۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها
وزیر کشور در مراسم بهره برداری از طرح های عمرانی شهرداری ها عنوان کرد

ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها

رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت: تصویب لایحه پایدار درآمد شهرداری اقدام مهمی است که صورت گرفت. شهرداری‌ها همیشه نسبت به این موضوع گلایه‌ داشتند و مجبور بودند برای تامین درآمد، به برخی اقدامات از جمله فروش تراکم روی بیاورند.

به گزارش بازار، مراسم بهره برداری از ۹۹ طرح حمل و نقل و عمران شهری شهرداری‌های سراسر کشور با حضور رئیس جمهور و بصورت تصویری در مجموعه حافظیه تهران برگزار شد. از ۹۹ طرح عمران شهری شهرداری ها؛ ۱۲ طرح در پنج استان تهران، مازندران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و زنجان به عنوان نمونه به بهره برداری رسید.

ایستگاه متروی برج میلاد و امیر کبیر تهران، پایانه زیر سطحی مجد و طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری مشهد مقدس، ۵۰ دستگاه واگن متروی تولیدی در ابهر برای متروی تبریز، اصفهان و شیراز، ایستگاه‌های ۹، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ متروی تبریز و نیروگاه ۲۰۰ تنی زباله سوز نوشهر از جمله طرح‌هایی است که امروز با دستور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

این طرح‌ها با سرمایه گذاری ۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان تکمیل شده و برای دو هزار و چهارصدو چهل و هفت نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وزیر کشور گفت: تصویب لایحه پایدار درآمد شهرداری اقدام مهمی است که صورت گرفت.

عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در مراسم بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت کشور که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، افزود: شهرداری‌ها همیشه نسبت به این موضوع گلایه‌مند و مجبور بودند برای تامین درآمد، به برخی اقدامات از جمله فروش تراکم روی بیاورند.

وی گفت: این مسئله در ساخت و سازها و ترافیک شهری مشکلاتی را به وجود می‌آورد. وزیر کشور افزود: این لایحه در دولت تصویب شد و به مجلس رفت. رحمانی فضلی گفت: لایحه مدیریت شهری هم از موضوع‌های بسیار پرمتقاضی در شهرداری‌ها بود که مراحل تنظیم آن طی و ارسال شده است.

وی افزود: لایحه استخدامی کارکنان شهرداری هم کاملا نظام بخشی شد.

رحمانی فضلی گفت: در شهرداری نزدیک به ۴ و نیم برابر نیروی مورد نیاز، نیروی انسانی داریم، زیرا نحوه استخدام و به کارگیری نامعلوم بود و در این زمینه اعمال نظرهای زیادی صورت می‌گرفت و این برای شهرداری‌ها مشکل ایجاد می‌کرد.

وی افزود: با تقدیم این لایحه، هم اکنون این مسئله تعیین تکلیف و کاملا قانونمند شده است. وزیر کشور اضافه کرد: در حوزه آسیب شناسی‌های مختلف در حوزه شهرها اسناد مختلفی را تنظیم و به رئیس جمهور و اعضای دولت تقدیم کردیم که در دولت تصویب شد و در حال اجراست.

تشکیل کمیسیون کلانشهرها در دولت تدبیر و امید از اقدامات بسیار مهم بود
وزیر کشور گفت: تشکیل کمیسیون کلانشهرها در دولت تدبیر و امید از اقدامات بسیار مهم بوده است.

رحمانی فضلی افزود: این کمیسیون به طور مستقیم امر تصمیم سازی و تقدیم لایحه و مقدمات قانون را در دولت فراهم کرده است. وی گفت: نشست‌های این کمیسیون با شرکت شهردار تهران به عنوان نماینده و رئیس شورای عالی استان‌ها و بقیه کارشناسان دستگاه‌های کمیسیون تلفیقی از بخش عمومی غیردولتی و دولت برگزار می‌شود که عملکردهای خیلی خوبی داشته است.

رحمانی فضلی افزود: امروز ۹۹ طرح شاخص با رقم ۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان با دستور رئیس جمهور افتتاح می‌شود. وی گفت: تا پایان دولت هم ۱۸۰ پروژه دیگر را در دستورکار داریم که با ۲۵ هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد. وزیر کشور افزود: از طریق کمیسیون کلانشهرها روی امور اساسی و نهادی شهرداری‌ها که واقعا روی زمین مانده بود از جمله مدیریت پسماند، وارد عمل شدیم.

رحمانی فضلی گفت: مسئله مدیریت پسماندها همواره از مشکلات عموم مردم ما به ویژه مردم استان‌های شمالی بوده است. وی افزود: در این باره قانونی را تصویب کردیم، به مجلس فرستادیم و تعیین تکلیف شد و امروز برای دومین سال اقدامات بسیار خوبی را در حوزه پسماندها انجام می‌دهیم که این کار با مشارکت دولت، مردم و شهرداری‌ها تامین مالی می‌شود. رحمانی فضلی اضافه کرد: امروز برخی از این پروژه‌ها افتتاح می‌شود.

شهردار تهران: تمام تجهیزات متروی تهران ایرانی است
شهردار تهران گفت: هر چند که تحریم شرایط بسیار حادی را برای ما به وجورد آورد، اما متروی تهران برای ما فرصتی ایجاد کرد تا تمام تجهیزات آن کاملا ایرانی ساخته شود.

پیروز حناچی در مراسم افتتاح ایستگاه‌های مترو برج میلاد و امیرکبیر افزود: امروز دو ایستگاه از ایستگاه‌های اصلی ۶ و ۷ تهران را افتتاح خواهیم کرد و تا آخر سال ۱۰ ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد و در واقع خط‌های ۶ و ۷ از خطوط اصلی شهر تهران است که به طول ۳۲ کیلومتر حمل و نقل شهروندان را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: هرچند که تحریم شرایط بسیار حادی را برای ما بوجود آورد، اما متروی تهران برای ما فرصتی ایجاد کرد تا برای ساخت آن تمام تجهیزاتمان ایرانی باشد و از توان تولید داخل استفاده کنیم.

حناچی تصریح کرد: در حال حاضر با آمدن ویروس کرونا شرایط اقتصادی تحت شعاع این بیماری قرار گرفته و در رابطه با مدیریت شهری نیز ما نسبت به گذشته وضعیتمان تغییر کرده است چراکه سابق روزانه ۵ میلیون نفر- سفر در مترو را مدیریت می‌کردیم، اما طبق آخرین آمار در هفته گذشته تنها ۵۲۰ هزار نفر توسط مترو جا به جا شدند و این در صورتی است که حمل و نقل عمومی تهران از جمله مترو قابلیت بیش از دو هزار و ۲۰۰ سفر قطارهای مترو را دارد.

وی افزود: ما در دوره حاضر خط ۱۰ مترو را کلنگ زدیم که از میدان کتابی تا منطقه ۲۲ را فرامی گیرد و مشکل ایستگاه نمایشگاه بین المللی را نیز حل کردیم.

شهردار تهران گفت: درخصوص بروزرسانی تجهیزات آتش نشانی تهران به قبل و بعد از پلاسکو تجهیزات آن قابل قیاس نیست، بلکه می‌توانم ادعا کنم ما در این دوره مدیریت شهری انضباط خاصی نیز در ساخت و سازهای شهری داشته ایم و پروانه ساخت و ساز به راحتی صادر نمی‌شود و هیچ پروانه‌ای دیگر به صورت دستی صادر نمی‌گردد.

حناچی در پایان با اشاره به افتتاح این دو ایستگاه مترو خاطرنشان کرد: ایستگاه برج میلاد به عمق ۵۶ متر و اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان و ایستگاه امیرکبیر در محدوده پایین‌تر از میدان شهدا امروز افتتاح و بهره برداری می‌شود.

کد خبر: ۶۱٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha