۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
«مرغ آرین» اصلاح ژنتیکی نشده است
نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی:

«مرغ آرین» اصلاح ژنتیکی نشده است

اسدالله نژاد، نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی با اشاره به لزوم بومی شدن تولید مرغ، یکی از مضرات پرورش انبوه مرغ ایرانی را، ناظر بر نبود اصلاحات ژنتیکی در این گونه دانست.

به گزارش بازار، حبیب اسدالله نژاد در خصوص نژاد مرغ آرین اظهار کرد: ما با فرایند بومی سازی موافق هستیم و باید به سمتی رویم که کلیه صنایع بومی سازی و وابستگی به خارج بطور کلی قطع شود.

وی در عین حال نسبت به فواید بومی نژاد مرغ آرین با توجه به افزایش تکنولوژی در تولید محصولات مشابه خارجی گفت: این مسئله راستی آزمایی نشده و از طرفی این نژاد سال ها به حال خود رها شده و بهبود عملکرد و نژاد درباره آن صورت نگرفته است.

اسداله نژاد با بیان اینکه نسبت به بازار مرغ داخلی نباید احساسی عمل شود، ادامه داد: اگر یک درصد تفاوت افت لاشه میان دو نژاد لحاظ شد، بیش از ۴هزار میلیارد تومان سرمایه ملی از بین خواهد رفت و یا بدست خواهد آمد.

وی ادامه داد: مرغ سایز پوششی برای جا انداختن مرغ آرین است و فاقد پایه علمی است.

اسداله نژاد بار دیگر از کمبودهای مرغ آرین نسبت به مرغ خارجی سخن گفت و ادامه داد: مرغ آرین بعد از ۴۵ روز نسبت به مرغ مشابه خارجی، فاصله معناداری می گیرد و نواقصی دارد.

وی افزود: نظر تولید کنندگان اینست که سرمایه ملی هرز نرود و بهتر است دوستانی که درپی بسته های تشویقی هستند، آن را صرف رقابت پذیر شدن آرین با تولیدات مشابه خارجی و اصلاح نژاد نمایند.

اسداله نژاد ادامه داد: در صنعت مرغ گوشتی ابتدا باید کیفیت صورت گیرد و نژاد آرین، اعتماد و اطمینان رقابت پذیر بودن را با نمونه های خارچی جلب کند تا بدانیم سرمایه کشور هدر نمی رود.

همچنین اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان مرغ به نژادهای خارجی رغبت دارند، افزود: در شهریور ۹۸ امریکا و اروپا کشور ما را از مرغ اجداد محدود کردند که امنیت غذایی ما را تهدید کرد.

وی با اشاره به تاکید رهبری نسبت به همترازی تولید مرغ ایرانی با مسئله هسته ای، گفت: وقتی اجداد خارجی وارد کشور شدند، تولید مرغ ایرانی به کمتر از نیم درصد رسیده است و از طرفی اقدامات اصلاحی برای نژاد ایرانی صورت نگرفته است.

اوسطی به رادیو گفت‌وگو، گفت: مرغ ایرانی مزیت هایی دارد و مهم ترینِ آن، امنیت غذایی کشور است.

وی با بیان اینکه مرغ ایرانی تولیدی شبیه سایر نژادهای خارجی دارد، افزود: امسال و سال آتی صد در صد مرغ ایرانی وارد چرخه تولید می شود که توان تولید مرغ مورد نیاز کشور را خواهد داشت.

اوسطی همچنین لزوم اجرای بسته های تشویقی برای تولید کنندگان به منظور ورود به زنجیره تولید مرغ ایرانی را متذکر شد.

وی افزود: باید یک اکوسیستم برای مرغ دانش بنیانِ آرین ایجاد کنیم تا آن را به سطح رقابت با تولیدات خارجی برسانیم.

کد خبر: ۶۱٬۵۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha