۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
کندی روند اعطای مجوزها مانع توسعه تولید
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان البرزی در گفتگو با بازار

کندی روند اعطای مجوزها مانع توسعه تولید

کرج- مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان البرزی که در زمینه فناوری پلیمری فعالیت دارد گفت: هزینه بالا و روند کند اداری صدور مجوزها موانعی هستند که توسعه تولید را با مشکل مواجه می کنند.

 شیما عبداله خانی؛ بازار: شرکت کارا پلیمر سبحان در زمینه بازرگانی پلیمرها و تولید محصولات و پارچه های با روکش پلیمر فعالیت خود را از سال ۹۶ آغاز کرده ودر حال حاضر خطوط تولید پارچه با ظرفیت روزانه حدود ۲ هزار متر در روز را دارد.

همچنین تیم محققان این شرکت با پژوهش و تحقیق موفق به اختراع فرمولاسیون منحصر به فرد خود در تولید پارچه های کربن اکتیو شده اند که مراحل ثبت اختراع را می گذراند. این پارچه ها در تولید انواع ماسک های تنفسی با محافظت بالا و همچنین بسیاری صنایع دیگر و محصولات فیلتراسیون کاربرد دارد.

از طرفی پارچه های باروکش پلیمری صنعتی و ضدآب مصارف زیادی در کشور دادند. به عنوان مثال درسال ۹۶ حدود ۸۰ درصد پارچه های بنری خام جهت تبلیغات، حدود ۳۰ میلیون مترمربع، در کشور وارداتی بوده است و توسعه این صنعت و خودکفایی در زمینه تولید این نوع پارچه ها می تواند باعث خودکفایی در تولید و جلوگیری از ارز بری در این زمینه شود.

با توجه به کاربرد گسترده این پارچه ها نیاز به چنین تولیداتی در کشور احساس می شود.‌چرا که ۹۰ درصد مواداولیه چنین تولیداتی که جزو صنایع پایین دستی پتروشیمی هستند در داخل کشور وجود دارد و همچنین تکنولوژی لازم برای تبدیل این مواد به تولیدات کاربردی وجود دارد بنابراین حمایت هرچه بیشتر ازچنین صنایعی می تواند به تحقق شعار جهش تولید نیز کمک کند.

گفت و گو با «مرتضی زارع دار» مدیر عامل این شرکت مستقر در پارک علم و فناوری البرز را در ادامه می خوانید.

*فعالیتتان را از چه سالی و در چه زمینه ای آغاز کردید؟
در سال ۹۶ کارمان را در زمینه فعالیت های پلیمری آغاز کردیم و در سال ۹۷ موفق به ورود به مرکز رشد پارک علم و فناوری البرز شدیم. در حال حاضر پارچه های باروکش پلیمری تولید می کنیم.

پارچه های پلی استر با روکش پی وی سی برای عایق بندی استخرهای آب کشاورزی،چادرهای خیمه ای، البسه، چادرهای کانتینری، پارچه های ضداب با فرمول نانو ، روکش های پلیمری با فرمول ویژه و درکنار آن با دستگاه های جدیدی که به لطف خداوند و با تلاش زیاد تیمی موفق به نصب و راه اندازی آن ها شدیم تولید پارچه های کربن اکتیو ماسک درمقیاس پایلوت را با موفقیت انجام دادیم.

این پارچه ها از جنس پلیمر هستند و روکش پلیمری حاوی زغال فعال برروی آن ها کشیده می شود و تا ۹۳ درصد فیلتراسیون دارد. پارچه کربن اکتیو ماسک به عنوان یکی از لایه های ماسک های N۹۹، ماسک های جراحی، ماسک های چهارلایه ، بیمارستانی و دیگر مصارف به کار می رود.

در شرکت ما پارچه ها معمولا در طاقه های باطول ۵۰۰ تا ۲ هزار متری و باعرض ۲۱۰ سانتیمتر معمولا به فرایند ورود می کنند و سپس با وجود تجهیزات و نیروی متخصصی که داریم عملیات روکش پلیمر انجام شود، از فرمولاسیون های مختلف برای تولید آن ها استفاده شده و برای کاربردهای مختلف استفاده می شود.

*این پارچه های پلیمری و کربن اکتیو چه کاربردهایی دارند؟
برخی خط تولید ها برای روکش پی وی سی بر روی پارچه های پلیمر و برای عایق بندی استخر ها به کار می رود. برای پارچه های ماسک نیز فرمولاسیون پلیمری را انجام داده، کربن اکتیو را داخل این فرمول قرار داده و بر روی پارچه های مخصوص دیگر استفاده می شود.

تکنولوژی کربن اکتیو یک تکنولوژی پیشرفته و قابل اطمینان است که در کشور های پیشرفته کاربرد زیادی دارد. به دلیل خاصیت بالای تخلخلی که در سطح کربن وجود دارد، آلودگی های محیط، بو، بنزن، ذرات زیر ۱ میکرون را به خود جذب می کند و باعث افزایش طول عمر لایه های دیگر ماسک نیز می شود.

کربن اکتیو امروزه در دنیا به عنوان یک تکنولوژی پیشرفته در صنایع مختلف استفاده می شود و ما اکنون به دنبال توسعه استفاده از کربن اکتیو هستیم و با توجه به شرایط کرونا و نیاز به ماسک های تنفسی فعلا بیشتر در این زمینه فعال هستیم.

کسب و کار اصلی شرکت کارا پلیمر سبحان پوشش پلیمر بر روی پارچه باتوجه به چندین دستگاه وتجهیزات مختلف موجود در این شرکت است که می تواند ۵۰۰ کاربرد مختلف با فرمولاسیون و پارچه های مختلف داشته باشد و در صنایع مختلف به عنوان یک صنعت پایه استفاده شود

اما در صنایع مختلف چون تصفیه هوا و آب و فیلتراسیون های مختلف چون جارو برقی و لوازم خانگی وپزشکی نیز استفاده می شود. کسب و کار اصلی شرکت ما پوشش پلیمر بر روی پارچه باتوجه به چندین دستگاه وتجهیزات مختلف موجود در این شرکت است که می تواند ۵۰۰ کاربرد مختلف با فرمولاسیون و پارچه های مختلف داشته باشد و در صنایع مختلف به عنوان یک صنعت پایه استفاده شود.

*آیا حمایت کافی از شما وجود داشته است؟
در پارک علم و فناوری و مرکز رشد حمایت زیادی شده است که جای تشکر دارد به گونه ای که در مدت دو سال توانسته ایم خط تولید ایجاد کرده وبرخی محصولات را وارد بازار کرده و به فروش برسانیم.

*نیازها و خواسته هایتان چیست؟
نیاز داریم که زودتر دانش بنیان شویم همچنین به سرمایه در گردش بیشتری برای توسعه سریعتر کار نیاز داریم و بر اساس برآوردهای انجام شده درحال حاضر به حدود یک میلیارد تومان سرمایه گذاری برای توسعه کار نیاز داریم.

*چقدر اشتغالزایی دارید؟
برای تولید هر چند صد هزار متر پارچه در خط تولید حدود ۵ تا ۱۰ نفر مشغول به کار هستند. در بخش های دیگرچون واحد تحقیق و توسعه و واحد اداری نیز افرادی مشغول به کار هستند.

*بازارتان کجاست و آیا صادرات هم دارید؟
بازار داخلی است و اکثر شرکت های تولید ماسک مشتری ما هستند و به شهر های مختلف فروش ماسک انجام شده است. تاکنون صادرات نداشته ایم اما پارچه کربن اکتیو مخصوصا باتوجه به شیوع کرونا در همه جای دنیا مورد نیاز است و در حال توسعه کار هستیم و به صادرات نیز فکر می کنیم.

البته صادرات غیر مستقیم توسط برخی از مشتریان ما انجام شده که اقدام به صادرات محصولاتی چون ماسک سوپاپ دار از پارچه های کربن اکتیو ما به کشور عراق کردند.

طبق آمار رسمی وزارت بازرگانی در سال ۹۶ حدود۳۰ میلیون متر مربع پارچه بنری وارد کشور شده و تنها حدود ۲۰ درصد از نیاز کشور در داخل تامین می شد. بنابراین صنعتی است که جای توسعه زیادی دارد و این موضوع نیازمند بالابردن کیفیت کار و افزایش فضای تولید است.

به دنبال این هستیم که پارچه های مخصوص که از خارج تامین می شود و ۴۰ نوع کاربرد مختلف دارند را به صورت خودکفا در داخل کشور تولید کنیم. تا کنون نیز موفق به راه اندازی خط تولید در پارک شده ایم و دانش و تکنولوژی این موضوع را داریم.

*چه موانعی بر سر راه توسعه شرکت وجود وارد؟
موانع کار موضوع سرمایه در گردش و موضوع دریافت برخی مجوزهاست که نیاز است سریعتر انجام شود. گاهی اخذ یک مجوز چندین ماه به طول می انجامد و با هزینه زیادی و روند بسیار کندی همراه است که تولید کننده را با مشکلاتی مواجه می کند بنابراین اگر این روند تسریع شود می تواند کمک زیادی به توسعه کار باشد.

حال حاضر ثبت اختراعاتمان در حال انجام است و دانش بنیان شدن شرکت نیز درمراحل آخر است. نصب تجهیزات و راه اندازی حدود یک سال و نیم طول کشید و در ۶ ماهی که به فروش رسیده ایم توانسته ایم بازار خود را یافته و با توجه به اینکه این محصولات «های تک» است و استفاده های بسیاری دارد به صادرات محصول نیز فکر می کنیم.

*ثبت اختراعتان در چه زمینه ای است؟
در زمینه پارچه ها و فرمولاسیون منحصر به فرد در تولید پارچه های باروکش پلیمر، در فرمول پارچه، فرمولی که در دستگاههای همزن ما به صورت خاص شرکت کارا پلیمر سبحان تولید می شوند و هم روشهای فرایند در حال قبت اختراع هستیم.

*درصورت کم شدن نیاز به ماسک تولیداتتان به چه سمتی می رود؟
کسب و کار به گونه ایست که با کمتر شدن نیاز به ماسک با اتمام کرونا به سمت پارچه های روکش پی وی سی وپلیمری روی می آوریم که در موارد مختلف چون بنر ها، بوم نقاشی، چادرها، ضدآن ها، البسه ضدشعله و موارد دیگری کاربرد دارند.

تکنولوژی ساخت ماشین آلات و تکنولوژی پوشش پلیمر بر روی پارچه را داریم که این پارچه ها ۵۰۰ نوع مختلف هستند. برای عایق بندی استخر ها، پارچه دور کانتینر ها، چادرهای خیمه ها که برزنتی و پی وی سی بر روی پلیمر هستند که در رول های ۵۰۰ و هزار متری تولید می شوند.

اگر زمانی فروش در محصولی کم بشود می توانیم محصولات دیگر را کار کنیم. البته پارچه های تولید شده کربن اکتیو در مورد آلودگی هوای تهران بسیار موثر است دود و آلودگی را به راحتی جذب می کند.

*آیا مواد اولیه کار شما در داخل تولید می شود؟
۹۰ درصد مواد اولیه در کشور تولید می شود و فناوری تولید میزانی که وارداتی است نیز در کشور وجود دارد. تکنولوژی ساخت ماشین آلات و پوشش پلیمر بر روی پارچه را نیز داریم.

کد خبر: ۶۱٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha