۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
بی نیازی کشور به واردات جو با افزایش یک و نیم میلیون تنی تولید
بازار گزارش می دهد؛

بی نیازی کشور به واردات جو با افزایش یک و نیم میلیون تنی تولید

چین بزرگترین تولیدکننده و واردکننده کنجاله سویا در جهان محسوب می شود، ایالات متحده نیز بالغ بر یک سوم از ذرت جهان را تولید می کند. کشور ایران نیز در مورد محصول جو با تولید ۳.۶ میلیون تن در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در جایگاه خوبی قرار گرفته و چنانچه یک و نیم میلیون تن به تولید آن اضافه شود کشور از واردات این کالا بی نیاز می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: کمبود انواع نهاده های دام و طیور در بازار در حالی صنعت دام و طیور را با مشکل مواجه کرده است که کارشناسان می گویند سالانه ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن نهاده مورد نیاز برای این صنعت از کشورهای دیگر وارد می شود. به طوری که به گفته روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در ۸ ماهه اول سال جاری ۵۹ هزار و ۷۳۵ کیلوگرم بذر جو به ارزش ۳ میلیارد و ۸۱۲ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۹۰۵ ریال وارد شده است که معادل ۹۰ هزار و ۷۷۸ دلار است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته،  ۱۶۲ هزار و ۱۰۰ کیلوگرم بذر جو به ارزش  ۷ میلیارد و ۸۴۵ میلیون و ۶۴۶ هزار و ۸۶۸ ریال وارد شده است که معادل ۱۸۶ هزار و ۸۰۱ دلار می باشد.

از سوی دیگر در ۸ ماهه اول سال جاری، یک میلیارد و ۲۴۹ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم جو به ارزش ۳۰۴ میلیون و ۵۹۲ هزار و ۸۸۰ دلار به کشور وارد شده است. در شرایطی که بر اساس داده های سازمان گمرک، در مدت مشابه سال گذشته  ۲ میلیارد و  ۱۵۸ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۴۵۱ کیلوگرم جو واردات داشته ایم که ارزش این میزان واردات معادل ۵۵۴ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۸۲۶ دلار است. علاوه بر این در مدت نامبرده در سال ۹۸ به میزان ۴۱۴ کیلوگرم جو دوسر به ارزش ۲۵۹ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۴۷۰ ریال  معادل ۶ هزار و ۱۸۲ دلار وارد کشور شده است.

بر اساس گزارش های جهانی اگرچه ایالات متحده و برزیل تولید کنندگان اصلی دانه های سویا هستند اما کشور چین تولید روغن سویا در سراسر جهان را رهبری می کند

حجم واردات بذر ذرت و ذرت دامی در ۸ ماهه سال ۹۸- ۹۹ چه میزان بوده است؟
آمار گمرک در ۸ ماهه سال جاری نشان می دهد که از دیگر نهاده های وارداتی به کشور، بذر ذرت، ذرت دامی و ذرت (بلال سبز) است که در این مدت به میزان ۱ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۷۵۴ کیلوگرم بذر ذرت به ارزش ۴ میلیون و ۸۸۰ هزار و ۶۴ دلار  و ۶ میلیارد و ۳۹۰ میلیون و ۹۵۲ هزار و ۶۶۰ کیلوگرم بذر دامی به ارزش ۱ میلیارد و ۵۴۷ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۲۳۷ دلار واردات داشته ایم.  همچنین واردات ۱۰ میلیون و ۶۸ هزار و ۴۴۶ کیلوگرم ذرت (بلال سبز) به ارزش ۶ میلیون و ۷۷۶ هزار و ۵۵۷ دلار در این مدت انجام شده است.

این در شرایطی است که در ۸ ماهه سال ۹۸ نیز واردات ۳ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۷۷۰ کیلوگرم بذر ذرت، ۵ میلیارد و ۴۸۹ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۲۰۹ کیلوگرم بذر دامی و ۲۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۲۹۰ کیلوگرم ذرت (بلال سبز) داشته ایم.

به گفته سخنگوی سازمان گمرک ایران کنجاله سویا از دیگر نهاده های وارداتی به کشور است که در ۸ ماهه سال جاری حجم واردات این محصول به میزان ۹۵۴ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۹۶۹ کیلوگرم و به ارزش ۳۹۱ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۲۶۵ دلار بوده است. بر این اساس در مدت مشابه سال ۹۸ نیز واردات کنجاله سویا به کشور را داشته ایم به طوری که در این مدت ۱ میلیارد  و ۱۶۱ میلیون و ۳۹۵ هزار و ۵۴۹ کنجاله سویا به ارزش ۵۱۳ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۲۳۳ دلار بوده است.

ایران با تولید ۳.۶ میلیون تن جو در سال زاعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در رده های پایین تر از کشورهایی همچون قزاقستان  و آرژانتین و بالاتر از کشورهایی همچون اتوپیا و سوریه قرار گرفته است

بازار کنجاله سویا و روغن سویا دست کدام کشورهای است؟ /چین؛ بزرگترین تولیدکننده و واردکننده کنجاله سویا در جهان
در حالی که محصول سویا به عنوان یک محصول غذایی در آسیای شرقی کشت می شود، در کشاورزی غرب به عنوان منبع روغن و پروتئین تولید می شود! به این ترتیب بر اساس گزارش های جهانی اگرچه ایالات متحده و برزیل تولید کنندگان اصلی دانه های سویا هستند اما کشور چین تولید روغن سویا در سراسر جهان را رهبری می کند. به طوری که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور چین با واردات ۹۲ میلیون تن سویا اولین وارد کننده این محصول در جهان بوده است. نکته جالب توجه اینکه بر اساس آمار های جهانی، در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور چین با تولید حدود ۶۸.۵ میلیون تن، کشور پیشرو در تولید کنجاله سویا نیز بوده است!

از سوی دیگر کشورهای ویتنام، بلژیک و اسپانیا نیز جزو عمده وارد کنندگان کنجاله سویا محسوب می شوند و کشورهای ایالات متحده، ایتالیا و هند نیز صادرکنندگان اصلی کنجاله سویا محسوب می شوند.

تولید بالغ بر یک سوم از ذرت جهان در ایالات متحده
همانطور که می دانید ذرت گیاهی دانه ای است که برای غذا کشت می شود و به طور قابل توجهی به عنوان نهاده دام و طیور نیز استفاده می شود. آمار جهانی منتشر شده از ذرت تولید شده در سراسر جهان، بیانگر این است که در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ ایالات متحده با تولید حدود ۳۴۵.۸۹ میلیون تن ذرت بزرگترین تولید کننده این محصول بوده است.

از سوی دیگر آمار مربوط به صادرات ذرت در ۲۰۱۹-۲۰۲۰ نشان می دهد که ایالات متحده بیش از ۴۷.۵ میلیون تن ذرت در این سال صادر کرده است که بیش از یک سوم کل صادرات ذرت در سراسر جهان را تشکیل می دهد! به عبارت دیگر بیش از یک سوم ذرت مورد نیاز در سراسر جهان در ایالات متحده تولید شده است.  

مقدسی: در این مدت ۸ ماهه  ۳۳ درصد سویا، ۶۱ درصد جو و ۴۷ درصد از ذرت مورد نیاز کشور را دولت از طریق بازارگاه تامین کرده است

میزان تولید جهانی جو در سال زراعی۲۰۱۹-۲۰۲۰|  تامین ۶۱ درصدی جو مورد نیاز ایران از طریق سامانه بازارگاه
جو از دیگر نهاده های دامی است که کشور ایران نیز جزو واردکنندگان این محصول محسوب می شود. بر اساس آمارهای جهانی مربوط به تولید جو در سراسر جهان در ۲۰۱۹-۲۰۲۰، اتحادیه اروپا ۶۳ میلیون تن، روسیه ۱۹.۹۴ میلون تن، کانادا ۱۰.۳۸ میلیون تن و اوکراین ۹.۵۳ میلیون تن جو، استرالیا ۹ میلیون تن، ترکیه ۷.۹ میلیون تن  و کشور  آرژانتین حدود ۳.۸ میلیون تن جو تولید کرده است تولید داشته اند. کشور ایران نیز با تولید ۳.۶ میلیون تن در رده های پایین تر از کشورهایی همچون قزاقستان  و آرژانتین و بالاتر از کشورهایی همچون اتوپیا و سوریه قرار گرفته است. این در حالی است که با توجه به نیاز سالانه کشور به ۴ میلیون تن جو، بنابراین نیازمند ۱/۵ میلیون تن تولید جو در کشور هستیم.

در پایان لازم به ذکر است که داده های سازمان گمرک نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه، مجموعا ۸ میلیون و ۵۹۶ هزار و ۹۰۴ تن نهاده دامی شامل جو، ذرت و کنجاله سویا از گمرک ایران ترخیص شده است. همچنین به گفته سید احمد مقدسی،  رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران در این مدت ۸ ماهه  ۳۳ درصد سویا، ۶۱ درصد جو و ۴۷ درصد از ذرت مورد نیاز کشور را دولت از طریق بازارگاه تامین کرده است.

کد خبر: ۶۱٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha