۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
فروش نداریم! دولت، وعده می دهد ولی اهل عمل نیست
گزارش میدانی بازار از فروش پوشاک

فروش نداریم! دولت، وعده می دهد ولی اهل عمل نیست

با شیوع بیماری کرونا در کشور، کسب و کارهای بسیاری با رکود یا تعطیلی روبرو شدند و صنعت پوشاک کشور، یکی از کسب و کارهایی است که خسارات بسیاری از بیماری کرونا متحمل شده است.

سجاد صفری؛ بازار: از اوایل اسفندماه سال گذشته که شیوع بیماری کرونا در کشور شایع شد؛ کسب و کارهای بسیاری از این ویروس، متحمل ضرر و زیان شدند و با گذشت حدود ۱۰ ماه از آغاز همه گیری کرونا در ایران، علاوه براینکه، همچنان، شرایط بسیاری از کسب و کارها به حالت عادی برنگشته است؛ بلکه، روز به روز بر مشکلات آن ها افزوده می شود و مثل اینکه در بین مسئولان، انگیزه ای برای رفع مشکلات آن ها وجود ندارد.
صنعت پوشاک، همانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر با شیوع بیماری کرونا در کشور، بازار فروش خود را از دست داده است و بسیاری از تولیدی ها و حتی مغازه ها و یا فروشگاه های عرضه پوشاک با تعطیلی روبرو شده اند. برای در جریان قرار گرفتن بازار فروش پوشاک به سطح شهر تهران رفته ایم و با گفتگو با چند نفر از فعالان این صنعت در جریان مشکلات آن ها قرار گرفته ایم. مشروح این گزارش میدانی به شرح ذیل است:

تولیدی های بسیاری در حال حاضر به علت عدم فروش، تعطیل شده اند و یا با ظرفیت های حداقلی به فعالیت خود ادامه می دهند

دولت به مشکلات صنعت پوشاک توجه کند
برای آشنایی با مشکلات موجود صنعت پوشاک در ابتدا به سراغ یک تولید کننده پوشاک رفتیم و این تولید کننده که در خیابان جمهوری تهران صاحب یک واحد تولیدی است در پاسخ به پرسش خبرنگار بازار مبنی بر اینکه تولیدکنندگان صنعت پوشاک با چه مشکلاتی روبرو هستند، گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور، صنعت پوشاک کشور با مشکلات عدیده ای روبرو شد و متاسفانه، مشکلات ناشی از ویروس کرونا باعث شده که بسیاری از تولیدی ها و مغازه داران این عرصه با تعطیلی روبرو شوند.

این تولیدکننده که از اوضاع موجود بر این صنعت گله مند است در ادامه، افزود: صنعت پوشاک در بهمن و اسفندماه و به اصطلاح در شب عید از رونق بالایی برخوردار است و سال گذشته و در اوایل اسفندماه اعلام شد که بیماری کرونا وارد کشور شده است و از سوی وزارت بهداشت ممنوعیت ها و محدودیت های کرونایی اعلام شد که همین موضوع، باعث شد که فعالان این صنعت، اعم از تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، بازار شب عید خود را از دست بدهند و منجر به تعطیلی بسیاری از تولیدی ها شد.

وی تصریح کرد: فعالان این صنعت، بعد از اینکه بازار اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ را از دست دادند به فروش بهاره و تابستانه، امیدوار بودند تا با فروش در بهار و تابستان، بتوانند تا حدودی ضرر و زیانی که در اسفند و فروردین ماه متحمل شده اند را جبران کنند ولی متاسفانه، بازار بهار و تابستان، همانند اسفندماه ۹۸ در کسادی و رکود قرار داشت.

این تولیدکننده با اشاره به وعده کمک دولت به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا، گفت: کرونا کسب و کارهای بسیاری را با شکست و تعطیلی روبرو کرد که صنعت پوشاک هم از این قاعده مستثنی نیست و دولت برای حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا به آن ها وعده کمک داد ولی این وعده دولت نتوانست گره ای از مشکلات تولیدکنندگان را باز کند و در واقع می توان گفت که دولت، خوب وعده می دهد ولی در عمل، کار قابل توجه ای را انجام نمی دهد و متاسفانه، وعده های دولت در حد یک وعده، باقی می مانند.

وی تصریح کرد: تولیدی های بسیاری در حال حاضر به علت عدم فروش، تعطیل شده اند و یا با ظرفیت های حداقلی به فعالیت خود ادامه می دهند که این موضوع، زنگ خطری، برای به تعطیل کشاندن مطلق این صنعت است.

این تولیدکننده، تاکید داشت: از مسئولان دولتی درخواست داریم که به مشکلات پیش روی صنعت پوشاک توجه کنند و برای حل مشکلات موجود در این صنعت تصمیمات موثر و سازنده ای را اتخاذ کند.

بسیاری از فروشندگان پوشاک در فصل تابستان و پاییز، مغازه های خود را جمع آوری کردند و خانه نشین شده اند
 

تعطیلی مدارس علت رکود بازار
برای در جریان قرار گرفتن بازار فروش پوشاک به یک فروشگاه عرضه لباس در خیابان جمهوری، رفتیم و صاحب این مغازه که یک جوان است در پاسخ به پرسش خبرنگار بازار مبنی براینکه بازار فروش پوشاک چگونه است؟ گفت: بازار فروش پوشاک و البسه وارد رکود شده است و مغازه داران این عرصه، درگیر مشکلات عدیده ای هستند که بیماری کرونا این مشکلات را برای آنها به وجود آورده است.

وی اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا در کشور باعث شده است که کسب و کارهای بسیاری با تعطیلی روبرو شوند که این موضوع بیکاری افراد را به دنبال دارد و باعث شده است که اقتصاد خانواده ها در شرایط سختی قرار بگیرد.

این فروشنده پوشاک، تصریح کرد: وقتی که یک نان آور خانواده، منبع درآمد آنچنانی نداشته باشد قادر نخواهد بود که برای فرزندان و اعضای خانواده خود پوشاک خریداری کند و پس انداز و یا درآمد خود را برای خرید کالاهای اساسی هزینه می کنند.

وی افزود: تعطیلی مدارس و کسب و کارها باعث شده است که بازار فروش پوشاک، شرایط مطلوبی را تجربه نکند و حتی بسیاری از مغازه داران در تامین اجاره مغازه خود با مشکل روبرو هستند.

این فروشنده در پایان، گفت: بسیاری از فروشندگان پوشاک در فصل تابستان و پاییز، مغازه های خود را جمع آوری کردند و خانه نشین شده اند و آنها معتقد بودند که فروش قطره چکانی پوشاک و البسه حتی کفاف تامین پول قبض برق مغازه را نمی دهد.

بسیاری از فروشندگان پوشاک با انباشته ای از پوشاک بهاره، تابستانی و پاییزی روبرو هستند و این اجناس روی دست آن ها مانده است و مجبور به حراج اجناس خود هستند
 

حذف پوشاک از سبد خانواده ها
در ادامه تهیه این گزارش به یک مغازه در خیابان رودکی که مغازه های عرضه پوشاک بسیاری در آنجا به فعالیت مشغول هستند؛ رفتیم که میزان حضور مردم در خیابان و مغازه ها حکایت از رکودی و کسادی فروش داشت.
به یک فروشگاه رفتیم و صاحب این فروشگاه در پاسخ به پرسش خبرنگار بازار مبنی بر اینکه بازار فروش پوشاک در چه شرایطی قرار دارد؟ گفت: حدود ۱۰ ماه است که بازار فروش پوشاک و البسه وارد رکود شده است و اکثر مغازه داران این عرصه با مشکلات بسیاری روبرو هستند و به اصطلاح، صورت خود را با سیلی، سرخ نگه داشته اند.

وی اظهار داشت: قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور، مغازه های عرضه پوشاک در فصل پاییز و تابستان از فروش مناسبی برخوردار بودند ولی در حال حاضر، میزان فروش به شدت کاهش یافته است و این میزان از فروش، حتی جوابگوی هزینه های جاری مغازه ها نیست.

وی افزود: آن دسته از فروشندگان پوشاک که خود آن ها صاحب مغازه هستند و به دلیل اینکه اجاره مغازه نمی دهند به نسبت افرادی که مستاجر هستند از شرایط بهتری برخوردار هستند ولی در مجموع، می توان گفت که حال و روز هیچکدام از فروشندگان پوشاک، مساعد نیست.

وی تصریح کرد: البته، ما نبود بازار فروش را تا حدودی درک می کنیم چون که اکثر خانواده ها با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و آنها بیشتر به فکر تهیه کالاهای اساسی هستند و فعلا خرید پوشاک را از سبد خانواده حذف کرده اند ولی دولت، می توانست در این زمینه، تصمیمات مناسبی را اتخاذ کند تا فروشندگان پوشاک بتوانند تا حدودی از بازار فروش بهتری برخوردار شوند.

وی در پایان، گفت: بسیاری از فروشندگان پوشاک با انباشته ای از پوشاک بهاره، تابستانی و پاییزی روبرو هستند و این اجناس روی دست آن ها مانده است و مجبور به حراج اجناس خود هستند که این موضوع، ضرر بسیاری را برای آن ها به دنبال دارد و انتظار داریم که به فعالان صنعت پوشاک توجه شود تا فروشندگان این عرصه که از آمار ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزاری در سراسر کشور برخوردار هستند بیشتر از این در حلقه مشکلات گرفتار نشوند.

کد خبر: ۶۱٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha