۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
چرا صنعت پتروشیمی هند با سرعت رشد کرد؟| تمرکز بر تولید محصولات جدید
بازار بررسی کرد؛

چرا صنعت پتروشیمی هند با سرعت رشد کرد؟| تمرکز بر تولید محصولات جدید

صنعت پتروشیمی یکی از صنایع مهم و کلیدی در این کشور است که قدمتی کمتر از دو دهه دارد. صنعتی که امروزه سازنده ۲.۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است و ارزش آن تا سال ۲۰۲۵ به مرز ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

بازار؛ گروه بین الملل: سرمایه گذاری کشور هند در صنعت پتروشیمی سبب شد تا این کشور به یکی از مهمترین کشورها در زمینه تولید فراورده های پتروشیمی در دنیا تبدیل شود. از طرف دیگر پیش بینی می شود تقاضا برای محصولات این صنعت هم روند افزایشی داشته باشد و همین مساله سرمایه گذاری در این صنعت را سودآور کرده است و هند هم در سالهای اخیر در این بازار ورود کرد.

وزیر کودها و مواد شیمیایی این کشور آسیایی در کنفرانسی که هفته گذشته برگزار شده بود از پیش بینی کشورش در مورد رشد ۹ درصدی تقاضای سالانه فراورده های پتروشیمی در دنیا صحبت کرد و گفت: «ارزش بازار پتروشیمی در هند تا سال ۲۰۲۵ میلادی به ۳۰۰ میلیارد دلار می رسد و این بازار برای کار و سرمایه گذاری بسیار سود آور است.»

 صنعت پتروشیمی در هند از ۱۵ سال قبل شروع به کار کرد ولی در طی این سالها تحولات زیادی در این صنعت ایجاد شده است. این کشور در ابتدا به تولید محصولات ابتدایی و اولیه پتروشیمی مشغول بود که محصولاتش  را در بازاری بسیار قانونمند عرضه می کرد ولی هم اکنون این صنعت توسعه زیادی پیدا کرده است و محصولات در بازاری آزاد عرضه می شود. از طرف دیگر حال هند به تولید محصولات بسیار پیشرفته روی آورده است و دیگر تولید فراورده های اولیه و ساده پتروشیمی را در دستور کار ندارد.

در هند کدام دسته از محصولات پتروشیمی تولید می شود
با توجه به اهمیت صنعت پتروشیمی در  کشور هند و سرمایه گذاری زیادی که در این صنعت انجام شده است، این سوال ایجاد می شود که هند کدام دسته از کالاها را تولید می کند. طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه بیزینس استاندارد، فراورده های بالا دستی پتروشیمی و فراورده های میانی در هند تولید می شود و این محصولات برای تولید محصولات نهایی به کارخانه های تولیدی دیگر ارسال می شود.

فراورده های میانی صنعت پتروشیمی به صنعت تولید کود شیمیایی، صنعت داروسازی، صنعت تولید پارچه، صنعت تولید پلاستیک، صنعت تولدی محصولات شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی و صنعت تولید رنگ فرستاده می شود ولی فراورده های نهایی این صنعت به صنایع بزرگی مانند خودروسازی، تولید وسایل الکترونیکی، صنعت بسته بندی و صنعت تولید محصولات شیمیایی در کشور هند ارسال می شود.

طبق این گزارش صنعت پتروشیمی یکی از صنایع مهم و کلیدی در اقتصاد هند است و می توان این طور ارزیابی کرد که در صورت وقفه در عملکرد صنعت پتروشیمی یا ضعف این صنعت، کل اقتصاد کشور هند آسیب می بیند و به همین دلیل است که مقامات هند بر ضرورت تامین نفت مورد نیاز برای صنعت پتروشیمی از کشورهای مختلف تاکید می کنند.

این نشریه نوشت: «هند تمایل زیادی به خرید نفت مورد نیاز خود از کشورهای مختلف دارد و اخیرا هم برای خرید نفت از ایران بعد از روی کار آمدن جو بایدن و برداشته شدن تحریم های نفتی این کشور تاکید کرده است. این کشور نمی خواهد وابسته به یک یا چند کشور خاص برای تامین نفت مورد نیاز خود باشد زیرا می داند این وابستگی باعث افزایش آسیب پذیری صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته به آن می شود.»

چرا صنعت پتروشیمی در هند رشد کرد
رشد صنعت پتروشیمی در هند را می توان از دو جنبه مختلف مورد بررسی قرار داد. از یک طرف عرضه  فراورده های صنعت پتروشیمی قرار دارد که وابسته به سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این صنعت است. حاشیه سود زیاد این صنعت و پیش بینی روند افزایشی تقاضا برای فراورده های پتروشیمی در هند و دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا باعث شد تا سرمایه گذاران زیادی این حوزه را برای سرمایه گذاری در نظر بگیرند.

 از طرف دیگر مساله تقاضا وجود دارد که پیش بینی ها از رشد ۹ درصدی آن در هر سال حکایت دارد. دلیل رشد تقاضای فراورده های پتروشیمی در هند هم  افزایش درآمد قابل استحصال مردم، افزایش متوسط سن جمعیت در کشور هند،توسعه شهر نشینی و افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی مختلفی که برای تولید آنها از فراورده های پتروشیمی استفاده می شود، ذکر شده است.

ارزش صنعت پتروشیمی در هند در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۶۳ میلیارد دلار بود و سهمی معادل ۱۳.۴ درصد بخش تولید  در تولید ناخالص داخلی این کشور را داشت. در حالت کلی صنعت پتروشیمی سازنده ۲.۴ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است و به طور مستقیم برای ۲ میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است اما با توسعه این صنعت در سالهای آتی  انتظار می رود این سهم افزایش یابد.

طبق پیش بینی دولت هند نرخ رشد صنعت پتروشیمی در این کشور از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در این کشور آسیایی بیشتر خواهد بود و  انتظار می رود به یکی از مهمترین صنایع در ایجاد اشتغال تبدیل شود.

کد خبر: ۶۱٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha