۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
افت کیفیت بدنه خودروهای امسال نسبت به۹۴ | جهش قیمت دو برابری ورق در سال جاری
یک فعال صنعت ورق خودرو در گفتگو با بازار:

افت کیفیت بدنه خودروهای امسال نسبت به۹۴ | جهش قیمت دو برابری ورق در سال جاری

حسین زاده، فعال صنعت ورق خودرو با اشاره به اینکه قطعه سازان کشور ۱۰ درصد از ورق مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می کنند، گفت: این ۱۰ درصد، ورقی است که توان تولید آن در کشور وجود ندارد.

بازار؛ گروه خودرو: حدود ۴۰ درصد از ساخت خودرو را قطعات فلزی تشکیل می‌دهد. بخشی از قیمت‌گذاری خودرو نیز براساس همین مقدار انجام شده، در دو سال اخیر به دلیل تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز توام با چالش تامین مواداولیه و... و تامین و تولید ورق را برای تولیدکنندگان آن و خودروسازان با چالش مواجه ساخته است. هرچند که بخش خصوصی در تامین ورق پیشرفت‌های قابل توجهی داشته، اما همچنان نابرابری در عرضه ورق به صنعت خودروساز وجود دارد.

از همین رو به نظر می رسد شاید بهتر باشد رقابت در تامین بین بخش خصوصی و دولتی در خصوص این ماده اولیه برای تولید خودرو ایجاد شود. از سویی خودروسازان، قطعه سازان و حتی شرکت‌های تولید ورق فعال، با چالش بورس کالا مواجه هستند. در کنار تمام این موارد در تامین ورق، همچنان درصدی به واردات نیاز است. در همین راستا با محمد باقر حسین زاده، مدیر بازرگانی شرکت صنعت ورق آرین پاژ تولید و عرضه کننده انواع ورقهای فولادی کیفی به گفت و گو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

در تمام صنایع باتوجه به مشکلات عدیده که وجود دارد، کیفیت‌ها دستخوش تغییر قرار گرفته است. افزایش کیفیت وجود ندارد، در ورق و خودرو نیز همینطور است. یک خودرو داخلی مدل ۱۳۹۴ را با مدل ۱۳۹۹ قیاس کنید، اگر با دست به بدنه آن فشار آورید متوجه کیفیت آن‌ها خواهید شد

* به عنوان فعال در صنعت ورق برای خودروسازی، در تولید این محصول با چه چالش‌های مواجه هستید؟
متاسفانه شاهد وجود رانت‌های زیادی هستیم که حتی به رغم  وجود سامانه بهنیاب، مصرف کننده و ... باز هم هرجا که بخواهند کالا را تامین می کنند.

اگر یک ماهه گذشته را بررسی کنید، متوجه خواهید شد چه افرادی عملیاتی خرید کردند، البته منظورم یک یا دو بورس آخر نیست. با ظرفیت‌های موجود مصرف کننده مجبور هست، نیاز خود را از بازار آزاد تامین کند. این یکی از مشکلاتی است که همچنان بر سر راه تامین وجود دارد.

*اشاره کردید که هنوز مصرف کننده محصولات صنعت ورق نیاز به تامین از بازار آزاد است، چه مقدار از نیاز صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی در خصوص ورق از داخل کشور تامین می‌شود؟
تمام قطعه‌سازان کشور، حدود ۱۰ درصد از ورق مصرفی خود را می‌توانند وارد کنند. این ۱۰ درصد ورقی هست که توان تولید آن در کشور وجود  ندارد، هرچند که تمایل به واردات وجود دارد.

همچنین بر اساس برآوردی که انجام دادیم خودروسازان نیز ۱۰ درصد نیاز خود را در کشور تامین نمی‌کنند، این نیاز شامل ورق‌های مربوط به استحکام و کشش بالا است، این ورق همان ورق‌های کاربردی در ظاهر خودرو است.

* اغلب اوقات از فعالان صنعت خودرو می شنویم که قیمت‌ها به شدت در حال افزایش است، قیمت ورق در سال جاری چند درصد افزایش داشته است؟  
در ابتدای سال جاری ورق کیلو ۱۱ هزار تومان قیمت داشت، در مقطعی از زمان به کیلو ۳۲ هزار تومان رسید. اما در شرایط فعلی هر کیلو ورق ۲۵ هزار تومان قیمت دارد.

* گاهی شنیده می‌شود که تامین مواد بدنه خودرو در کشور با چالش مواجه است، دلیل این ضعف چیست؟
ورق‌های به کار رفته در ظاهر خودرو هم آلیاژ منحصر به فردی دارد، هم اگر فولاد مبارکه بخواهد وقت بگذارد برای تولید، از تناژ تولید باید بگذرد. فولاد مبارکه با استفاده از واحدی به نام PPC یا همان برنامه ریزی تولید و حمل، این واحد برنامه خود را براساس تناژ تولید قرار می‌دهد.

در ابتدای سال جاری ورق کیلو ۱۱ هزار تومان قیمت داشت، در مقطعی از زمان به کیلو ۳۲ هزار تومان رسید اما در شرایط فعلی هر کیلو ورق ۲۵ هزار تومان قیمت دارد

به طور مثال اعلام می‌کند فولاد مبارکه امسال باید ۹ میلیون تن تولید داشته باشد، این برنامه تولید آن‌ها برای سال می‌شود. از این ۹ میلیون‌تن، ۶ میلیون تن را ورق سیاه  که کم خرج‌ترین و راحت‌ترین است تولید می کند.

یک و نیم میلیون تن را ورق روغنی و مابقی را سایر آلیاژ ها تولید می‌کنند. تناژ تولید فولا مبارکه از تولیدی که برای بازار انجام می‌دهد، مهم‌تر است. زیرا این تولیدکننده برنامه ۱۴۰۴ و بحث ۵۵ میلیون تن تولید فولاد را در پیش دارند.

* آیا تامین کنندگان ورق برای همکاری با خودروسازان چالش دارند؟ پرداخت خودروسازان به شما چگونه است؟
خیر مشکلی از این بابت وجود ندارد، با شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو در سال ۱۳۹۸ همکاری داشته و محصولات را ارائه داده‌ایم. پرداخت‌ها را به صورت باز کردن ال سی برای شرکت‌هایی همچون مجموعه ما انجام می‌دهند.

* به عنوان تولیدکننده چه چالشی در خصوص تامین ورق دارید، این چالش مالی است یا عدم حمایت؟  
چالش که برای تمام صنایع وجود دارد، سیاست کلان را از سوی تولید به مصرف هدایت کرده‌اند. تولیدکننده، تولید و مصرف کننده مستقیم دریافت کند. اما در حقیقیت عرضه از تولید به مصرف کمی سخت است. گاهی می‌بینیم که بیشتر مصرف کنندگان توان خرید ندارند، برای حل این موضوع بهتر است کانالی برای تامین مالی ایجاد شود.

به طور مثال می‌توان یک بخش کارسازی مالی یا سرمایه‌گذاری برای آن ایجاد کرد. در تامین چالش داریم، زیرا تولیدکنندگان بزرگ صنعت فولاد اعلام می‌کند به یکسری از شرکت‌ها محصول ارائه نمی‌دهند. بحث بهینیاب بسیاری از شرکت‌ها را دچار چالش کرده است.

در تمام صنایع باتوجه به مشکلات عدیده که وجود دارد، کیفیت‌ها دستخوش تغییر قرار گرفته است. افزایش کیفیت وجود ندارد، در ورق و خودرو نیز همینطور است. یک خودرو داخلی مدل ۱۳۹۴ را با مدل ۱۳۹۹ قیاس کنید، اگر با دست به بدنه آن فشار آورید متوجه کیفیت آن‌ها خواهید شد.

* به عنوان تولیدکننده چه مقدار تامین ورق برای خودروسازان در سال انجام می‌دهید؟  
خودروسازان در بحث کیفیت ورق‌ها بسیار حساس هستند، قطعا دوست دارند از صنایع فولادی مادر ورق تامین کنند. صنایع فولادی مادر هم در بخش‌های کیفیت خاص خود را ندارد و خودروسازان مجبور می‌شوند به تامین کالاهای وارداتی خصوصا کره جنوبی، رجوع کنند.

اکنون هم قصد دارند به این دلیل که پول بلوک شده در کره جنوبی به جای آن ورق تامین کنند. تولیدکنندگان بزرگ داخلی نیز نسبت به کاهش قیمت ورق در خصوص واردات نگران کاهش نرخ هستند. دو روز پیش مبارکه در بورس ۲ هزار تومان قیمت کالا را افزایش داد. اما در بازار کیلو هزار و ۵۰۰ تومان افت قیمت ایجاد شد. یکی از تامین کنندگان بزرگ فولاد در کشور نگران هست که بازار مانند سال ۹۴ با آن قطع ارتباط کنند. البته خودروسازان ورق می‌آورند و برنامه تولید را تغییر و ورق را در بازار می فروشند.

* کیفیت ورق‌های بدنه خودروسازان چه مقدار افزایش یا کاهش داشته است؟ آیا دستخوش تغییر بوده است؟
در تمام صنایع باتوجه به مشکلات عدیده که وجود دارد، کیفیت‌ها دستخوش تغییر قرار گرفته است. افزایش کیفیت وجود ندارد، در ورق و خودرو نیز همینطور است. یک خودرو داخلی مدل ۱۳۹۴ را با مدل ۱۳۹۹ قیاس کنید، اگر با دست به بدنه آن فشار آورید متوجه کیفیت آن‌ها خواهید شد.

* اینکه قطعات فلزی بدنه برخی از خودروها تلرانس دارد، دلیل چیست؟
این موضوع مربوط به کیفیت ورق است.

اگر بورس جای شفافیت است، آن را درست اجرا کنند، بورسی که هیات مدیره آن صنایع فولادی مادر باشد، بورس نیست، بورس جای شفافیت است، چرا کارگزاری‌ها باید از یک تامین کننده باشند

* چه مقدار از نیاز خودروسازان را شما تامین می‌کنید؟
ما تولید کننده ورق‌های فولادی هستیم و همیشه هم اعلام کردیم می‌توانیم نیاز داخلی را جوابگو باشیم. کارگاه ساخت خودکفایی و واحد تحقیق و توسعه ما کارهای زیادی  کرده است. ورق‌های تولیدی ما سهم پایین  در صنعت خودروسازی دارد، حدود هزار قطعه در خودرو از ورق‌های ما برای تامین استفاده می شد.

کاتالیست، سینی زیر، سپر، رام و سپر و ریل‌ها و... و. محصول کارخانه است که در قالب ورق گرم، ورق استیل، ورق اسید شویی و استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* عرضه ورق در بورس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اگر بورس جای شفافیت است، آن را درست اجرا کنند. بورسی که هیات مدیره آن صنایع فولادی مادر باشد، بورس نیست. بورس جای شفافیت است. چرا کارگزاری‌ها باید از یک تامین کننده باشند.

کد خبر: ۶۱٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha