۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
 فیلتر گیربکس استاندارد ملی ندارد! | چرا فیلتر گیربکس ایرانی نداریم؟
یک کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو در گفتگو با بازار

فیلتر گیربکس استاندارد ملی ندارد! | چرا فیلتر گیربکس ایرانی نداریم؟

صالحسری، کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد فقط برای فیلتر روغن و هوا استاندارد تعیین کرده است، گفت: متاسفانه تدوین استاندارد فیلتر گیربکس از سوی این سازمان از قلم افتاده و واردکنندگان هر آنچه بخواهند وارد می کنند.

بازار؛ گروه خودرو: توجه به تعویض دوره‌ای انواع روغن و فیلترهای به کار رفته در خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هر راننده‌ای که بخواهد کمترین آسیب را به خودرو خود وارد کند باید به آن‌ها نهایت توجه را نشان دهند. یکی از این فیلترها که تعویض به موقع آن در بین خودروهای موجود در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، فیلتر خودروهای گیربکس اتوماتیک است که نسبت به گیربکس‌های دستی از ظرافت و پیچیدگی بالاتری برخوردار و نیازمند به نگهداری با دقت تری هستند.

هرچند فراموش نکردن تعویض دوره ای قطعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما نکته مهم تر انتخاب فیلتری است که از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، با این حال سازمان ملی استاندارد هیچ گونه استانداردی را تاکنون برای فیلتر گیربکس در نظر نگرفته است. از طرفی با توجه به تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، این قطعه مصرفی در بازار به شدت کمیاب شده و همین موضوع بر ضرورت داخلی سازی آن تاکید دارد. در این خصوص کوروش صالحسری، کارشناس بازار لوازم یدکی و مدیر فروش شرکت بهران فیلتر در گفت و گو با بازار توضیح می‌دهد.

* وقتی صحبت از خرابی گیربکس خودروهای اتوماتیک به میان می آید، اهل فن دلیل آن را عدم تعویض به موقع فیلتر گیربکس عنوان می‌کنند، قطعه‌ای که نسخه ایرانی ندارد و در این شرایط دشوار برای واردات همچنان نیاز به تامین فیلتر از آن سوی مرزها هست؛ با توجه به این شرایط چرا تاکنون اقدامی در جهت داخلی‌سازی فیلتر گیربکس خودروهای دنده اتوماتیک نشده است؟
برای حرکت هر قطعه‌ای در درون سیال نیاز به تصفیه پیوسته سیال وجود دارد. از همین رو باتوجه به حساسیت بالا و تلرانس کمی که بین دنده‌های گیربکس وجود دارد، در درون پوسته گیربکس اتوماتیک روغن بخصوصی قرار می گیرد.

بنابراین با توجه به حساسیت بالای این نوع از گیربکس همواره باید روغن به کار رفته در آن به طور کامل تصفیه شود که این کار را هم فیلتر انجام می دهد. قطعه‌ای که هر تولید کننده‌ای توان تولید آن را ندارد و در کشور از طریق واردات تامین می شود.

* همانطور که خودتان هم اشاره کردید این نوع از فیلتر به کار رفته در خودرو تنها از طریق واردات تامین می‌شود و هنوز نسخه داخلی ندارد، با توجه به اینکه اغلب قطعات های-تک هستند که قطعه سازان نتوانسته‌اند آن‌ها را داخلی سازی کنند؛ فیلتر گیربکس هم به تکنولوژی بالا برای تولید نیاز دارد؟
بله، به همین دلیل نیز شرکت های تولید کننده فیلتر به دلیل های-تک بودن فیلترهای گیربکس اتوماتیک به سمت آن نرفته و و ریسک تولید آن را عهده دار نمی شوند. هرچند برخی از شرکت ها به رغم اینکه تولید نداشتند در گذشته واردات انجام می دادند و با بسته بندی خود این قطعه را روانه بازار می کردند.

به دلیل تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و ناهموار شدن مسیر واردات با عدم تخصیص ارز و ثبت سفارش از سوی بانک مرکزی تامین فیلتر گیربکس اتوماتیک دشوار شده و رانندگان را با چالش جدی برای تامین قطعه مواجه کرده است، از طرفی تولیدکنندگان نیز در این شرای ترجیح می دهند به سمت فیلترهایی بروند که تولید آسان است و تکنولوژی معمول آن در کشور وجود دارد

بنابراین اکنون به دلیل تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و ناهموار شدن مسیر واردات با عدم تخصیص ارز و ثبت سفارش از سوی بانک مرکزی تامین فیلتر گیربکس اتوماتیک دشوار شده و رانندگان را با چالش جدی برای تامین قطعه مواجه کرده است. از طرفی تولیدکنندگان نیز در این شرای ترجیح می دهند به سمت فیلترهایی بروند که تولید آسان است و تکنولوژی معمول آن در کشور وجود دارد.

از طرفی بعضی از واردکنندگان کاغذ نیز بر اساس اینکه بیشترین میزان مصرف کاغذ در کدام بخش وجود دارد اقدام به واردات تامین مواد اولیه(کاغذ) برای آن بخش بخصوص می کنند که این نوع کاغذ نیز اغلب در فیلترهای هوا و روغن موتور خودروهای سبک و سنگین به کار می رود.

* اشاره کردید به این موضوع که واردکنندگان مواد اولیه هم رغبتی برای واردات کاغذ مصرفی در گیربکس اتوماتیک ندارند، آیا کاغذ برای فیلترهای گیربکس جز تحریم است؟ چرا تولیدکنندگان اقدام به واردات آن نمی کنند؟
اگر شرکت‌های وارد کننده خودشان کاغذ را وارد نکنند، ترجیح می دهند از وارد کننده کاغذ آن را خریداری کنند. وارد کننده نیز ریسک نمی کند که کاغذ با تکنولوژی بالا را وارد کند.

بنابراین شرکت ها باید خودشان کاغذ فیلترهای گیربکس اتوماتیک را وارد کنند. این کاغذها محدودیت ها بسیار خاص داشته و مشمول تحریم ها است.

* در صورتی که از کاغذهای معمولی‌تر که در فیلتر هوا و روغن استفاده می شود برای تولید فیلتر گیربکس نیز استفاده شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ نمی توان کاغذی جایگزین کاغذ های-تک فیلتر گیربکس کرد؟
خیر، نمی توان از نسخه‌های معمولی تر در تولید فیلتر گیربکس استفاده کرد؛ چراکه در صورت استقفاده از کاغذهای معمولی تر برای فیلترهای گیربکس های اتوماتیک، قطعه تولید شده کارایی لازم را نداشته و سبب خرابی گیربکس و وارد شدن هزینه‌های گزاف به جیب مالک خودرو خواهد شد.

سازمان ملی استاندارد دو نوع استاندارد را تدوین کرده که شامل استاندارد فیلترهای روغن و استاندارد فیلترهای هوا است و متاسفانه فیلتر گیربکس را شامل نمی شود،   در کنار این موضوع استاندارد فیلترهای گیربکس ها باید توسط اداراه استاندارد تدوین شود تا شرکت های تولید کننده در صورت تمایل به تولید موظف شوند براساس آن فعالیت و تولید داشته باشند

* در شرایط فعلی که تحریم‌ها نمی گذارند فیلتر با کیفیت و با قیمت مناسب از طریق واردات رسمی به کشور وارد شود و تولیدکنندگان داخلی هم توان تولید آن را ندارند، در بازار فیلتر گیربکس های اتوماتیک استاندارد و با کیفیت یافت می شود؟
در مورد استاندارد بودن یا نبود فیلترها باید به این نکته اشاره کرد که سازمان ملی استاندارد دو نوع استاندارد را تدوین کرده که شامل استاندارد فیلترهای روغن و استاندارد فیلترهای هوا است و متاسفانه فیلتر گیربکس را شامل نمی شود.

در کنار این موضوع استاندارد فیلترهای گیربکس ها باید توسط اداراه استاندارد تدوین شود تا شرکت های تولید کننده در صورت تمایل به تولید موظف شوند براساس آن فعالیت و تولید داشته باشند. اکنون زمان آن است که اداره استاندارد ورود کند و برای فیلتر گیربکس های اتوماتیک که بسیار هم اهمیت دارد و براساس آن تولید یا واردات انجام شود.

* به عنوان کارشناس بازار لوازم یدکی خودرو بفرمایید با تمام شرایطی که به آن‌ها اشاره شد قیمت ین فیلتر گیربکس اتوماتیک در بازار چقدر است و پیشنهادتان به مسئولان در این زمینه چیست؟
گیربکس های اتوماتیک چون به اندازه خودروهای آن گیربکس وجود دارد بیشتر روی خودروهای سنگین به ویژه ولوو و اسکانیا تمرکز کرد. نوسان قیمت در بازار به دلیل عامل تصفیه است. شرکت های فیلترسازی باتوجه به اینکه در اوج افزایش قیمت ممکن هست واردات داشته باشند تنها کاری که می توانند کنند این هست که شرایط فروش را برای مشتریان آزاد کنند. اگر هزینه بیشتری برای خرید می گرفتند می توانند شرایط بهتری برای مشتریان ایجاد کنند.

کد خبر: ۶۱٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha