۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ چقدر است؟ | پیش بینی بانکهای بزرگ جهان
بازار گزارش می‌دهد؛

نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ چقدر است؟ | پیش بینی بانکهای بزرگ جهان

سال ۲۰۲۱ به زودی از راه می رسد و انتظار می رود از فشارهای ناشی از بحران کرونا روی اقتصاد دنیا کاسته شود. بانکهای بزرگ دنیا در آستانه سال جدید پیش بینی های خود را در مورد اوضاع اقتصادی سال جدید ارایه دادند که اطلاع از آنها می تواند تصویری از روزهای بعد در اختیار ما قرار دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: در آخرین روزهای سال ۲۰۲۰، بانکهای بزرگ دنیا پیش بینی هایی راجع به اوضاع اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ ارایه داده اند. پیش بینی هایی که به دلیل تولید واکسن کرونا و شروع تزریق آن در دنیا رنگ و بوی امید دارد.

طبق گزارش وال استریت ژورنال بعد از پایان یافتن سالی که اقتصاد دنیا با شوک بزرگ ناشی از همه گیری روبرو شد و شدیدترین رکود تاریخ بعد از رکود بزرگ را رقم زد، اقتصاددانان  بازهم در مورد  تداوم بحران در ماه های اول سال جدید و از سر گیری رونق از فصل دوم سال صحبت می کنند.

وال استریت ژورنال در این زمینه نوشت: «اقتصاد دنیا سخت ترین سال تاریخ را پشت سر گذاشت و حال در مسیر احیا است. ولی قبل از اینکه اقتصاد دنیا روی خوش ببیند، تزلزل اقتصاد در ماه های اول را تجربه خواهد کرد. تزلزلی که ریشه در اوج گیری دوباره بیماری در اغلب کشورهای صنعتی و افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا دارد. روزهایی که بسیاری از کشورها جز اجرای طرح قرنطینه و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی چاره دیگری ندارند و در نتیجه این سیاست امکان رشد اقتصادی وجود دارد. اما از فصل دوم اقتصاد دنیا به سرعت رشد می کند و خاطره روزهای خوش اقتصادی برای جهانیان زنده می شود. وال استریت ژورنال در این گزارش اقدام به ارایه پیش بینی بانکهای بزرگ در مورد رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ کرده است.

پیش بینی بانک امریکا
 طبق این گزارش مرکز مطالعات بانک امریکا نرخ رشد اقتصادی جهان در سال بعد را برابر با ۵.۴ درصد پیش بینی کرده است. این بانک پیش بینی می کند اقتصادهای بزرگ غربی با ارایه بسته های حمایتی مالی مانع از تاثیر گذاری بحران روی اقتصاد خود خواهند شد.

از طرف دیگر شروع تزریق واکسن در این کشورها هم می تواند زمینه را برای تسریع روند رشد اقتصادی در سال بعد فراهم کند. طبق پیش بینی این بانک با وجود اینکه در سال جدید می توانیم انتظار احیای اقتصادی دنیا را داشته باشیم ولی افزایش نرخ تورم در دنیا غیر محتمل است و بدون شک نرخ بهره بانکی در تمامی کشورهای صنعتی تا انتهای سال بعد در سطحی نزدیک به صفر باقی می ماند.

پیش بینی سیتی گروپ
اما بانک سیتی گروپ امریکا نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال جدید را برابر با ۵ درصد پیش بینی کرده است ولی این بانک رشد سریع اقتصاد را دور از انتظار می داند و معتقد است روند احیای اقتصاد تدریجی است و تا انتهای سال بعد خبری از بازگشت وضعیت اقتصادی دنیا به شرایطی که قبل از همه گیری کرونا وجود داشت، نخواهد بود.

این بانک تاثیر کشف واکسن کرونا و شروع تزریق آن در کشورهای صنعتی و برخی از کشورهای در حال توسعه را روی اقتصاد جهان چشمگیر نمی داند و می نویسد: «نمی توان انتظار داشت تا سال ۲۰۲۲ تاثیر این کشف بزرگ روی اقتصاد دنیا مشاهده شود و آسیبی که به تولید ناخالص داخلی دنیا در سال ۲۰۲۰ وارد شد، جبران شود. از یک طرف توان تولید و توزیع واکسن در دنیا محدود است و از طرف دیگر حجم زیادی از واکسن تولید شده در دنیا وارد بازار کشورهای صنعتی می شود و کشورهای در حال توسعه از اواخر سال بعد یا اوایل سال ۲۰۲۲ می توانند واکسینه شوند. در نتیجه تاثیر کشف واکسن روی اقتصاد دنیا هم در همان زمان مشاهده خواهد شد.

پیش بینی گلد من ساکس
بانک گلدمن ساکس نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ را برابر با ۶ درصد پیش بینی کرده است. این بانک هم انتظار احیای سریع اقتصادی دارد و بر این باور است که بعد از تزریق واکسن در امریکا و اروپا و خارج شدن این کشورها از قرنطینه و ازسر گیری فعالیتهای اقتصادی، رشد در اقتصاد دنیا با سرعت شروع می شود.

انتظار می رود نه تنها در سال ۲۰۲۱ بلکه تا سال ۲۰۲۵ حمایت بانکهای مرکزی کشورهای صنعتی از اقتصاد ادامه داشته باشد ولی احیای بازار کار، ایجاد فرصتهای شغلی تازه  و از سر گیری رشد اقتصادی از اواسط سال بعد شروع خواهد شد. بانک گلدمن ساکس هم نرخ تورم در سال بعد را پایین ارزیابی کرده است و پیش بینی می کند نرخ بهره بانکی هم در سطح نزدیک به صفر قرار داشته باشد و تا سال ۲۰۲۳ هم در همین سطح بماند.

پیش بینی مورگان استنلی
با وجود تمامی این فراز و فرودها در اقتصاد دنیا، انتظار می رود ارزش تولید ناخالص داخلی جهان در سال جدید افزایش یابد. بانک مورگان استنلی نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال جدید را برابر با ۶.۴ درصد پیش بینی کرده است و همچنان روی دیدگاه  خود مبنی بر رشد «وی شکل» اقتصاد تاکید دارد.

این بانک بر این باور است از فصل دوم سال بعد اقتصاد دنیا به سرعت رشد می کند و به همین دلیل الگوی رشد اقتصادی «وی شکل» خواهد بود.این بانک بر این باور است رشد سریع اقتصاد از سال بعد شروع می شود و حمایتهای مالی دولتها و بانکهای مرکزی از اقتصاد هم در این مسیر تاثیر زیادی دارد. مورگام استنلی پیش بینی می کند در سال جدید ما شاهد افزایش نرخ تورم در دنیا و عادی شدن اوضاع اقتصادی به خصوص در دنیای غرب باشیم.

کد خبر: ۶۱٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha