۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
رشد هزینه‌های دولت برای طبقات محروم فاجعه بار است
نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس:

رشد هزینه‌های دولت برای طبقات محروم فاجعه بار است

عباسی، نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس، گفت: متاسفانه با دولتی روبرو هستیم که به قطع بند ناف بودجه از نفت اعتقادی ندارد، در حالی که طبق اسناد بالادستی نظام و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دولت مکلف شده در مسیر قطع وابستگی بودجه به نفت گام بردارد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا عباسی نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی، در خصوص لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اصلاح ساختار بودجه باید با دقت انجام شود، ولی متاسفانه تدبیر دولت در این زمینه دیده نشده و در مقابل احساس مسئولیت مجلس هم موضع‌گیری‌های هیجانی از خود نشان می دهد.

لایحه بودجه سال آینده درآمد پایداری جدیدی ندارد
وی با بیان اینکه بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هیچگونه اصلاح ساختار قابل توجهی وجود ندارد، افزود: لایحه بودجه سال آینده در اغلب شاخص‌های کلان به مراتب بدتر از بودجه سال های گذشته بوده و در این لایحه هیچ درآمد پایدار جدیدی تعریف نشده و حتی پایه های مالیاتی نظیر مالیات بر مسکن و خودروهای لوکس که در قانون بودجه ۱۳۹۹ وجود داشت نیز حذف شده است.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر دولت به دنبال حذف نفت از بودجه بوده، باید نظام‌ مالیاتی را اصلاح می‌کرد، ادامه داد: متاسفانه مقایسه سهم درآمدهای مالیاتی به کل بودجه نشان می دهد که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نه تنها اقدامی برای اصلاح نظام مالیاتی صورت نگرفته بلکه برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی به فراموشی سپرده شده است.

درآمدهای مالیاتی سهم ۲۷درصدی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دارند
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم توسعه ۴۹ درصد سهم درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده، اما دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این سهم را به ۲۷ درصد کاهش داده‌ است.

وی با تأکید بر اینکه متاسفانه با دولتی روبرو هستیم که به قطع بند ناف بودجه از نفت علی‌رغم اینکه دیدگاه راهبردی کشور است اعتقادی ندارد، عنوان کرد: طبق اسناد بالادستی نظام و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، دولت مکلف شده در مسیر قطع وابستگی بودجه به نفت گام بردارد ولی افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی را با استقراض از صندوق توسعه اشتباه گرفته‌ است.

بودجه سال آینده وابستگی ۳۰درصدی به نفت دارد
عباسی تصریح کرد: بودجه ۱۴۰۰ به نحوی تدوین شده که میزان وابستگی آن به نفت نسبت به ۳ سال گذشته افزایش یافته و به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ با فرض صادرات حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت برآورد شده است که با واقعیت صادرات نفت اختلاف فاحشی دارد، خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از محل پیش فروش نفت که پیشتر توسط دولت در شورای هماهنگی اقتصادی قوا مطرح شد پیش بینی شده، که با این طرح نیز مخالفت به عمل آمد و نشان از شکاف‌های عمیق و جدی در لایحه تقدیمی بودجه دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اسناد بالادستی نظام و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور تاکید دارند، اما هزینه های جاری دولت در لایحه بودجه سال آینده به شدت افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی، گفت:  متوسط رشد مخارج هزینه ای دولت در ۶ سال گذشته حدود ۲۰ درصد بوده در حالی که رشد مخارج در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ سه برابر متوسط ۶ سال گذشته و با رشد ۶۰ درصدی روبرو شده که شاید مصرف انتخاباتی داشته باشد؛ اما یقینا این رشد هزینه‌های دولت برای طبقات محروم به دلیل تورم‌زا بودن فاجعه بار است.

اعتبارات عمرانی بودجه ۱۴۰۰ کمترین میزان در ده سال گذشته است
وی با بیان اینکه  اگر آقایان بلد نیستند هزینه ها را مدیریت کنند و آورده های بیشتری برای دولت کسب کنند، حداقل از اقتصاددانان سوال کنند که کسری تراز عملیاتی تا چه حد به فشارهای خارجی و جنگ اقتصادی دشمن مربوط است؟، یادآور شد: اعتبارات عمرانی از ۲۴ درصد در بودجه سال ۹۱ به ۱۵ درصد در قانون سال ۹۹ و ۱۱ درصد در لایحه بودجه ۱۴۰۰ کاهش یافته که کمترین میزان در ده سال گذشته بوده و این یعنی عدم همخوانی با قانون برنامه‌ ششم توسعه که برای سال ۱۴۰۰ حدود ۲۲ درصد پیش‌بینی شده است.

دولت تدبیر و امید راهبرد زمین سوخته را برای دولت بعد در نظر گرفته است
عباسی با اشاره به اینکه شکاف دیگر موجود در بودجه تقدیمی که سیاستگذاران در تدوین آن دقت نکرده‌اند، کسری بودجه ساختاری قابل توجه حدود ۵۰ درصد است، بیان کرد: رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ محتمل‌ترین برخورد مجلس با لایحه بودجه است زیرا حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری تامین نشده برای مخارج بودجه وجود دارد و همچنین افزایش پایه پولی و نقدینگی و تورم های شدید و سهمگین در سال آتی و سال‌های بعد متاثر از بودجه ۱۴۰۰ است. دولت تدبیر و امید راهبرد زمین سوخته را برای دولت بعد در نظر گرفته است.

کد خبر: ۶۱٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha