۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
نگاهی بر روند بازار آهن

نگاهی بر روند بازار آهن

روز گذشته، در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد بودیم و البته برخی مبادی فروش این محصول نیز قیمت اجناس خود را بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان بالا کشیده‌اند و برخی دیگر هم نرخ‌هایشان را تا ۱۵۰ تومان کاهش داده‌اند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بر اساس گزارش برخی خبرنگاران از جلسه دیروز کمیته فولاد، قیمت محصولات فولادی نه براساس نرخ صادراتی منطقه CIS در هفته پایانی ماه میلادی گذشته، بلکه براساس نرخ‌های این منطقه در هفته قبل از عرضه مشخص می شود، این یعنی وارد شدن شوک افزایش ۱۰۰۰ تا حتی بیش از ۲۰۰۰ تومانی نرخ پایه شمش بلوم و مقاطع فولادی در بورس کالا که البته این مساله با واقعیت‌های امروز نبود خریدار واقعی در بازار آزاد هم‌خوانی ندارد، اما مثل اجرای ناگهانی اصل شیوه‌نامه جدید، می‌تواند مجددا بازار را متشنج کند.

در این شرایط به نظر می‌رسد دولت برای این که جلوی تاثیر نرخ‌های بورسی و شیوه‌نامه‌ای بر بازار آزاد آهن را بگیرد، نخست باید به صورت قاطع بر اجرای بند ۸ شیوه‌نامه، یعنی ممنوعیت هرگونه فروش خارج از بورس نظارت کند، سپس با جدی‌تر گرفتن فرآیندهای نظارتی که از هفته‌های گذشته آغاز شده است، مانع ایجاد فاصله شدید بین نرخ محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آزاد بخصوص در حوزه ورق‌های فولادی شود. در نهایت، باید با هرگونه انبار کردن محصولات فولادی و دامن زدن به حضور تقاضای سرمایه‌ای مبارزه کند و از همه مهمتر، تا زمانی که بازار آهن ایران در رکود قرار دارد و بازار فولاد جهان همچنان به سوی گرانی بیشتر می‌تازد، حتی شده به صورت موقت، به جای ضریب ۸۰ درصد، ضریب ۶۰ تا ۷۰ درصدی برای نرخ‌های CIS در قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا در نظر بگیرد.

روز گذشته، در میان قیمت‌های اعلام‌شده از سوی نوردکاران فولادی، شاهد ثبات نسبی بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار آزاد بودیم و البته برخی مبادی فروش این محصول نیز قیمت اجناس خود را بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان بالا کشیده‌اند و برخی دیگر هم نرخ‌هایشان را تا ۱۵۰ تومان کاهش داده‌اند. در این میان شنیده‌ها از بازار نبشی و ناودانی نیز عمدتا از ثبات نرخ این محصولات حکایت دارد و البته بیشتر فروشندگان تیرآهن کیلویی نیز قیمت این محصول را ثابت نگه داشته‌اند.

همچنین بازار محصولات حوزه لوله و پروفیل پس از جهش شدید در روزهای گذشته، به ثباتی نسبی رسیده است و حتی کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ پروفیل‌های پرمصرف و عقب‌نشینی برخی مقاطع از بالای ارتفاع تند ۲۳ هزار تومان برای پروفیل با ضخامت ۲ حکایت دارد. گرچه به نقل از فعالان بازار، همچنان از کمبود موجودی ورق بزرگترین تولیدکننده ورق فولادی کشور در برخی واحدهای تولیدکننده لوله و پروفیل حکایت دارد که همین مساله می‌تواند خبرهای بدی را برای روزهای آینده بازار لوله و پروفیل به همراه داشته باشد.

کد خبر: ۶۱٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha