۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
 اولین قطار باری استانبول-پکن؛ توسعه چشم انداز صادرات ترکیه| آیا ایران دور خورده است؟
بازار گزارش می‌دهد؛

اولین قطار باری استانبول-پکن؛ توسعه چشم انداز صادرات ترکیه| آیا ایران دور خورده است؟

قطار حامل محموله صادراتی از ترکیه به چین، بعد از عبور از دو قاره، دو دریا و پنج کشور پس از سفر ۱۲ روزه سرانجام به مقصد رسید.

بازار؛ گروه بین الملل: اولین قطار باری با ۴۸ کانتینر شامل محموله لوازم خانگی پایدار با مسافت ۸،۶۹۳ کیلومتر و عبور از دو قاره، دو دریا و پنج کشور، از ترکیه طی ۱۲ روز سفر در روز گذشته به مقصد خود یعنی چین رسید.

این قطار در مسیر خارجی، به ترتیب از گرجستان، آذربایجان، مسیر دریای خزر، قزاقستان و شهر شی‌آن چین عبور کرده و قرار است تا پس از ۴ تا ۵ روز سفر در چین به مقصد خود در شهر ژیان این کشور برسد. بنابراین، مقامات مربوطه در حال آماده سازی‌ های نهایی در این شهر به منظور استقبال از این قطار در تاریخ ۲۳ دسامبر هستند که افرادی مانند سفیر ترکیه در پکن و مقامات ارشد چینی  شرکت خواهند کرد. 

شایان ذکر است که مسیر ۸،۶۹۳ کیلومتری شامل ۲،۳۲۳ کیلومتر در ترکیه ، ۲۲۰ کیلومتر در گرجستان ، ۴۳۰ کیلومتر در آذربایجان ، ۴۲۰ کیلومتر در دریای خزر ، ۳،۲۰۰ کیلومتر در قزاقستان و ۲،۱۰۰ کیلومتر در چین است

بر اساس گزارش دیلی صباح، «آدیل کاراسماییل اوغلو»، وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ترکیه در مراسم اعزام قطار در ایستگاه Kazlıçeşme در سمت اروپایی استانبول گفت: با شنیدن صدای اولین سوت و در جهت حرکت این قطار، یک دوره جدید برای کشور ما آغاز شد.

این کشور از ماه‌ها قبل برنامه ریزی جدی خود را برای نقش آفرینی در حوزه ترانزیت منطقه‌ای و افزایش نفوذ در حوزه حمل و نقل آغاز کرده و در کنار حمل و نقل زمینی، در حوزه ریلی نیز به دنبال ایجاد مسیرهای جدید است.

این مقام ترکیه ای در روز حرکت افزود: این قطار با عبور از زیر گذر مرمره استانبول، از طریق راه آهن باکو_تفلیس_قارص از کریدور میانه شرق_غرب ترانس خزر گذر خواهد کرد و از استانبول، شمال غربی استان کوچائلی، مرکز آنکارا، استان سیواس مرکزی و شرق استان قارص عبور کرده و در ایستگاه آخالکالاکی در گرجستان متوقف شده و سپس قبل از ورود به استان شیان چین از طریق آذربایجان و قزاقستان به سفر خود ادامه خواهد داد. 

« کاراسماییلوغلو » همچنین گفت: ترکیه، بازیگر جهانی در مرکز اروپا و خاورمیانه با سیستم حمل و نقل مدرن، اقتصاد و تداوم فرهنگی، قدم های محکمی در جهت تبدیل شدن به یک ابرقدرت لجستیکی برداشته است. 

وی تأکید کرد این کشور با پروژه های بزرگ، اصلاحات و زیرساخت های حمل و نقل که طی ۱۸ سال گذشته توسعه یافته، قدم های محکمی را برای حرکت در پیش گرفته است.

ترکیه با پروژه های بزرگ، اصلاحات و زیرساخت های حمل و نقل که طی ۱۸ سال گذشته توسعه یافته، قدم های محکمی را برای حرکت در پیش گرفته است

در این برنامه، شرکت حمل و نقل خطوط ریلی جمهوری ترکیه و «اقیانوسیه_اوراسیا» Pasific-Eurasia فعالیت می کنند. شرکت «اقیانوسیه_ اوراسیا»، با هدف غنی سازی تجارت بین المللی و توسعه گزینه های تدارکاتی و زنجیره ای از طریق حمل و نقل ترانزیتی بین آسیا و اروپا به منظور کمک به اشتغال و صادرات با ارائه گزینه های لجستیک به شرکت های کوچکT متوسط و بزرگ ایجاد شده است.

پایگاه اینترنتی «تی آر تی» نیز در رابطه با بهره برداری از این مسیر نوشت: «اسماعیل گولله»، رئیس مجمع صادر کنندگان ترکیه (TIM) نیز در مراسم افتتاح و راه اندازی قطار اعلام کرد که برای اولین بار قطار پر از محصولات صادراتی ترکیه به سمت چین حرکت کرده است.

 گولله طی یک سخنرانی گفت: این روند برای چشم انداز آینده صادرات ترکیه بسیار مهم است. تاکنون قطارهای چین این مسیر را مورد استفاده قرار می دادند ولی استفاده از مسیر یاد شده برای صادرکنندگان ترکیه بسیار اهمیت دارد.

بر اساس این اظهارات، این روند نشان می دهد که ترکیه عزم خود را برای انتخاب بهترین مسیرها در جهت انتقال کالاها به کار گرفته و با بهره گیری از فناوری های پیشرفته و سرمایه گذاری مناسب در تلاش است تا خطوط ارتباطی خود را به سمت شرق و غرب گسترش دهد.

ترکیه عزم خود را برای انتخاب بهترین مسیرها در جهت انتقال کالاها به کار گرفته و با بهره گیری از فناوری های پیشرفته و سرمایه گذاری مناسب در تلاش است تا خطوط ارتباطی خود را به سمت شرق و غرب گسترش دهد

علاوه بر آن، «عادل کارا اسماعیل اوغلو»، وزیر ارتباطات و زیرساختهای ترکیه در مصاحبه با روزنامه حریت در ارتباط با بهره برداری از این مسیر و اعزام اولین محموله بار از ترکیه گفت: حرکت این قطار نویدبخش یک دوره جدید در صادرات این کشور است و هدف ترکیه جایگیری در بین ۱۰ اقتصاد برتر جهان است که با بهره برداری از این مسیر به این هدف یک گام دیگر نزدیکتر شده است. 

در این میان، در حالی که ترکیه حرکت خود را آغاز رقابت های جدید در منطقه و سرمایه های خود را معطوف و متمرکز بر ایجاد مسیرهای مطمئن و جدید در خطوط سه گانه هوایی، زمینی ( ریلی و جاده ای) و دریایی قرار داده است، برخی از سایتهای خبری در همان زمان آغاز حرکت این قطار، پای ایران را به میان آوردند که با وجود روابط دوجانبه میان ترکیه و ایران چرا اینگونه به نظر می رسد که گویی  این کشور به دنبال اجرای شیوه‌هایی است که ایران در آنها حضور نداشته باشد، زیرا اینگونه که مشخص است مسیر جمهوری آذربایجان و نخجوان و استفاده از کشتی‌های باربری دریایی برای عبور از خزر یکی از طرح‌ هایی است که مورد استفاده قرار گرفته و از طرفی آمارهای تجارت ایران در سال جاری نشان می‌دهد که بر خلاف سال‌های قبل، میزان تجارت مشترک ایران و ترکیه به شدت کاهش یافته است.

عصر جدید در حمل و نقل کالا
در نوامبر سال ۲۰۱۹، ترکیه و جهان لحظه ای تاریخی را پس از استقبال و فرستادن آنکارا در رابطه با اولین قطار که از طریق تونل مارمارای عبور کرده و به مقصد چین و اروپا عزیمت کرده بود، شاهد بودند که این امر به معنای تحقق رویای «راه آهن ابریشم» بود.

همچنین این مسیر، از طریق کریدور میانه خلیج فارس و غرب ترانس خزر و خط ریلی مرمره آغاز شد. 

جاده ابریشم واقعی یک مسیر تجاری فعال بوده که در طول قرن دوم قبل از میلاد و قرن هجدهم بعد از میلا مسیح چین و اروپا را از طریق آناتولی و منطقه مدیترانه به هم متصل می کرده است.

از طرفی خط آهن اکسپرس چاینا از طریق ترکیه مستقیماً جمهوری پراگ جمهوری چک را به استان شیان در مرکز چین متصل کرده است.

در طی بیانیه ای در همان روزهای آغاز حرکت این قطار، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که ۱۰ واگن تاکنون با موفقیت در خط چین_ترکیه_اروپا فعالیت کرده اند.

چین در انتقال محموله های خود به کشورهای اروپایی از طریق خط آهن بجز مسیر ترکیه امکان استفاده از مسیر قزاقستان، روسیه، بلاروس، لهستان را نیز دارد و امکان حمل بار از این مسیر در ۱۵ روز میسر می باشد. در حال حاضر در این مسیر سالانه ۳۵۰ هزار کانتینر جا به جا می شود.

این وزارت خانه گفت: ترکیه به اقدامات ضروری برای تقویت بیشتر ارتباط بین شرق و غرب و تحکیم موقعیت مرکزی خود در منطقه ادامه خواهد داد. 

در محدوده ابتکار عمل « یک کمربند_ یک جاده» (BRI)، که هدف آن اتصال آسیا، آفریقا و اروپا از طریق جاده ها و خطوط دریایی است، این خط آهن به لطف راه‌آهن باکو–تفلیس–قارص (BTK)، زمان حمل و نقل کالا بین چین و ترکیه را از یک ماه به ۱۲ روز کاهش می دهد، در حالی که کل مسیر بین شرق دور و اروپای غربی با ادغام تونل مارمارای ۱۸ روز طول می کشد.

وزیر حمل و نقل ترکیه با تأکید بر اهمیت طرح « یک کمربند_ یک جاده» چین، خاطر نشان کرد که راه‌ آهن باکو–تفلیس–قارص دوره جدیدی را در زمینه حمل و نقل ریلی بین آسیا و اروپا آغاز کرده است.

این وزیر افزود: این خط آهن به مهمترین نقطه اتصال  کریدور میانه از پکن تا لندن و جاده ابریشم آهنی که از قزاقستان تا ترکیه امتداد دارد، تبدیل شده است.

راه‌ آهن باکو–تفلیس–قارص، به مهمترین نقطه اتصال  کریدور میانه از پکن تا لندن و جاده ابریشم آهنی که از قزاقستان تا ترکیه امتداد دارد، تبدیل شده است

جاده ابریشم آهنی، خطوط راه آهن چین و قزاقستان را بهم متصل می کند و از طریق خط آهن قارص به تونل مرمره و از آنجا به اروپا امتداد میابد.

بر اساس همکاری ترکیه، آذربایجان و گرجستان در چارچوب« یک کمربند_ یک جاده» (BRI) ، خط آهن باکو–تفلیس–قارص یک ارتباط باری و مسافری بین اروپا و چین ایجاد کرده و در اکتبر ۲۰۱۷ راه اندازی شده است.

 راه‌آهن باکو–تفلیس–قارص با ارائه کوتاهترین اتصال ریلی بین اروپا و آسیا، نقش مهمی در اجرای طرح دارد.

کد خبر: ۶۱٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha