۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
جلوگیری از سفر ۶ هزار مبتلا به کرونا با حمل‌ونقل عمومی
مسئول کارگروه فناوری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد

جلوگیری از سفر ۶ هزار مبتلا به کرونا با حمل‌ونقل عمومی

محبی نظر، مسئول کارگروه فناوری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: تاکنون از سوارشدن شش هزار مبتلا به کرونا به وسایل حمل‌ونقل عمومی ممانعت شده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، احسان محبی نظر، مسئول کارگروه فناوری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: این کارگروه یک هفته است که با حکم وزیر کشور به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا تشکیل شده است.

وی ادامه داد: قرارگاه عملیاتی از جمله نهادهایی است که به دستور مستقیم رهبر معظم انقلاب تشکیل شده و اهمیت خاصی را دارد.

اتصال ۱۱۰ شرکت هواپیمایی و ریلی به سامانه استعلام وزارت بهداشت
محبی نظر گفت: به عنوان نخستین اقدام انجام شده باید بگویم که با همکاری وزارت بهداشت و وزارت راه، ۱۱۰ شرکت هواپیمایی و قطار مسافربری و حمل و نقل بین شهری به سامانه استعلام وزارت بهداشت متصل شده‌اند و از سوار شدن اشخاص مبتلا به کروناخودداری می‌کنند.

مسئول کارگروه فناوری و دولت الکترونیک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: این موضوع مهمی است زیرا از شیوع ویروس جلوگیری می‌کنند. متأسفانه برخی از هموطنان مبتلا به کرونا علیرغم توصیه‌هایی که به آن‌ها شده است و با وجود علم به ابتلای به کرونا سوار اتوبوس و هواپیما و قطار می‌شوند.

وی افزود: تا کنون حدود ۲۵ میلیون استعلام در این بستر گرفته شده است که از سوار شدن ۶ هزار نفر به وسایل حمل و نقل عمومی جلوگیری شده است.

محبی نظر گفت: از ۲۵ میلیون استعلام میزان ۳.۴ میلیون استعلام مخصوص شرکت‌های هوایی بوده است که از سوار شدن هزار نفر جلوگیری شده است.

مسئول کارگروه فناوری و دولت الکترونیک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: در کارگروه دولت الکترونیک قرارگاه چهار محور اساسی را دنبال کردیم که محور اول پیگیری اجرای مصوبات قرارگاه بوده است.

وی گفت: مصوبات تا امروز به نتیجه رسیده است و دومین محور کاری ما این بود که از بستر دولت الکترونیک برای قطع زنجیره شیوع کرونا حداکثر استفاده را ببریم.

محبی نظر تصریح کرد: این نیازمند یک سری ابتکارات عمل بود. از پیام رسانه‌ای داخلی خواهش کردیم تا از این بستر برای اطلاع رسانی پیام‌های بهداشتی بهره مند شویم.

مسئول کارگروه فناوری و دولت الکترونیک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: از ظرفیت پیام‌رسان شاد هم برای پیام رسانی به کودکان استفاده کردیم و به حدود ده میلیون دانش‌آموز و والدین آنها اطلاع رسانی کردیم.

وی افزود: محور بعدی ما این بود که قرار شد تا با همکاری شبکه‌های اینترنتی و چند شبکه دیگر پخش همه فیلم‌ها بر این بسترها را به صورت رایگان کردیم.

محبی نظر گفت: این موضوع باعث تشویق مردم برای ماندن در خانه می‌شود، جشنواره یلدایی را هم پیشنهاد کردیم تا با این جشنواره مردم در خانه بمانند.

مسئول کارگروه فناوری و دولت الکترونیک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا خاطرنشان کرد: ما همچنین ارائه خدمات الکترونیک دیگری را هم در دستور کار داشتیم نظیر همکاری با بانک‌ها برای ارائه سه خدمت غیر حضوری.

محبی نظر افزود: درخواست اعطای تسهیلات، درخواست صدور و تحویل دست چک و نهایتاً فعال یا غیر فعال سازی حساب‌ها سه خدمتی است که تلاش کرده‌ایم غیرحضوری ارائه شود.

مسئول کارگروه فناوری و دولت الکترونیک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در حوزه اعطای تسهیلات چندین بانک همکاری‌های خوبی را داشته‌اند تا در بستر دولت الکترونیک تشکیل پرونده انجام گیرد و متقاضیان اخذ تسهیلات تنها با گرفتن نوبت پرونده‌ها را امضا کنند.

وی افزود: در حوزه صدور دسته چک هم تعاملاتی با بانک‌ها صورت گرفته تا با درخواست صاحبان حساب‌های جاری این فرایند انجام گیرد و سپس با همکاری شرکت پست یا یکی از استارت آپ های حمل و نقلی این دسته چک‌ها به صاحبانش برسد.

محبی نظر ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات ما طراحی سامانه‌ای است تا مردم برای ارسال نامه به ادارات نیازمند حضور در آن اداره نباشند و بتوانند بدون مراجعه نامه ارسال کرده و جواب بگیرند. البته این سامانه تا پایان دی ماه راه اندازی کامل خواهد شد.

پیشنهاد غربالگری مسافران برای ورود به مترو
وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات بحث برخی استعلام‌های کاغذی است. امروز استعلام مدارک تحصیلی به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد؛ پیشنهاداتی هم برای غربالگری ورود به مترو داشتیم زیرا روزانه بسیاری از مردم از این شبکه حمل و نقلی استفاده می‌کنند.

مسئول کارگروه فناوری و دولت الکترونیک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه داد: گاهی اوقات در ساعات پیک اینگونه است که بیش از یک نفر در هر ثانیه از گیت ها عبور می‌کند و این یک ازدحام بالایی شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: چند پیشنهاد در این خصوص داشتیم که اولین آنها بررسی اشخاص از طریق بارکد پشت کارت ملی باشد و مورد دوم با استفاده از یک سری دوربین‌های تشخیص تب باشد و در نهایت در مرحله خرید بلیت غربالگری صورت گیرد که هنوز این پیشنهادات نهایی نشده است.

محبی نظر گفت: برای ورود به ادارت هم امیدواریم به زودی اشخاص مورد غربالگری قرار بگیرند و از ورود اشخاص مبتلا به کرونا جلوگیری شود.

مسئول کارگروه فناوری و دولت الکترونیک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پایان گفت: همچنین امیدواریم به زودی با همکاری وزارت بهداشت و سازمان امور استخدامی و وزارت ارتباطات و بیمه تأمین اجتماعی افراد مبتلا به کرونا را به صاحبان مشاغل و ادارات اعلام کنیم.

کد خبر: ۶۱٬۷۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha