۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
تولید کیوی با برند جهانی در مازندران| بازار داغ صادرات
بازار گزارش می‌دهد؛

تولید کیوی با برند جهانی در مازندران| بازار داغ صادرات

 تنکابن- ۸۰ درصد کیوی ایران در مازندران تولید می شود و با رونق صادرات این محصول، کام جهان از این محصول شیرین می شود.

بازار؛ گروه استان ها: بازار صادرات کیوی در زیرسایه کرونا در مازندران نسبت به دیگر سال ها پررونق است و هرروز کانتینرهای زیادی از این استان روانه مرزها از جمله آستارا می شود تا محصول ناب باغات استان را به آن سوی آب ها حمل کند.

در مازندارن بیش از شش هزاز هکتار از باغات به زیر کشت کیوی اختصاص دارد و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول از آن برداشت می شود وبیشتر محصول کیوی استان در مناطق غربی استان از جمله تنکابن، عباس آباد و رامسر و نوشهر تولید می شود.

برداشت کیوی در مازندران در آخرین ماه پاییزی به سرانجام می رسد و همزمان با برداشت این محصول برای صادرات بسته بندی و حمل می شود. درحالی که کشاورزان مازندرانی درآمدهای میلیاردی از تولید کیوی دارند، اما تکمیل زنجیره تولید وز یرساخت های صنایع تبدیلی همچنان نیاز اساسی این بخش محصول می شود.

بازار داغ صادرات کیوی
باقر جوادی نیا باغدار غرب مازندرانی که یک هکتار از باغش را به کیوی اختتصاص داده و تابستان و زمستان مشغول تلاش و زحمت در این باغ است، می گوید: اوایل پاییز سر درخت محصول باغم را به قیمت شش هزار تومان به ازای هرکیلوگرم به فروش رسانده ام و خوشبختانه قیمت امسال نسبت به دیگر سال ها رشد داشته است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش هزینه های تولید، با بیان اینکه حدود ۱۰ سالی است که بخشی از اراضی شالیزاری ام را به باغ کیوی تبدیل کرده ام، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کیوی را با توجه به رونق کشت آن در غرب مازندران الزامی دانست و گفت: با آمدن صنایع مرتبط قطعا درآمد کشاورزان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی با بیان اینکه سال های گذشته بخشی از محصول را به سردخانه انتقال می دادم تا در شب عید و یا بعد از عید به فروش برسانم، گفت: اکنون واسطه ها برای صادرات مستقیم به باغ ها می آیند و محصول را از کشور خارج می کنند.

به تاکید کارشناسان در حال حاضر میانگین برداشت کیوی در باغات مازندران بین ۳۵ تا ۴۰ تن در هکتار است و کمبود سردخانه  و صنایع تبدیلی از جمله موانع فراروی است.شرایط آب و هوایی مناسب غرب مازندران را مهد پرورش کیوی در ایران مبدل کرده است و توسعه زنجیره تولید می تواند، سهم این محصول را در ارزآوری اقتصادی ارتقاء بخشد. هم اکنون کشورهایی نظیر هند، ترکیه، خلیج فارس وامارت و کشورهای آسیای میانی مشتریان پروپاقرص کیوی مازندران هستند.

شرایط آب و هوایی مناسب غرب مازندران را مهد پرورش کیوی در ایران مبدل کرده است و توسعه زنجیره تولید می تواند، سهم این محصول را در ارزآوری اقتصادی ارتقاء بخشد

جعفر اسدی کارشناس باغبانی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به حمایت برای صادرات و تولید کیوی یادآور شد: محصول کیوی استان مشتریان خارجی زیادی دارد و اما متاسفانه برداشت زودهنگام و حضور دلالان به بازار این محصول لطمه می زند.

وی با عنوان اینکه قند کیوی در زمان برداشت تکمیل شده باشد، تصریح کرد: برخی سودجویان برای دست یافتن به سود مقطعی تیشه به ریشه محصولات باغی استان می زنند و تداوم این کار بازار این محصول را در سال های آتی خراب می کند.

وی بر لزوم نظارت بیشتر مسئولان امر بر فرایند برداشت و صادرات محصولات کشاورزی از جمله کیوی تاکید کرد و گفت: کیوی غرب مازندران یک برند جهانی و شناخته شده به شمار می رود اما ضعف در بسته بندی و تکمیل زنجیره ها سبب عقب ماندن از یازارهای صادراتی می شود.

اسدی با اظهار اینکه باید از فرصت کشورهای سی آی اس و اتحادیه اوراسیا برای صادرات محصولات کشاورزی و کیوی استفاده کنیم، گفت: در حال حاضر هزینه ترانزیت و حمل و نقل از جمله مشکلات فراروی برای صادرات محسوب می شود.

تولید ۹۰ هزار تن کیوی در تنکابن
کیوی تنکابن برند و شهره جهانی دارد و از ابتدای فصل برداشت تاکنون حدود ۹۰ هزار تن محصول در این شهرستان تولید شد. ابراهیم کاویانی رئیس اداره جهاد کشاورزی تنکابن در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سه هزار و ۸۰۰ هزار هکتار از باغات شهرستان به زیر کشت کیوی اختصاص دارد، میزان برداشت سالیانه را حدود ۹۰ هزار تن اعلام کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ارزش محصول تولیدی سال جاری را در شهرستان بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان بیان کرد و افزود: بیش از ۷۰ درصد محصولات تولیدی قابلیت صادراتی دارد.

وی کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس را مشتریان کیوی منطقه بیان کرد.

فعالیت ۸ هزار بهره بردار کیوی
در استان مازندران بیش از هشت هزار بهره بردار کیوی فعالیت دارد و قلی پور باغدار مازندرانی که ۱.۵ هکتار از باغاش را به تولید کیوی اختصاص داده و سالانه حدود ۳۰ تن محصول از آن برداشت می کند به خبرنگار بازار می گوید: همزمان با برداشت کیوی، افراد زیادی به عنوان کارگر مشغول کار می شوند و ارتزاق می کنند.

وی عمده محصولات تولیدی را از نوع هاویا برشمرد و گفت: قیمت محصول کیوی امسال هرچند رشد داشته اما متناسب با رشد هزینه ها و قیمت ها نبوده است.

در مازندران عمده رقم تولید کیوی از نوع هایوا است و میانگین عملکرد آن ۲۵ تا ۳۰ تن در هکتار است و تولیدات کیوی مازندران سبب شده تا ایران بعد از چین، ایتالیا و نیوزیلند در رتبه چهارم جهان قرار گیرد و هفت درصد کیوی جهان در کشور تولید شود.

امسال پیش بینی می شود ۲۰۰ هزار تن کیوی به ارزش اقتصادی دو هزار میلیارد تومان تولید و بخشی از آن روانه بازارهای صادراتی و خارجی شود.

کد خبر: ۶۱٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha