۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
کارایی ۹۱.۴ درصدی واکسن کرونای روسیه تایید شد
طبق گزارش موسسه مطالعاتی گامالیا؛

کارایی ۹۱.۴ درصدی واکسن کرونای روسیه تایید شد

موسسه مطالعاتی گامالیا اعلام کرد بر مبنای نتایج سومین مرحله از آزمایشهای بالینی واکسن اسپوتنیک کارایی ۹۱.۴ درصدی در برابر ابتلا و کارایی ۱۰۰ درصدی در برابر ابتلای به نوع سخت بیماری کرونا دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها که دنیا برای دسترسی به واکسنی که به همه گیری پایان دهد و روزهای سخت اقتصادی را به نقطه پایان نزدیک کند، خبر کارایی ۹۱.۴ درصدی واکسن اسپوتنیک فایو در رسانه های این کشور و انتشار خبر کارایی این واکسن برای حداقل دو سال توسط رییس موسسه مطالعاتی گامالیا را می توان تحولی بزرگ در نظر گرفت. تحولی که می تواند سرعت پایان یافتن این بحران را تسریع کند. روسیه تزریق عمومی واکسن را برای افراد ۱۸ تا ۶۰ سال شروع کرده است و تاکنون صدها هزار روسی این واکسن را دریافت کرده اند.

خبر کارایی ۹۱.۴ درصدی واکسن که بعد از تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی این واکسن در روسیه منتشر شد و رییس مرکز ملی گامالیا خبر از تهیه گزارش نهایی برای ارسال به سازمان غذا و داروی کشورهای مختلف و سازمان بهداشت جهانی برای تایید این واکسن داد. طبق این گزارش کارایی واکسن بر روی داوطلبان دریافت کننده واکسن ۲۱ روز بعد از دریافت اولین دوز برابر با ۹۱.۴ درصد بوده است در حالیکه پیشتر کارایی واکسن اسپوتنیک برابر با ۹۶.۲ درصد گزارش شده بود.

موسسه مطالعاتی گامالیا در بیانیه ای که در رسانه مسکو تایمز منتشر شده است نوشت: «واکسن ۱۰۰ درصد از ابتلای سخت به بیماری کوید جلوگیری می کند و از میان ۲۰ نفری که در گروه داوطلبان در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی قرار داشتند و به دلیل بیماری کوید ۱۹ در بیمارستان بستری شدند، هیچ یک واکسن دریافت نکرده بودند و در گروهی قرار داشتند که محلولی بی خطر دریافت کرده بودند.»

 طبق این بیانیه اطلاعات مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی در آینده نزدیک در یکی از نشریه های معتبر پزشکی منتشر می شود و برای بررسی و دریافت تاییدیه نهایی مصرف در کل دنیا به مراکز ارزیابی اروپا و آسیا فرستاده خواهد شد.

نتایج منتشر شده از سومین مرحله از آزمایشهای بالینی
بر طبق گزارش منتشر شده توسط موسسه مطالعاتی گامالیا قرار بود ۴۰ هزار نفر در مسکو در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت کنند ولی تا کنون ۲۶ هزار نفر در این آزمایشها مشارکت داشته اند و تا به امروز هیچ اثر منفی نگران کننده ای گزارش نشده است.

از بین این افراد ۱۷۳۰۲ نفر از داوطلبان واکسن اصلی را دریافت کرده اند و بقیه مایع بی خطری را دریافت کرده اند. از میان دریافت کنندگان واکسن تنها ۱۶ نفر به کرونا مبتلا شده اند و هیچ یک از این افراد  نوع سخت بیماری را تجربه نکرده اند و بستری نشده اند ولی از بین افراد شرکت کننده در گروه  دوم ۶۲ نفر به کرونا مبتلا شده اند و ۲۰ نفر از آنها به دلیل  ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری شده اند.

نکته مهم این گزارش در این است که واکسن کرونا ضمن کارایی بیش از ۹۰ درصدی در مقابل ابتلا به ویروس کرونا در مقابل ابتلا به نوع شدید بیماری ۱۰۰ درصد کارایی ایجاد می کند که خبر بسیار خوبی است.

از طرف دیگر باید در نظر داشت دلیل کارایی بالای واکسن کرونای اسپوتنیک این است که دو دوز از واکسنی که تزریق می شود با یکدیگر فرق دارد و زمانیکه افراد واکسن اسپوتنیک را دریافت می کنند، ویروس کرونا نمی تواند وارد بدن شود. موسسه گامالیا ادعا کرده است تزریق این واکسن باعث می شود تا ویروس امکان ورود به بدن را نداشته باشد و از انتقال این ویروس هم جلرگیری کند.

کشورهای دیگر هم در سومین مرحله از آزمایشها شرکت کرده اند
خبرگزاری تاس در گزارش خود در مورد واکسن تولید روسیه نوشت: «سومین مرحله از این واکسن در کشورهای مختلفی مورد آزمایش قرار گرفته است که از جمله آنها می توان به بلاروس، امارات، ونزوئلا و هند اشاره کرد. از طرف دیگر روسیه به کشورهای چین و افریقای جنوبی و برزیل هند برای تولید واکسن اسپوتنیک قراردادی منعقد کرده است و بر مبنای این قرارداد نه تنها در کشور روسیه بلکه در کشورهای دیگر هم  تولید واکسن انجام می شود و به بازارهای جهانی عرضه می شود. اخیرا خبری در مورد انجام سومین مرحله از آزمایشهای بالینی اسپوتنیک در امارات و شروع تولید در این کشور منتشر شده است که نشان می دهد امارات در نظر دارد به مرکزی برای توزیع واکسن در خاورمیانه تبدیل شود.»

موسسه مطالعاتی گاملیا اعلام کرده است تا کنون درخواست خرید واکسن از ۵۰ کشور را دریافت کرده است و مجموع واکسن مورد تقاضا توسط این کشورها برابر با ۲.۴ میلیارد دوز است و برای واکسیناسیون ۱.۲ میلیارد نفر کفایت می کند. قیمت واکسن اسپوتنیک فایو ۱۰ دلار به ازای هر دوز است یعنی برای دو دوز واکسن تنها ۲۰ دلار باید پرداخت شود.

مسکو تایمز به نقل از رییس موسسه گامالیا در مورد کارایی این واکسن برای حداقل دو سال نوشته است. طبق این گزارش واکسن کرونای تولید روسیه بر مبنای واکسن تولیدی این کشور برای بیماری ابولا تولید شده است و حداقل برای دو سال بدن را در مقابل این ویروس ایمن نگه می دارد.

کد خبر: ۶۱٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha