۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
۴۰ قلم از محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری نیست| نقش ضعیف سازمان حمایت در تعیین منطقی نرخ محصولات در بازار
سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران مطرح کرد؛

۴۰ قلم از محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری نیست| نقش ضعیف سازمان حمایت در تعیین منطقی نرخ محصولات در بازار

‌ بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: مستندات مالی شرکت های تولید کننده محصولات لبنی که در بازار سهام حضور دارند، نشان می دهد که سود نسبی تولید کنندگان لبنیات به ۳ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه اصناف: «سید محمدرضا بنی طبا» در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه فقط ۱۰ قلم محصول لبنی کارخانه های تولید محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری است، گفت: حدود ۴۰ قلم محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری سازمان حمایت نیست.  
وی اظهارداشت: ۷۰ درصد محصولات کارخانه های تولید محصولات لبنی به این ۱۰ قلم که متاسفانه با عدم تعهد سازمان حمایت به نتیجه جلسات کارشناسی با زیان نیز عرضه می شود، اختصاص دارد و ۳۰ درصد به آن ۴۰ قلم اختصاص دارد.

حدود ۴۰ قلم از محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری نیست
وی گفت: شیر بطری یک لیتری کم چرب، نیم چرب، پرچرب و پرچرب کامل، شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی کم چرب، ماست ۹۰۰ گرمی کم چرب و پرچرب و ماست دبه ای ۲۵۰۰ گرمی کم چرب و پر چرب و پنیر سفید یو اف ۴۰۰ گرمی، مشمول ۱۰ قلم قیمت گذاری سازمان حمایت هستند و کارخانه ها نباید از این قیمت ها تحطی کنند.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با بیان اینکه به غیر از این ۱۰ قلم که جزو سبد ضروری خانوارها است، افزود: مابقی محصولات لبنی از جمله خامه، کره، ماست و شیر طعم دار، پنیر گردویی، خامه ای و شکلاتی و ماست ویتامین دار  و محصولاتی از این دست، مشمول قیمت گذاری دولتی نیستند بلکه مشمول آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل هستند که به طور متوسط حدود ۳۰ درصد کارخانه های تولید محصولات لبنی به آنها اختصاص دارد.

این مقام مسئول در انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری( ۱۰ قلم)   از اول آذرماه سال جاری به تولید کنندگان ابلاغ شده است و همه تولید کنندگان با وجود اینکه ضرر می دهند، اما باید طبق نرخ های مصوب محصولات لبنی خود را به بازار عرضه کنند.

بنی طبا گفت: در این شرایط دلیل افزایش قیمت لبنیات، افزایش هزینه های تولید است و کارخانه های تولید کننده محصولات لبنی هیچ نقشی در آن ندارند و در واقع این افزایش قیمت بر تولیدکنندگان تحمیلی است.
سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تاکید کرد: علت افزایش هزینه های تولید سیاست های کلان اقتصادی است که فشار بیشتری را بر تولیدکنندگان نهاده های دامی، دامداران، کارخانه های تولید محصولات لبنی و در نهایت بر مصرف کنندگان وارد می کند.

شیرخام ۴۵۰۰ تومانی ۵ هزارتومان به تولیدکنندگان تحویل می شود
بنی طبا در ادامه با اشاره به قیمت شیرخام اظهارداشت: در جلسه ای که روز ۲۸ آبان ماه سال جاری در سازمان حمایت برگزار شد قیمت شیرخام ۴۱۵۰ تومان تعیین شد، متاسفانه به دلیل عدم تعهد سازمان حمایت به نتایج بررسی های کارشناسی قیمت شیرخام بعدا به ۴۵۰۰ تومان افزایش یافت، اما هم اکنون شیرخام درب کارحانه به قیمت ۵ هزار تومان به کارخانه های تولید محصولات لبنی  تحویل می شود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران یادآورشد: این در حالی است که تاکنون افزایش ۶ درصد قیمت ۱۰ قلم محصولات لبنی یادشده با وجود افزایش قیمت شیرخام به حدود ۵ هزار تومان تاکنون اعمال نشده است.
وی تاکید کرد: این وضعیت سبب شده که هم اکنون سازمان حمایت با تحمیل قیمت گذاری از جیب تولیدکنندگان محصولات لبنی به مردم یارانه می دهد و در این شرایط تحمیلی این ۱۰ قلم محصول با حدود ۳ درصد زیان به بازار عرضه می شود، در حالی که از اول قرار بود با سود حداقلی ۳ درصد عرضه شود.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران بیان کرد: بخش زیادی از شیرخام توسط بنیادها و نهادهای خصولتی تولید می شود و متاسفانه هیچ گونه نظارتی بر دامداران و تولید کننده شیرخام وجود ندارد و سازمان حمایت به جای حمایت از تولیدکنندگان به سمت تحقیر تولیدکنندگان و تعطیلی کارخانه های تولیدی گام برداشته است.

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده های لبنی در پاسخ به اینکه چه راه حلی برای حمایت از مصرف کننده می توان در این شرایط در نظر گفت گفت: بهترین راه حمایت از مصرف کننده، افزایش سطح رقابت در کل زنجیره صنعت است. در شرایط فعلی سازمان حمایت به سرکوب قیمت تمایل دارد درحالی که اگر اجازه داده شود هم در بخش نهاده های دامی هم در بخش تولید شیرخام و هم در بخش محصولات لبنی و هم بطور خاص در خرده فروشی و توزیع محصولات، رقابت حاکم باشد، این رقابت در نهایت به سود مصرف کننده تمام خواهد شد. ضمن اینکه حمایت هایی که امروز حکم یارانه سیاه را دارند و تاثیر کمی در حمایت از مصرف کننده داشته اند و عموما تبدیل به رانت و فساد شده است، را باید به خود مصرف کننده انتقال داد. تا از یک سو منطق بازار و نظام عرضه و تقاضا حاکم باشد و از سوی دیگر مصرف کننده به طور شفاف مورد حمایت قرار گرفته و سبدخانوار تضمین شود.

سود تولیدکنندگان محصولات لبنی ۳ درصد
بنی طبا به سود تولیدکنندگان محصولات لبنی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۴۰۰ واحد صنفی تولید کننده محصولات لبنی در کشور وجود دارد و مستندات مالی شرکت های تولید کننده محصولات لنبی که در بازار سهام حضور دارند، نشان می دهد که سود نسبی تولید کنندگان لبنیات به ۳ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول در انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران افزود: این نشان می دهد که سرمایه گذاری در حوزه تولید محصولات لبنی در ایران جذابیت لازم را ندارد و نتیجه نهایی آن فرسایش صنعت و کاهش تولید و کمبود محصولات لبنی در بازار خواهد بود.

بنی طبا در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه روزانه به طور متوسط چند تن شیرخام به تولیدکنندگان محصولات لبنی درب کارخانه تحویل می شود، گفت: به طور متوسط روزانه ۱۷ هزار تن شیرخام در کشور به کارخانه های تولیدکننده محصولات لبنی و تولیدکنندگان شیرخشک تحویل می شود.

شیرخشک قاچاق هر کیلو ۳ دلار/ ایران ۳۵ هزار تومان 
وی با بیان اینکه هیچ نظارتی در کشور بر تولید و فروش قاچاق شیر خشک وجود ندارد، گفت: قیمت هر کیلو شیرخشک در کشور حدود ۳۵ هزار تومان است اما در برخی از کشورهای همسایه هر کیلو شیر خشک ۳ دلار قیمت دارد، لذا قاچاق آن برای عده ای سود زیادی دارد.  

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران خاطر نشان کرد: با توجه به قیمت بالای شیر خشک در کشورهای همسایه و قاچاق بخشی از این محصول به بازار کشورهای هدف اگر تولید کنندگان شیر خشک شیرخام را ۷ هزار تومان نیز بخرند برای آنها صرفه اقتصادی دارد، اما برای تولیدکنندگان محصولات لبنی که باید قیمت های مصوب را رعایت کنند خرید شیرخام به این قیمت صرفه اقتصادی ندارد. در واقع تداوم قاچاق شیرخشک یکی از علل تحریک قیمت شیرخام است که در نهایت به مصرف کننده ایرانی تحمیل می شود.

بنی طبا با اشاره به مصوبات ستاد تنظیم بازار درباره تعرفه صادرات شیرخشک گفت: متاسفانه از شهریورماه گذشته تا به امروز این مصوبه به گمرکات کشور ابلاغ نشده و هیچ تدبیری در راستای مقابله با قاچاق شیرخشک صورت نگرفته است.

کد خبر: ۶۱٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha