۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
فاصله فاحش قیمت‌های مصوب یلدایی تا واقعیت؛ زور دستگاه‌های نظارتی به گرانی نمی‌رسد
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

فاصله فاحش قیمت‌های مصوب یلدایی تا واقعیت؛ زور دستگاه‌های نظارتی به گرانی نمی‌رسد

سمنان- چند روزی است که بازار شب یلدا داغ شده و فاصله قیمت مصوب آجیل باقیمت خرده‌فروشان در بازارهای استان سمنان از زمین تا آسمان است و خبری از نقش محسوس دستگاه‌های نظارتی نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار شب یلدا از چند روز گذشته داغ شده و باوجود محدودیت‌های کرونایی در قنادی‌ها و میوه‌فروشی‌ها جای سوزن انداختن نیست. دراین‌بین مردم باوجود کرونا به دورهمی‌های محدود اعضای خانواده کوچک خودبسنده کرده و برای به خوشی گذراندن طولانی‌ترین شب سال در کنار اهل خانه تنقلات یلدایی خرید می‌کنند.

اما ستاد کنترل تنظیم بازار نیز قیمت انواع آجیل را اعلام کرده که بر این اساس پسته اکبری کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، پسته احمد آقایی خام ۲۰۰ هزار تومان، پسته فندقی ۱۱۴ هزار تومان، بادام‌هندی ۲۱۰ هزار تومان و مغز گردو ۲۰۰ هزار تومان است.

در جدول قیمت مصوب انواع آجیل مغز بادام ۲۰۰ هزار تومان، مغز بادام‌زمینی درشت ۸۵ هزار تومان و نخودچی دو آتیشه ۲۳ هزار تومان و تخمه آفتابگردان ۳۲ هزار تومان است اما علی‌رغم اینکه این محصولات با این قیمت‌ها ارائه شدن اما واقعیت بازار حاکی از آن است که قیمت‌ها حداقل ۳۰ درصد بیش‌تر از نرخ‌های مصوب به مردم عرضه می‌شود.

پسته اکبری درجه‌یک کیلویی ۲۸۰ هزار تومان
علیرضا شیرین منش که یکی از کسبه قدیمی در صنف قنادی‌های گرمسار است در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: افزایش چشمگیری در قیمت اقلام خشکبار و آجیل ایجادشده اما این در حالی است که مردم برای خرید آجیل شب یلدا از سایر مخارج خود صرف‌نظر می‌کنند و آجیل شب یلدا خریداری می‌کنند.

وی بابیان اینکه آجیل مخصوص شب یلدا کیلویی ۱۴۵ هزار تومان است، تصریح کرد: آجیل مخصوص شب یلدا شامل انجیل خشک، جوزقند، کشمش و توت خشک و غیره است.

این کسبه گرمساری با اشاره به قیمت انواع مغزها تصریح کرد: پسته اکبری درجه‌یک کیلویی ۲۸۰ هزار تومان، بادام‌هندی ۳۲۰ هزار تومان و تخمه‌ژاپنی ۸۰ تومان است و درواقع شهروندان از قیمت‌های سرسام‌آور ناراضی هستند.

افزایش چشمگیری در قیمت اقلام خشکبار و آجیل ایجادشده اما این در حالی است که مردم برای خرید آجیل شب یلدا از سایر مخارج خود صرف‌نظر و آجیل شب یلدا خریداری می‌کنند

شیرین منش در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه در محدودیت‌های کرونایی و تعطیلات ۱۵ روزه مشاغل حدود ۳۰۰ میلیون تومان خسارت دستمزد کارگر به قنادی او واردشده است، تأکید کرد: تاکنون از سوی دولت برای جبران خسارت کسبه حمایتی نشده است.

نرخ‌های سرسام‌آور آجیل برای مردم دردناک است
یک شهروند سمنانی در گفتگو با خبرنگار بازار که نام خانوادگی خود را ایزد جو معرفی کرد نیز درباره نرخ اقلام و خشک بار یلدایی اظهار داشت: باوجود مشکلات عدیده اقتصادی مردم در روزها و مناسبت‌های خاصی که می‌توانند اوقاتی را به خوشی سپری کنند از خرید اقلام حتی به گران‌ترین قیمت پرهیز ندارند.

وی با تأکید بر اینکه سزای گران‌فروش نخریدن است، اعلام کرد: خرید آجیل و خشکبار با نرخ‌های سرسام‌آور دردناک است و این مهم نیازمند نظارت و توجه ویژه مسئولان است.

ایزد جو بابیان اینکه مردم برای خرید آجیل شب یلدا ناگزیر از بسیاری هزینه‌های زندگی صرف‌نظر می‌کنند، ابراز کرد: مردم از افزایش قیمت ناراضی هستند و تنها مطالبه آنان کنترل قیمت در بازار و تأمین معیشت است.

قیمت‌های سر گردنه‌ای برخی فروشندگان
یک شهروند گرمساری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: گرانی اقلام و افزایش غیرمعقول و بی‌رویه قیمت اجناس و کالاهای ضروری و همچنین فشار اقتصادی حاکم بر جامعه برای مردم غیرقابل‌تحمل شده است و مسئولان باید به فکر باشند.

محمدرضا سعادتی با اشاره به اینکه قیمت در بازار به‌صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: این نوسانات قیمت به حدی رسیده که هر فروشنده نرخ متفاوت بابت اجناس خود ارائه می‌کند و درواقع قیمت‌ها سر گردنه‌ای است و این یعنی خبری از نظارت صحیح و مؤثر در بازار نیست.

یک کارشناس اقتصادی نیز درباره علل گرانی در بازار شب یلدا، گفت: بیشتر این التهاب ها از لحاظ روانی شکل می گیرند یعنی تقاضا به حد انفجار بالا می رود در نتیجه عرضه زیاد و قیمت بالا می رود زیرا این شب ها کسبه دریافته اند که با هر قیمتی که محصولات خودشان را عرضه کنند، مشتری دارند و این امر نیز ریشه در عدم نظارت درست دولتی و مسئولان نهاد های نظارتی دارد.

علی رضا علی محمدی با بیان اینکه تب و تاب بازار سبب شده تا برخی از این ظرفیت سوء استفاده کنند، تاکید کرد: تب و تاب بازار موج روانی بر روی بازار دارد در نتیجه سبب می شود تا در برخی موارد حتی وضعیت از دست مسئولان نیز در برود. از سوی دیگر باید گفت ریشه گرانی ها در تهران است و نه در شهرستان ها زیرا کمترین تخلفات در زمینه گران فروشی و کم فروشی و ... در شهرستان ها رقم می خورد.

طرح تشدید نظارت‌ها از ۲۵ آذرماه در صنوف مرتبط سمنان آغازشده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در هفته گذشته یک هزار و ۳۲۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی میوه و تره‌بار، خشکبار و آجیل و شیرینی فروشی‌ها انجام‌شده است.

علی تشنه دل با تأکید بر اینکه در این بازرسی‌ها ۱۰۷ پرونده تخلف تشکیل‌شده است، ابراز کرد: گران‌فروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور برگ خرید از مهم‌ترین تخلفاتی بود که در این راستا شناسایی‌شده است.

نوسانات قیمت به حدی رسیده که هر فروشنده نرخ متفاوت بابت اجناس خود ارائه می‌کند

وی ارزش ریالی این تخلفات را سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: بازرسی از بازار شب یلدا تا پایان امشب ادامه دارد.

تشدید نظارت‌ها
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار دراین‌باره بر اجرای طرح تشدید نظارت‌ها و برخورد قاطعانه با متخلفان صنفی تأکید می‌کند، اظهار داشت: طرح تشدید نظارت بر بازار شب یلدا از ۲۵ آذرماه در سطح استان آغازشده است و تمام صنوف مرتبط ازجمله قنادی‌ها، میوه‌فروشی و خواروبارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها و ... در این طرح مورد رصد و پایش بازرسان صنفی قرار می‌گیرند.

مهدی یحیایی در ادامه با تأکید بر لزوم نصب نرخ نامه توسط کسبه و عرضه‌کنندگان اقلام غذایی خاطرنشان کرد: جلوگیری از کمبود اقلام اساسی و موردنیاز مردم در بازار از دیگر رویکردهای مهم این نهاد در اجرای طرح تشدید نظارت و پایش بازار شب یلدا است.

در نهایت باید گفت آخرین یلدای قرن چهاردهم با گرانی و کرونا همراه شده تا خاطره‌ای برای مردم تا سال‌ها در ذهن‌ها بماند. مردمی که تا کنون با قیمت‌های این چنین در زمینه آجیل و خشکبار روبرو نبوده‌اند.

کد خبر: ۶۱٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha