۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
معادلات جهانی و میزان صادرات سال ۹۹ باید در لایحه بودجه معیار قرار می‌گرفت
عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ کشور:

معادلات جهانی و میزان صادرات سال ۹۹ باید در لایحه بودجه معیار قرار می‌گرفت

جلال زاده، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور گفت: لایحه بودجه سال آینده بشدت وابسته به فروش نفت است که عملا براساس نگاه به دولت جدید آمریکا بسته شده است و معادلات جهانی و عملکرد وزارت نفت در صادرات و فروش نفت در سال ۱۳۹۹ باید معیار تدوین لایحه بودجه قرار می‌گرفت.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، وحید جلال زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در یادداشتی در خصوص لایحه بودجه به بیان چند نکته ضروری پرداخت و نوشت: یک موضوع ثابت شده این است که لوایح بودجه ارائه شده از سوی دولت و مصوبات مجلس تاکنون نتوانسته در مسیر توسعه کشور قرار گیرد. لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز یک لایحه بودجه نفتی و بشدت وابسته به فروش نفت است که عملا براساس نگاه به دولت جدید آمریکا بسته شده است. بسیار ساده‌انگارانه است که جناب آقای رئیس جمهور ادعا می‌کند، لایحه بودجه ۱۴۰۰ براساس گزارشات فروش و صادرات وزارت نفت تدوین گردیده است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:
در دولتی به عنوان یک دولت رانتیر که دارای اقتصاد تک محصولی است و متغیر اصلی درآمدهای بودجه سالانه‌اش وابسته به فروش نفت می‌باشد، قیمت فروش نفت در بازارهای جهانی تعیین کننده بودجه سالانه خواهدبود، لذا تاثیر مستقیم قیمت جهانی فروش نفت بر درآمدها و هزینه‌های دولت، عملا ما را از یک برنامه‌ریزی طولانی مدت محروم نموده و افزایش و کاهش قیمت‌های جهانی خلاء بسیار عمده‌ای را در تحقق برنامه‌های طولانی مدت ایجاد خواهدنمود.

تغییر در ساختار بودجه‌ریزی کشور در سال گذشته با دستور مقام معظم رهبری به مجلس و دولت آغازشد. مجلس یازدهم نیز از چند ماه قبل در نشست‌هایی با دولت به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در نظام بودجه‌ریزی کشور بود که متاسفانه بخش عمده‌ای از آن در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت دیده نشده است. قاعدتا بودجه سالانه هر کشور می‌بایست در یک برنامه دراز مدت به عنوان بخشی از پازل اقتصادی، توسعه متوازن کشور را رقم زده و به رشد اقتصادی آن منجر گردد که متاسفانه این مهم در نظام بودجه ما محقق نمی‌شود چرا که بخش اعظم بودجه کشور به عنوان صندوق دخل و خرج دولت است.

یک موضوع ثابت شده این است که لوایح بودجه ارائه شده از سوی دولت و مصوبات مجلس تاکنون نتوانسته در مسیر توسعه کشور قرار گیرد. لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز یک لایحه بودجه نفتی و بشدت وابسته به فروش نفت است که عملا براساس نگاه به دولت جدید آمریکا بسته شده است. بسیار ساده‌انگارانه است که جناب آقای رئیس جمهور ادعا می‌کند که لایحه بودجه ۱۴۰۰ براساس گزارشات فروش و صادرات وزارت نفت تدوین گردیده است. معادلات جهانی و عملکرد وزارت نفت در صادرات و فروش نفت در سال ۱۳۹۹ باید معیار تدوین لایحه بودجه قرار می‌گرفت. تمرکز بر اینکه "چقدر می‌توانیم تولید کنیم" باعث شده لایحه بودجه بشدت وابسته به نفت باشد و این نقض غرضی است که بودجه کشور از شیر نفت جدا گردد و متکی به درآمدهای غیرنفتی باشد.

معتقدم که بخشی از مشکل لایحه بودجه ۱۴۰۰ مزمن است و مبتلا به اکثر دولت‌ها بوده اما بخش مهمی از مشکلات به نگاه دولت یازدهم به مسائل داخلی و روابط بین‌الملل، انتظاری که از وقایع چند ماه آینده و روی کار آمدن دولت جدید آمریکا دارد و امید به گشایش‌های احتمالی در حوزه صادرات نفت و مسائل بانکی باز می‌گردد لذا با دست گشاده و اتکا به فروش نفت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تدوین نموده است که از اشکالات اساسی لایحه بودجه است.

کد خبر: ۶۱٬۳۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha