۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۱
روزگار تلخ طلای کثیف؛ پسماند در بوشهر بازچرخانی نمی‌شود
گزارش بازار؛

روزگار تلخ طلای کثیف؛ پسماند در بوشهر بازچرخانی نمی‌شود

بوشهر- در حالی بازچرخانی پسماند و بازیافت آن به عنوان یکی از راهکارهای مهم برای کسب درآمد محسوب می‌شود که در بوشهر مدت‌ها است این کار انجام نمی‌شود.

سعید رضایی، بازار؛ استفاده مناسب از پسماند و بهره‌گیری از ارزش افزوده نهفته در آن در دنیا به خوبی مورد توجه قرار گرفته است و با تحقیقات علمی گسترده، دانش روز برای استفاده بهینه از پسماند در دستور کار است.

پسماند که گاهی طلای سیاه و یا طلای کثیف نیز خوانده می‌شود، در کنار هزینه‌هایی که برای جمع‌آوری و دفع و دفن آن انجام می‌شود، می‌تواند ارزش افزوده بسیار زیادی را نیز در پی داشته باشد.

زباله و پسماند دورریختنی نیست بلکه دارای عناصر ارزشمند فراوانی است که باید به صورت مناسب از آنها استفاده کرد و ضمن جلوگیری از دورریختن آنها، زمینه بازچرخانی آنها فراهم شود.

روزانه هزینه‌های بسیار زیادی برای جمع‌آوری پسماند در شهرها از جمله بوشهر صورت می‌گیرد، در صورتی که مدیریت مناسبی بر روی پسماند صورت گیرد، علاوه بر تامین هزینه‌های جمع‌آوری می‌تواند هزینه‌های دیگر بخش‌های مدیریت شهری را نیز تامین کند.

بخش عمده پسماند قابل استفاده است
یک کارشناس حوزه مدیریت شهری و پسماند به خبرنگار بازار گفت: متاسفانه در کشور ما تاکنون به خوبی و آنگونه که شاید و باید به موضوع مدیریت پسماند توجه نشده است و ثروت قیمتی از دست می‌رود.

فلزات، شیشه، کاغذ، پلاستیک و . . . از دیگر اجزای تشکیل دهنده پسماند هستند که قابلیت جداسازی و تفکیک را دارند و می‌توان از آنها نیز تولید ثروت کرد

محمود عباسی اضافه کرد: بخش عمده پسماندی که روزانه جمع‌آوری می‌شود قابل بازیافت و استفاده مجدد است و نباید آنگونه در بسیاری از شهرها شاهد هستیم، پسماند و زباله بدون بازیافت دفع و دفن شوند.

وی ادامه داد: بیشترین حجم پسماندها را زباله‌های خانگی به خود اختصاص می‌دهند که قسمت عمده آن را پس‌مانده‌های غذایی و مواد فساد پذیر تشکیل می‌دهند که قابلیت تبدیل به کمپوست یا مواد آلی مورد نیاز را دارند.

این کارشناس حوزه پسماند بیان کرد: فلزات، شیشه، کاغذ، پلاستیک و... از دیگر اجزای تشکیل دهنده پسماند هستند که قابلیت جداسازی و تفکیک را دارند و می‌توان از آنها نیز تولید ثروت کرد.

مدیریت علمی در پسماند حاکم شود
یکی دیگر از کارشناسان حوزه شهری به خبرنگار بازار گفت: علی‌رغم ارزش افزوده بالای پسماند تاکنون به خوبی و به صورت علمی به این موضوع توجه نشده است و کارهایی که صورت می‌گیرد نیز حداقلی است.

فرشاد درگاهی با انتقاد از وضعیت بازچرخانی پسماند در بوشهر بیان کرد: در دنیا علاوه بر تفکیک پسماند و استفاده از قطعات فلزی، پلاستیکی، شیشه و... و تبدیل بخش از آن به کمپوست، از پسماند برای تولید انرژی نیز استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: مدیریت‌های سلیقه‌ای و سنتی باعث شده است تا پسماند به جای آنکه برای ما آورده داشته باشد، فقط هزینه داشته و مدیریت آن اقتصادی نباشد.

این کارشناس حوزه مدیریت شهری و پسماند تصریح کرد: به جای آنکه در مسیر سنتی و قدیمی مدیریت پسماند حرکت کنیم، باید به سوی پژوهش حرکت کرده و مدیریت علمی و دانش‌بنیاد در حوزه پسماند حاکم شود.

بازچرخانی زباله در بوشهر نداریم
مسعود غلامزاده‌فرد مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در گذشته در بوشهر هم تفکیک از مبدا و هم تفکیک از مقصد انجام می‌شد ولی اکنون این تفکیک‌ها انجام نمی‌شود.

تفکیک از مبدا در دو سال اخیر تعطیل بوده و تفکیک در مقصد نیز طی یک سال اخیر تعطیل شده است

وی با اشاره به تولید روزانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن پسماند در شهر بوشهر اظهار کرد: تفکیک از مبدا در دو سال اخیر تعطیل بوده و تفکیک در مقصد نیز طی یک سال اخیر تعطیل شده است.

غلامزاده‌فرد که حدود یک هفته پیش به عنوان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر منصوب شده است، ادامه داد: همه تلاش خود را برای بهبود مدیریت پسماند در بوشهر به کار خواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بازچرخانی زباله در بوشهر انجام نمی‌شود افزود: تلاش داریم که چرخه تفکیک پسماند مجددا فعال شود و از همه ظرفیت‌ها در این راستا استفاده خواهیم کرد.

پسماند که آن را طلای کثیف نیز می‌خوانند می‌تواند به جای هزینه‌های بالا، آورده بسیار خوبی برای مدیریت شهری باشد که باید بیش از پیش به این موضوع توجه شود.

کد خبر: ۶۱٬۴۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha