۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
کسادی بازار میوه در یلدای کرونایی؛ جعبه ۸تایی آناناس، یک میلیون تومان
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

کسادی بازار میوه در یلدای کرونایی؛ جعبه ۸تایی آناناس، یک میلیون تومان

همدان- درحالی‌ کمتر از سه روز به شب یلدا باقی مانده که ذوق و زیبایی‌های بازار یلدای هرساله را شاهد نیستیم و گرانی میوه در همدان از اصلی‌ترین عوامل کاهش رونق بازار شب یلدا شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شب یلدا به عنوان طولانی ترین شب سال در فرهنگ ایرانیان جایگاه و آداب و آیین های خاصی را به همراه دارد؛ این شب با کنار هم بودن ها، گِرد سفره های رنگین با انواع آجیل ها، خشکبار، میوه های رنگارنگ و شیرینی های خانگی نشستن و دلگرم بودن به یکدیگر گره خورده است.

اما این موضوع در سال جاری رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و در حالی که کمتر از ۳ روز به شب یلدا مانده گویی امسال آن ذوق و زیبایی های بازار یلدای هر ساله را شاهد نیستیم؛ شاید شیوع ویروس کرونا و بر هم خوردن بسیاری از شب نشینی ها عامل این اتفاق باشد اما گرانی میوه نیز یکی از اصلی ترین عوامل کاهش رونق بازار یلدا شده است.

جای این سوال وجود دارد که حتی اگر دورهمی های یلدایی هم نباشد و هر خانواده بخواهد سفره یلدای مختصری بگستراند، چگونه باید با قیمت افزایشی آجیل و شیرینی و میوه کنار بیاید؟

unnamed.jpg

در این راستا گفتگویی با حسین قاسملو؛ رئیس اتحادیه بارفروشان همدان و رضا البرزی؛ رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان انجام شده که در ادامه متن این گفتگوها را می خوانید:

با گران شدن قیمت سموم کشاورزی از کیلویی ۱۰ هزار تومان به کیلویی یک میلیون تومان در سال جاری، باغداران با گران شدن هزینه های تولید مواجه شدند

حسین قاسملو در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت گرانی میوه در بازار همدان و در آستانه شب یلدا عنوان کرد: با گران شدن قیمت سموم کشاورزی از کیلویی ۱۰ هزار تومان به کیلویی یک میلیون تومان در سال جاری، باغداران با گران شدن هزینه های تولید مواجه شدند.

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان در این زمینه به گران شدن هزینه های حمل و نقل و کودهای مورد نیاز نیز اشاره کرد و افزود: این روند موجب شده تا باغداران میوه های خود را با قیمت های بیشتری نسبت به سال گذشته روانه بازار کنند.

وی ضمن ابراز گلایه مندی، قیمت کود مورد نیاز باغداران در سال جاری را بالغ بر ۵۵۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: این میزان  سال گذشته در حدود ۸۰ هزار تومان بود و حال، هزینه حمل و نقل میوه نیز به دو میلیون تومان رسیده که این موضوع باعث می شود تا باغداران میوه های گران تری را به بازار عرضه کنند.

میوه های مورد نیاز در بازار همدان تامین شده است
رئیس اتحادیه بارفروشان همدان ادامه داد: در خصوص وضعیت بازار شب یلدا به لحاظ تامین مایحتاج مشکلی وجود ندارد و میوه های مورد نیاز در بازار همدان تامین شده است.

قاسملو با تصریح بر این که میوه های شب یلدا در بازار همدان تامین شده است، افزود: قیمت هندوانه مناسب است اما خریداری برای آن وجود ندارد و حتی تا کیلویی ۱۷۰۰ تومان هم کاهش داشته است.

وی در خصوص قیمت انار در بازار همدان نیز مطرح کرد: قیمت انار در بازار همدان بسته به نوع آن از کیلویی هشت هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان شناور است.

قاسملو در خصوص گرانی میوه هایی چون موز، نارگیل و آناناس نیز عنوان کرد: گرانی این میوه ها به سبب وارداتی بودن آن ها است و با نوسانات دلار این میوه ها نیز قیمت های نوسانی دارند.

در حالی که هر بسته آناناس (۱۱ کیلویی و شامل ۸ آناناس متوسط) در سال گذشته حدود ۲۴۰ هزار تومان بود در سال جاری این بسته به یک میلیون تومان رسیده است

رئیس اتحادیه بارفروشان همدان در خصوص وضعیت این میوه ها به آناناس اشاره کرد و افزود: در حالی که هر بسته آناناس (۱۱ کیلویی و شامل ۸ آناناس متوسط) در سال گذشته حدود ۲۴۰ هزار تومان بود در سال جاری این بسته به یک میلیون تومان رسیده است.

میوه۱.jpg

رضا البرزی رئیس اتحادیه میوه‌ وتره بار همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار مطرح کرد: این روزها به سبب گرانی قیمت ها از یک سو و شیوع ویروس کرونا و کاهش دورهمی ها در شب یلدا شاهد کسادی بازار هستیم.

رئیس اتحادیه میوه‌ وتره بار همدان درخصوص وضعیت گرانی قیمت میوه در بازار همدان اظهار کرد: صنف ما خُرده‌فروش است و تعیین قیمت میوه‌ها در دست ما نیست، بلکه این قیمت‌ها به‌صورت روزانه در میدان بار و عمده‌فروشان مشخص می‌شود.

هزینه تولید هر کیلو میوه برای باغ‌داران نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این امر موجب شده تا شاهد گرانی قیمت میوه در بازار باشیم

وی در این راستا ادامه داد: درمجموع هزینه تولید هر کیلو میوه برای باغ‌داران نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این امر موجب شده تا شاهد گرانی قیمت میوه در بازار باشیم؛ چنان که افزایش هزینه سبد، حمل و نقل، دستمزد و حقوق کارگران، کودهای شیمیایی و مواردی از این دست موجب شده تا باغداران نیز قیمت میوه های خود را بالاتر ببرند.

البرزی با تصریح بر اینکه قیمت میوه و تره‌بار در میدان بار تعیین می‌شود، افزود: همکاران ما با توجه به نوع میوه و سبزی‌ها سود ۱۵ تا ۳۵ درصدی را بر روی کالاها اعمال می‌کنند که این میزان سود نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.

رئیس اتحادیه میوه ‌وتره بار همدان با بیان اینکه هم اکنون میوه های شب یلدا در بازار همدان تامین و حتی اشباع شده است، عنوان کرد: به سبب این اشباع و از سویی کاهش تقاضای مردم، شاهد کسادی بازار و کاهش قیمت ها هستیم.

هندوانه هم اکنون در بازار همدان حدود کیلویی دو هزار تومان است در حالی که در شب یلدای سال گذشته هندوانه در بازار همدان به کیلویی پنج هزار تومان نیز می رسید

وی در این زمینه تشریح کرد: هندوانه هم اکنون در بازار همدان حدود کیلویی دو هزار تومان است در حالی که در شب یلدای سال گذشته هندوانه در بازار همدان به کیلویی پنج هزار تومان نیز می رسید.

رئیس اتحادیه میوه ‌وتره بار همدان ادامه داد: پیش بینی می شود با این وضعیت، شاهد کاهش بیشتر قیمت ها در بازار همدان باشیم ضمن اینکه هم اکنون نیز قیمت میوه ها در بازار همدان در سرگذر نسبت به سایر مناطق ارزان تر است و این امر به سبب شرایط رقابتی حاکم بر این منطقه است.

7239777_348.jpg

اما به راستی، کاهش دورهمی ها و اعمال محدودیت های تردد در شب یلدا و تاکید بر عدم برگزاری مراسم دورهمی در شب یلدا لازمه ای برای این روزهای آغشته به شیوع ویروس کرونا است و به نوعی نباید بگذرایم تا شب یلدا، زنجیره های بیماری را به هم متصل و موجب ورود استان همدان به وضعیت های بحرانی کرونا شود.

اما در کنار این موضوع باید دید چه زمانی قرار است بازار میوه سرو سامان بگیرد؛ در استان همدان در سال جاری، میوه های نوبرانه با هر قیمتی که وارد بازار شد کاهش قیمت را به خود ندید و تا آخرین روزهای ماندگاری یک میوه در بازار هم همان نوبرانه بودن قیمت ها را یدک کشید!

گویی امسال، با وضعیت های اقتصادی و نیندیشیدن چاره ای بر آن، باید گرانی میوه را به جای خود میوه، میهمان سفره های یلدایی در همدان بدانیم

و حال گرانی سرسام آور میوه به نوعی که میوه های معمولی به کیلویی ۱۴ و ۱۵ هزار تومان هم می رسد و همین کسادی بازار میوه همه و همه نشان از کاهش شدید قدرت خرید مردم است؛ موضوعی که مسئولین اقتصادی استان باید فکری به حال آن کنند چراکه سال هاست آجیل از سفره های یلدایی برچیده شده اما گویی امسال، با وضعیت های اقتصادی و نیندیشیدن چاره ای بر آن، باید گرانی میوه را به جای خود میوه، میهمان سفره های یلدایی در همدان بدانیم.

کد خبر: ۶۱٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha