۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا؛ راهی برای رفع کسری بودجه
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد

آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا؛ راهی برای رفع کسری بودجه

حیدری، کارشناس مسایل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که باید چه کنیم تا بار بودجه بر دوش دولت بعدی نیفتد، اظهار کرد: آزادسازی قیمت‌ها در بورس و مشخصا در بورس کالا یکی از راهکارهای لازم است.

به گزارش بازار، محمدسعید حیدری کارشناس مسایل بودجه درباره موضوع راهکارهای واقع بینانه برای جبران کسری بودجه ۱۴۰۰، با اشاره به اینکه بحث‌ها میان دولت و مجلس بر سر کسری بودجه اسمی است، گفت: رقم کسری بودجه واقعی کشور خیلی فراتر از این‌ها است و سال‌های سال ادامه داشته و با پول نفت این کسری‌ها پر می‌شده است. ما کسری بودجه واقعی زیادی داریم و این بار حتی با وجود فروش نفت یک مقدار کسری بودجه وجود دارد و دعوا بر سر این موضوع است که متاسفانه رقم‌های عجیب و قریبی است.

پیش بینی کسری بودجه در سال ۱۴۱۰
وی متذکر شد: با زیرساخت‌هایی که ما داریم سال ۱۴۱۰ هم به همین ابعاد و با همین درصدها قسمتی از بودجه دچار کسری خواهد بود.

کارشناس مسایل بودجه در پاسخ به این پرسش که باید چه کنیم تا بار بودجه بر دوش دولت بعدی نیفتد، اظهار کرد: آزادسازی قیمت‌ها در بورس و مشخصا در بورس کالا یکی از راهکارهای لازم است. چند ماه قبل که داشت بورس اوج می‌گرفت مقامات دولتی به مردم می‌گفتند همه چیزتان را به بورس بسپارید. حال سوال این است که چرا اجازه نمی‌دهند شرکت‌های دولتی و خصوصی همه چیز خود را به بورس بسپرند و اجازه بدهند قیمت گذاری در بورس انجام شود؟ چرا قیمت کالاها سرکوب می‌شود؟ وقتی قیمت‌ها سرکوب می‌شود درآمدها پایین می‌آید و درآمدهای مالیاتی دولت حذف می‌شود و یکسری از رانت‌ها به ناکجا آباد می‌رود.

وی تاکید کرد: دولت باید به آزادسازی قیمت‌ها کمک کند و به سازوکارهای بورس کالا اجازه دهد تا خودش به درستی عمل کند و کالاهایی که دارد در بورس معامله می‌شود آزادانه قیمت بخورند چون حجم کالاهایی که در بورس معامله می‌شود هرروز بیشتر می‌شود و آن تِرنوِل مالی که آنجا وجود دارد اگر به درستی هدایت شود می‌تواند یک درآمد مالیاتی عالی برای دولت ایجاد کند و باعث تقویت بخش خصوص هم بشود که در بلندمدت درآمدهای مالیاتی بیشتری را برای دولت فراهم می‌کند.

تجربه دورکاری در کرونا به فراموشی سپرده نشود
حیدری به دیگر راهکارها اشاره کرد و گفت: ویروس کرونا یکسری هزینه‌ها برای دولت ایجاد کرد و از طرفی یکسری فرصت‌ها ایجاد کرده است و ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم. همین تجربه‌ای که ناخواسته در بحث دورکاری ایجاد شده و تعهد در زیرساخت‌های اداری نهادهای مختلف ایجاد شد نباید رها شود.

وی افزود: دولت مقادیر زیادی املاک در اختیار دارد که در ادارات و سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در اختیار کارکنان هستند و می‌تواند قسمتی از این املاک را برای کسری بودجه امسال واگذار کند. از محل دورکاری پرسنل هم خیلی از هزینه‌هایی که در هنگام حضور پرسنل وجود دارد و سنگین هستند، حذف شود.

تغییر ساختار مالیات‌گیری در کشور
کارشناس مسایل بودجه بر تغییر ساختار مالیات‌گیری در کشور تاکید کرد و توضیح داد: ما دو نو ع مالیات اصلی داریم مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده. چیزی که از نظر اجرایی بررسی شده این است که نحوه اخذ و شناسایی مالیات بر ارزش افزوده شفافیت بالاتری نسبت به درآمد دارد و دردسرها و تناقض‌هایی که در آن هست کمتر است. پیشنهاد این است که مالیات بر ارزش افزوده افزایش و مالیات بر درآمد کاهش پیدا کند تا کاملا جایگزین شود. این کار سخت است اما شدنی است.

کد خبر: ۶۱٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha