۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
 حال ناخوش صنایع کوچک در مازندران| کارد به استخوان تولید رسید
بازار گزارش می‌دهد؛

حال ناخوش صنایع کوچک در مازندران| کارد به استخوان تولید رسید

ساری- بیش از یک هزار واحد تولیدی و صنعتی کوچک در شهرک‌های صنعتی مازندران وجود دارد که حدود ۳۰ درصد آن راکد هستند و بقیه نیز کج‌دار و مریض سرپا ایستاده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: حال و روز صنایع کوچک تولیدی در مازندران چندان خوش نیست و این واحدهای با مشکلات بی شماری دست و پنجه نرم می کنند تا بتوانند چرخ تولید را گرم وروشن نگه دارند و سرپای خود بایستند.

مشکلات این دسته از واحدهای صنعتی از مراحل صدور مجوز و پروانه بهره برداری گرفته تا همکاری نکردن ادارات بیمه، برق، دارایی و ارائه نشدن تسهیلات را شامل می شود که کارد را به استخوان تولید رسانده است.

تداوم مشکلات فراروی و حمایت نشدن برخی از واحدهای تولیدی فعال در شهرک های صنعتی را تعطیل کرده و بسیاری از این واحدها را در نوبت رکود و تعطیلی قرار داده است و باید برای برون رفت آن از مشکلات چاره جویی شود.

از جاده کندوان و تونل کندوان که به سمت پایین بیاییم و به مرزن آباد دروازه مازندران برسیم، در شهرک صنعتی این منطقه واحدهای تولیدی مختلفی از جمله اطلس فوم ایمن خزر فعالیت می کند. این واحد تولیدی در زمینه تولید فوم بتن فعال است.  

حمایت پیشکش، سنگ اندازی نکنند
مریم ضابط پور مدیرعامل اطلس فوم ایمن خزر که در شهرک صنعتی مرزن آباد فعالیت دارد در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه نه تنها هیچ حمایتی از ما صورت نگرفت بلکه جلوی پایمان نیز سنگ اندازی کردند، افزود: چون شرکت قبلی به بیمه بدهی داشت ما موظف شدیم بدهی آنان را پرداخت کنیم.

وی یادآور شد: همچنین به دارایی نیز بدهی وجود داشت و ما نمی توانستیم کارهایمان را انجام دهیم، علاوه برآن در مراحل مختلف دریافت پروانه بهره برداری نیز با چالش ها و مشکلات خاص روبرو شدیم.

این سرمایه گذار و فعال بخش خصوصی باعنوان انکه برای پروانه بهره برداری شش ماه دوندگی کردیم زیرا بهانه تراشی های مختلفی می کردند، افزود: چهار ماه معطل انشعاب گاز بودیم به این بهانه که مدارکتان ناقص است و باید صاحب و فروشنده مالک را از آمریکا بیاورید و تکمیل کنید.

ضابط پور با عنوان اینکه داستان و سنگ اندازی های خاصی پیش پایمان ایجاد کردند، یادآور شد: واحد تولیدی ما در زمینه تولید فوم مشغول فعالیت است و مشکلات مالی و نقدینگی همواره فراروی تولیدکنندگان وجود دارد.

مدیرعامل اطلس فوم با بیان اینکه سنگ اندازی های ایجاد شده در مراحل پروانه بهره برداری و صدور مجوز سبب شد تا به سراغ گرفتن تسهیلات ووام نرویم، گفت: می دانیم که سنگ اندازی های زیادی در این بخش وجود دارد و عطای وام را به لقایش بخشیدیم.

وی درباره بازار کار نیز گفت: در این ماه سال به دلیل برودت هوا وضعیت بازار راکد است.

در شهرک صنعتی تنکابن نیز واحدهای تولیدی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و فعالان صنعتی در این شهرک با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می کنند. شرکت نئوپان سخت سر البرز تنکابن از جمله واحدهایی است که در این شهرک مشغول راه اندازی و کار است.

داریوش حلاجیان مدیرعامل این کارخانه در گفتگو باخبرنگار بازار با اظهار اینکه مشغول تکمیل و راه اندازی واحد تولیدی هستیم و انشاله تا عید این کارخانه فعالیت خود را آغاز می کند، افزود: سال ۹۷ نسبت به دریافت پروانه تاسیس اقدام کردیم اما مسئولان هیچ حمایتی نکردند و خودمان روی پای خودمان ایستاده ایم.

متاسفانه اداره برق همکاری لازم را ندارد و طرحی را ارائه دادند که باید چندین میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه کنیم درحالی اجرای این طرح ربطی به مجموعه ما ندارد

وی همکاری ضعیف اداره برق برای دادن برق را از جمله مشکلات بیان کرد و گفت: متاسفانه اداره برق همکاری لازم را ندارد و طرحی را ارائه دادند که باید چندین میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه کنیم درحالی اجرای این طرح ربطی به مجموعه ما ندارد و خود شهرک های صنعتی باید آن راتامین کند.

حلاجیان تامین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی را وظیفه شهرک های صنعتی دانست و گفت: هنوز مجوز برق را دریافت نکردیم و کار ما در این بخش لنگ می زند و باید دستگاه های استارت بزنیم و روشن کنیم اما برق نداریم.

این فعال صنعتی مشکلات موجود نظیر جاده و راه، کمبود آب را از دیگر مسائل بیان کرد و گفت: زمین حدنصاب نیز به ما تحویل نشد و مجبورشدیم زمین را از شخص بخریم و برای توسعه کار با کمبود زمین روبرو هستیم.

وی با عنوان اینکه مسئولان حمایت و اقدامی برای حل مشکلات نکردند خواستار رفع مسائل و دغدغه های فراروی شد.

شرکت مازند بافت شمال که بیش از ۱۰ سال در شهرک صنعتی تشبندان محمودآباد فعالیت دارد و در زمینه بازسازی ماشین آلات مدرن و روز فعالیت می کند، تامین دستگاه های مورد نیاز از جمله دغدغه های این واحد صنعتی است.

لنگ تسهیلات هستیم
محمدرضا نوایئیان مدیرعامل این شرکت نداشتن ماشین آلات روز را عاملی دانست که در افزایش و ارتقای کیفیت تولید سبب بروز مشکلاتی شده است و افزود: طی چندسال اخیر کم کم به سمت تعطیلی کارخانه هم پیش رفته بودیم و اگر چنین روند تداوم یابد شاید تا عید بیشتر نتوانیم فعال بمانیم.

وی با اظهار اینکه از سال ۹۳ به بعد دغدغه تامین ماشین آلات مورد نیاز را داشته ایم، ادامه می دهد به دلیل نداشتن توانایی لازم درخواست تسهیلات کرده بودیم که متاسفانه بانک ها همکاری نکردند و اینقدر معطل شدیم و یورو ۵ هزار تومانی به به بیش از ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان رسید درحالی که درگذشته به دو تا سه میلیارد تومان پول نیاز داشتیم و امروز باید ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان سرمایه تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت مازندبافت با عنوان اینکه ستاد تسهیل مصوبه ارائه تسهیلات را داده بود اما به دلیل داشتن معوقه قبلی بانک همکاری نکرد، گفت: از پیگیری های مکرر خسته شدیم و اگر ماشین آلات روز داشته باشیم هم شمار پرسنل را افزایش می دهیم و هم با رشد تولید برای صادرات برنامه ریزی خواهیم کرد.

این فعال صنعتی مهمترین خواسته را دریافت تسیهلات برای خرید ماشین آلات عنوان کرد و خواستار همراهی مسئولان و دستگاه های ذیربط شد.

در حال حاضر در استان مازندران دو هزار  و ۶۴۳ واحد صنعتی و تولیدی دارای مجوز هستند که از مجموع واحدهای تولیدی دارای مجوز هزار و ۹۸۱ واحد تولیدی و صنعتی فعال ونیمه فعال و ۶۶۳ واحد تولیدی غیرفعال هستند که از این تعداد ۲۵۲ واحد در شهرک های صنعتی مستقر هستند.

کد خبر: ۶۱٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha