۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
تعیین تکلیف مسکن مهر در شرق استان سمنان/ پرونده حقوقی برای پیمانکار تشکیل شد
بازار گزارش می‌دهد؛

تعیین تکلیف مسکن مهر در شرق استان سمنان/ پرونده حقوقی برای پیمانکار تشکیل شد

شاهرود- یکی از مشکلاتی که در مسکن مهر شرق استان سمنان به خصوص شاهرود پدید آمد، بدعهدی‌های صورت گرفته و سوءمدیریت در سال‌های قبل است که سبب شد تا مردم علی‌رغم پرداخت پول همچنان در سودای خانه‌دار شدن بمانند.

بازار، گروه استان‌ها: مسکن مهر قرار بود امید تازه‌ای به کسانی بدهند که در پیچ و خم‌های متلاطم اقتصادی سال‌های اخیر، سودای خانه دار شدن در ذهن شان می‌پروراندند. موضوع اما در برخی از شهرستان‌های استان سمنان مانند دامغان و سمنان با پیچیدگی‌هایی روبرو بود.

پیمانکاران کارها را دست گرفتند اما یکباره با تلاطم بازار دلار و گرانی آسانسور و لوازم ساختمانی، مصالح و … نتوانستند کار را به موقع تحویل دهند و از مردم پول بیشتری طلب کردند. از سوی دیگر مشکلات و ضعف‌های سیستم اداری در مسکن و شهرسازی نیز سبب شده بود تا مردم از خانه‌هایشان هر روز فاصله بگیرند.

انتظار طولانی
کار در شهرستان شاهرود گره‌های عجیبی خورد. مردم فکرش را هم نمی‌کردند که قرار است مسکن مهرشان ۱۳ سال به طول بینجامد حال آنکه برای اسباب کشی به خانه جدید روزها را می‌شمارند و کسی فکرش را هم نمی‌کرد که ممکن است برای آن سال‌ها را نیز شمرد!

شاهرود مهد پروژه‌های نیمه تمام سن و سال‌دار است در این شهرستان پروژه آبرسانی وجود دارد که نیمه دهه ۷۰ کلنگ زنی شده و هنوز به بهره برداری نرسیده است یا ورزشگاه ۱۵ هزار نفری وجود دارد که هنوز افتتاح نشده ۱۲ ساله است همچنین مسکن مهر که از زمان کلنگ زنی آن در دولت اول احمدی نژاد و ساخت آن در دولت دوم او تا کنون هنوز به مردم تحویل داده نشده است.

شاهرود مهد پروژه‌های نیمه تمام سن و سال دار است در این شهرستان پروژه آبرسانی وجود دارد که نیمه دهه ۷۰ کلنگ زنی شده و هنوز به بهره برداری نرسیده است

از آن زمان تاکنون شاهرود هشت فرماندار و سرپرست فرمانداری عوض کرده است، در استان سمنان نیز هفت استاندار و سرپرست آمده و رفته‌اند و هنوز پروژه‌های عمرانی فراوانی در سطح استان سمنان به خصوص شهرستان شاهرود وجود دارد که مسکن مهر در دهه ۸۰ یکی از نمونه‌های آن است.

نشست های متعدد
نشست‌های متفاوتی نیز برای رفع این مشکل برگزار شده و مسئولان شهرستانی و استانی وعده‌های امید بخشی نیز به مردم داده‌اند یکی از این نشست‌ها امروز، پنج شنبه به میزبانی فرمانداری ویژه شاهرود برگزار شد تا بازهم مشکلات مسکن مهر در این بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان سمنان برای چند دهمین بار بررسی شود.

تفاوت جلسات در یکی دو سال اخیر با سنوات قبل اما این است که استان سمنان هم اکنون دارای دو اداره کل مسکن و شهرسازی در شرق و غرب استان سمنان است و استقرار اداره کل راه و شهرسازی شرق استان در شهرستان‌های شاهرود و میامی این امید را به مردم داده تا بالاخره شاهد اتمام پروژه‌هایی مانند مسکن مهر باشد.

نباید معطل ماند
سرپرست فرمانداری شاهرود در این نشست که به میزبانی سالن ولایت فرمانداری شاهرود برگزار شد با بیان اینکه مسکن مهر به زودی باید تعیین تکلیف شود، گفت: مسکن و شهرسازی در قبال پیمانکاران و مسائل آن قاطع باشد.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه در پرونده‌های حقوقی نباید منتظر رأی مراجع قضائی بود، ابراز کرد: مسکن و شهرسازی و ادارات تابعه می‌بایست همزمان کارها را نیز پیش ببرند و معطل رای دادگاه نباشند.

در پرونده‌های حقوقی نباید منتظر رأی مراجع قضائی بود

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مسکن مهر همین معطل ماندن و تعطیلی‌های متعدد پروژه است که سبب شده تا روز به روز هزینه‌ها بالا برود، تاکید کرد: اگر امروز هم کار متوقف شود بازهم شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

خلع ید پیمانکار
سرپرست فرمانداری شاهرود با بیان اینکه اگر مسکن مهر در همان موقع کلنگ زنی و ساخت، به اتمام می‌رسید هزینه‌ای به مراتب کمتر داشت، گفت: باید کارشناسان هزینه‌ها و پیشرفت کار در پروژه مسکن مهر شهرستان شاهرود را برآورد کنند چنانچه کار متوقف شده پیمانکار خلع ید شود.

جلالی با بیان اینکه مسکن و شهرسازی در صورت خلع ید پیمانکار، خودش راساً کار را دست بگیرد، تاکید داشت: مردم نباید هزینه کم کاری برخی را بپردازند.

وی با بیان اینکه تشکیل شعبه مجزا در دادگستری برای بررسی مشکلات پرونده‌های مسکن مهر شهرستان شاهرود نشان از عزم مسئولان با خاطیان دارد، گفت: برای طرح مسکن مهر مشکلات عدیده و متنوعی وجود دارد که می‌توان بخش زیادی از آن را با مساعدت شهرداری برطرف کرد.

تحویل مسکن مهر اولویت است
مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه تا پایان سال قبل ۳۱۸ واحد مسکونی در مسکن مهر شهرستان شاهرود تکمیل و به متقاضیان واگذارشده است، گفت: تمرکز امروز بر روی تکمیل و واگذاری واحدهای بدون معارض در مسکن مهر شاهرود است.

امیر عمیدی با بیان اینکه طرح مسکن مهر شاهرود به دو بخش معارض و غیر معارض تقسیم شد تا بتوانیم کارها را با سرعت بهتری پیش ببریم، تاکید کرد: تکمیل مابقی واحدهای طرح مسکن مهر به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

تا پایان سال قبل ۳۱۸ واحد مسکونی در مسکن مهر شهرستان شاهرود تکمیل شد

وی با بیان اینکه تکمیل مسکن مهر شاهرود تا پایان سال ۹۹ مورد تاکید وزارت مسکن و شهرسازی است، گفت: برای ۴۸۰ واحد مسکن‌های مهر پرونده حقوقی تشکیل شده که اختلافات بین پیمانکار، کارفرما و مردم موضوع آنها است و این نشان از پیچیدگی این پروژه در شهرستان شاهرود دارد.

تحویل ۸۰۸۶ واحد مسکونی
مدیرکل راه و شهر سازی شرق استان سمنان درباره پیشینه طرح مسکن مهر شاهرود نیز، توضیح داد: در این طرح از همان ابتدا قرار بود تا ۱۰ هزار و ۱۵۶ واحد مسکونی ساخته شود از این تعداد هشت هزار و ۸۶ واحد تاکنون تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

عمیدی با بیان اینکه دو هزار و ۷۰ واحد مسکونی دیگر هنوز باقی مانده که باید تحویل شود، گفت: از این تعداد ۴۸۰ واحد زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم به زودی شاهد تکمیل انها باشیم.

ثبت نام مسکن ملی
مهدی پارسا رئیس بنیاد مسکن شاهرود نیز در این نشست با اشاره به ضرورت اتمام پروژه‌های مسکن شهرستان، گفت: برای طرح اقدام ملی مسکن در شهر شاهرود ۲۸۳ متقاضی و شهر مجن نیز ۲۱ متقاضی تا کنون ثبت نام کرده و وجه خودشان را واریز کرده اند.

دو هزار و ۷۰ واحد مسکونی دیگر مسکن مهر شاهرود هنوز باقی مانده که باید تحویل شود

پارسا با بیان اینکه زمین مورد نیاز برای ۶۰۰ واحد مسکونی اختصاص یافته است، بیان کرد: عملیات ساخت نزدیک به ۴۰۰ واحد مسکونی در شهرستان شاهرود آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در شهرهای بی ارجمند و کلاته خیج زمین برای ساخت اختصاص یافته اما تاکنون متقاضیان هیچ واریز وجهی نداشتند، ابراز کرد: در صورتی که متقاضیان در این شهرها نیز باشند برای آنها پرونده تشکیل می‌شود.

در نهایت باید دید ماحصل این نشست در زمینه تکمیل و تحویل مسکن مهر شهرستان شاهرود چه می‌شود. طرحی که هنوز تمام نشده دولت به سراغ طرح بعدی یعنی مسکن ملی رفته است و این سبب شده تا برای مردم این سوال پیش بیاید که دولت هنوز یک طرح را به اتمام نرسانده چطور طرح بعدی را آغاز کرده است؟

کد خبر: ۶۱٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha