۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
ضرورت تعویض روغن خودروهای ایرانی هر ۴ هزار کیلو متر یکبار
پیشرانه‌های حساس در خودروها

ضرورت تعویض روغن خودروهای ایرانی هر ۴ هزار کیلو متر یکبار

باتوجه به کیفیت سوخت و روغن مصرفی در داخل کشور، پیشنهاد می‌شود در خودروهای داخلی هر ۴ هزار کیلومتر روغن تعویض شود. اگر تعللی در تعویض روغن موتور خودرو مجهز به توربو رخ دهد یاتاقان‌ها و پروانه‌ها به سرعت معیوب می‌شوند.

بازار؛ گروه خودرو: از سال ۲۰۱۰ صنعت خودروسازی جهان به سمت کاهش تعداد سیلندر و حجم پیشرانه‌ها حرکت کردند. این موضوع سبب می‌شد توان و قدرت خودروها به دلیل کاهش حجم و سیلندر پیشرانه، افت پیدا کند. خودروسازان برای جبران این موضوع، اقدام به تعبیه توربوشارژر و سوپرشارژر برای نسل جدید پیشرانه‌های کوچک شده، کردند. شاید بتوان بیان کرد که یک دهه گذشته، دهه توسعه و گسترش سیستم‌های پرخوران در خودروها بود. گسترش سیستم‌های پرخوران، سبب ازدیاد خرابی خودروها به ویژه در کشور ما شد.

توربوشارژر بیشتر از سوپرشارژر به نگهداری اصولی نیاز داشته و به تنش‌های حرارتی و مکانیکی وارده نیز به شدت حساس است. بیشتر خودروهای که در کشور ما وارد، تولید یا مونتاژ شدند، مجهز به توربوشارژر هستند. متاسفانه شرکت‌های خودروی در زمان تحویل خودرو به مشتریان، اقدام به آموزش‌های اصولی برای نگهداری از خودرو نکرده  و این موضوع سبب می‌شود میزان ضریب خرابی در خودرو افزایش یابد. در این گزارش سعی داریم، به نکاتی در خصوص نگهداری اصولی و افزایش عمرمفید توربوشارژر بپردازیم.

تعویض روغن را جدی بگیریید
توربوشارژر تقریبا نیاز به نگهداری کمتری دارد، اما به دلیل وجود یاتاقان‌های موجود در این قطعه نیازمند تعویض مرتب روغن موتور و داشتن فشار کافی روغن است. اگر تعللی در تعویض روغن موتور خودرو مجهز به توربو رخ دهد یاتاقان‌ها و پروانه‌ها به سرعت معیوب می‌شوند. باتوجه به کیفیت سوخت و روغن مصرفی در داخل کشور، پیشنهاد می‌شود در خودروهای داخلی هر ۴ هزار کیلومتر روغن تعویض شود. در هر بار تعویض روغن، فیلتر آن را نیز تعویض کنید. روغن مصرفی در موتورهای توربوشارژر دار متفاوت از روغن‌های عادی است، هنگام استفاده یا تعویض از روغن حتما به دستور کمپانی سازنده دقت کنید.

فیلترهوا را به موقع تعویض کنید
توربوشارژها به شدت به هوای واردشده حساس هستند، اگر در زمان ورود هوا به داخل این قطعه، گردوغبار یا ذرات معلق وجود داشته باشد، زمینه لازم برای ایراد فنی در این قطعه ایجاد خواهد شد. لذا توصیه  می‌شود نسبت به تعویض فیلتر هوا بیشترین دقت را داشته باشد.

بررسی اتصالات توربوشارژر فراموش نشود
به اتصالات توربوشارژ دقت کنید زیرا اگر بستی از آن شل باشد یا نشتی در مدار وجود داشته باشد توربو معیوب شده و شروع به سوت زدن می‌کند.

خودروهای مجهز به توربوشارژر را اصولی روشن و خاموش کنید
هنگام خاموش یا روشن کردن به موتورها توربو اصلا گاز ندهید، در زمان شتاب گیری یا حرکت با سرعت‌های بالا به هیچ عنوان پدال گاز را یکباره فشار ندهید که اصطلاحا موتور را تخته گاز کنید. زیرا این عمل علاوه بر آسیب رسیدن به توربو سبب خرابی موتور نیز می‌شود.

توربوشارژر را خنک کنید
در خودروهای مجهز به توربوشارژر در صوتی که مسافت طولانی را حرکت کردید، پیش از خاموش کردن خودرو بهتر است اجازه دهید، موتور در حالت درجا به مدت یک دقیقه کار کند. این موضوع سبب می‌شود مقدار فشار روغن در شفت توربوشارژر کاهش یابد و دما قطعات دوار نیز پایین آمده و از گیرپاژ شدن ناشی تبخیر روغن موتور از پیشگیری می‌کند.

کد خبر: ۶۱٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha