا و جواهر به شکل آنلاین چقدر قانونی است و چه شرایطی دارد جای کمی سوال و بحث دارد.

فروش آنلاین طلا با کدام قوانین مجاز است؟
رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی در خصوص خرید و فروش  آنلاین طلا  در گفتگو با بازار می‌گوید: «بعد از اتفاق سکه ثامن، صدور مجوز فروش آنلاین طلا متوقف شده بود و صرفا به چند کسب و کار که مجوز فعالیت داشتند اجازه ادامه فعالیت داده شده بود. این اتفاق که حدود دو سال از وقوع آن گذشته، ورود دادستانی را در پی داشت. در نهایت فعالیت در این خصوص الزاما به قانونی شدن وابسته شد. در این میان ما نیز به عنوان اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی وارد ماجرا شده و ملزم به تهیه دستورالعمل شدیم.»

الفت نسب ادامه می‌دهد: «طی جلساتی که با فعالین این حوزه داشتیم؛ ضمن راه اندازی کارگروه طلا و جواهر، با لحاظ نظرات دادستانی، دستورالعملی تهیه و به اتاق اصناف ارسال کردیم. این دستورالعمل اخیرا به تصویب رسیده و حدود دو هفته پیش اتاق اصناف این دستورالعمل را ابلاغ کرد.»

عضو هیئت مدیره اتحادیه و انجمن صنفی کسب وکارهای مجازی با اشاره به این دستورالعمل ادامه می‌دهد: «بر اساس دستور العمل ابلاغی؛ افرادی که پروانه کسب فعالیت فروش طلا و جواهر دارند می‌توانند در زمینه فروش آنلاین طلا و جواهر فعالیت کنند. در شرایط جدید ایجاد شده علاوه بر این افراد؛ پلتفرم‌های فروش نیز حتما باید با طلافروشان قرارداد رسمی امضا شده داشته باشند تا بتوانند در این زمینه به فعالیت خود ادامه دهند. ضمن اینکه در این خصوص مسئولیت این موضوع به عهده فردی است که به عنوان طلا فروش طرف قرار داد پلتفرم‌هاست.

او در خصوص فروش طلا در فضای مجازی اینگونه توضیح می‌دهد: «خرید و فروش طلا در اینستاگرام یا هر پلتفرمی موضوعیت ندارد و ممنوع است. مگر اینکه سایتی پروانه کسب لازم را داشته و از طریق این پلتفرم‌ها سعی کند محصولات خود را به مشتریان معرفی کرده و به فروش برساند.»

او در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید: «اگرفروشگاه‌ها، پروانه کسب به صورت فیزیکی را دارا باشند؛ می‌تواند فروش آنلاین خود از طریق اینستاگرام را ادامه دهد.»

الفت نسب در خصوص بحث لجستیک و ارسال طلا و جواهر نیز می‌گوید: «با چند شرکت حمل و نقل برای تسهیل این موضوع وارد بحث شده‌ایم و امیدواریم  با انجام شدن کارهای مربوط به زیر ساخت و صدور مجوز توسط وزارت صمت این فرآیند را تسریع ببخشیم.»

کد خبر: ۶۱٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha