۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
چرا ایران نه توسعه یافته نه توسعه نیافته است؟

چرا ایران نه توسعه یافته نه توسعه نیافته است؟

شاید اصلاح شیوه خصوصی سازی و اصلاح و ایجاد مصادیقی که حمایت بر آن منطبق میشود (مقدم نشدن رانت بر حمایت، متمرکز نشدن حمایت تنها بر وام، پایداری و مقدم کردن حمایت بر تولید) بتواند در قدم اول تفاوت اقتصاد ایران با کشورهای توسعه نیافته را کاهش داد و سپس اختلاف ایران با کشورهای توسعه یافته را نیز بر طرف کرد.

محمدشهاب، بازار: در شرایطی که میتوان تنها تفاوت کشورهای توسعه نیافته با کشورهای توسعه یافته را در عدم همگرایی درآمد سرانه دید؛ میتوان گفت در مورد اقتصاد ایران تفاوت با کشورهای توسعه یافته بیشتر و  در تورم نرخ بیکاری و نسبت کالاهای ساخته شده به صادرات نیز تفاوت دیده میشود.

ایران با اغلب کشورهای توسعه نیافته علاوه بر تفاوت عدم همگرایی درآمد سرانه با کشورهای توسعه یافته، در عدم نرخ تورم پایین و عدم نرخ بیکاری پایین نیز با کشورهای توسعه نیافته تفاوت دارد. علت این مساله میتواند مورد سوال باشد که پاسخ کوتاه به چرایی آن را می توان در قالب نمودار و موارد زیرشرح داد.

ورود بخش های سیاسی به اقتصاد، که میتواند دو امر زیر را ایجاد کند:

۱-  بخشی از قانون بازار برای افزایش سود  استفاده می شود که در نتیجه باعث تورم می شود.

۲- حمایت از بخش خصوصی مردمی به گونه ای است که علت افزایش تورم با افزایش هزینه های جاری تولید کنندگان توجیه می شود. در این صورت به صورت طبیعی بخش خصوصی مردمی نمی تواند روند تولید خود را ادامه دهد و میزان اشتغال از این ناحیه کاهش پیدا می کند.

همچنین تفاوت کشورهای توسعه نیافته با توسعه یافته تنها در عدم همگرایی درآمد سرانه و تفاوت ایران با کشورهای توسعه نیافته در بالا بودن نرخ بیکاری ایران، بالا بودن تورم و پایین بودن نسبت کالاهای ساخته شده به صادرات است که می توان در نمودارهای زیر آنهارا مشاهده کرد: 

و تنها تفاوت بین کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته:

شاید اصلاح شیوه خصوصی سازی و اصلاح و ایجاد مصادیقی که حمایت بر آن منطبق می شود (مقدم نشدن رانت بر حمایت، متمرکز نشدن حمایت تنها بر وام، پایداری و مقدم کردن حمایت بر تولید) بتواند در قدم اول تفاوت اقتصاد ایران با کشورهای توسعه نیافته را کاهش داده و سپس اختلاف ایران با کشورهای توسعه یافته را نیز بر طرف سازد.  

کد خبر: ۶۱٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha