۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
بازارهای جهانی در انتظار هفته‌ای سبز رنگ؛ احتمال تاثیرگذاری واکسن کرونا بر بورس
در گفتگو با کارشناس بین المللی بازارهای مالی مطرح شد؛

بازارهای جهانی در انتظار هفته‌ای سبز رنگ؛ احتمال تاثیرگذاری واکسن کرونا بر بورس

عسگری، کارشناس بازار بین المللی می‌گوید نزدیک شدن به پایان جنگ تجاری چین و استرالیا، خبر توزیع و تزریق واکسن کرونا و نهایی شدن انتخابات آمریکا مسیر بازارهای جهانی این هفته را مشخص می‌کند.

بازار؛ گروه بورس جهان: «چند روز قبل  فایزر مجوز استفاده اورژانسی واکسن کرونا را از سازمان غذا و داروی آمریکا گرفته و بیش از ۲ میلیون دوز از واکسن امروز توزیع و مایه کوبی می‌شود.» مهمترین خبر در سطح بین الملل است که بازارهای مختلف جهان را متاثر از خود کرده است.

به دلیل اینکه بیشتر شرکت‌های پذیرفته شده در بورس ایران صادرات محور هستند، تاثیرپذیری آن از اخبار بین المللی هم چندان بی منطق نیست این در حالی است که برخی از اقتصاددانان ادعا می‌کنند به دلیل بسته بودن اقتصاد ایران وضعیت بازارهای جهانی تاثیرات چندانی بر بازارهای داخلی ندارد ولی تحلیل‌گران بورس موضوع دستکاری بودن بازار را دلیل عدم تاثیرگذاری سریع بازارهای بین المللی بر بورس داخلی می‌دانند.

بررسی تاریخچه شرکت‌های صادرات محور در ایران نشان می‌دهد که هر زمانی قیمت یک کالای اساسی یا همان کامودیتی‌ها در جهان رشد پیدا کرد، بعد از حدود ۶ الی ۱ سال  رشد قابل توجهی در قیمت محصولات این شرکت‌ها در سطح بین الملل خواهد داشت اما اینکه چقدر قیمت گذاری داخلی مشمول قیمت‌های جهانی می‌شود نیاز به بررسی بیشتر این موضوع دارد، به هر حال افزایش قیمت صادرات محصولات بر روی ترازنامه مالی و صورت مالی آن تاثیر دارد.

دو خبر مهم رد شکایت‌های حقوقی شکایت‌های بی شمار ترامپ و تیم وکلای حقوقی وی از سوی دیوان عالی آمریکا و صدور مجور استفاده اورژانسی از واکسن کرونا دو خبر مهم بر روی بازارهای کامودیتی جهانی است و اولین روز هفته بازار جهانی را متاثر از خود کرد.

بازارهای جهانی امروز را تقریبا به صورت آرام آغاز کردند به طوری که از ۶ فلز پایه (آلومینیوم، نیکل، سرب، روی، مس، قلع) ارزش سه فلز آلومینیوم، سرب و مس روز خود را با منفی آغاز کردند و سه فلز دیگر روند صعودی داشتند. اما قیمت تمام فلزات گران بها روند روبه افزایش است.

در بخش نفت و انرژی به غیر از نفت اپک که تغییری در قیمت آن رخ نداده، نفت برنت آمریکا و انگلیس در مجموع حدود ۰.۶۰ ریزش قیمت داشتند. قیمت کالاهای اساسی مثل کتان، شکر، ذرت و گندم هم امروز را با منفی آغاز کردند. شاخص‌های جهانی بورس کشورهای مختلف مانند اس اند پی آمریکا، اف تی ای سی انگلیس، نیکی ژاپن، دون جونز آمریکا هم مانند سایر کامودیتی‌ها منفی بودند و ریزش‌های قابل توجهی داشتند اما شاخص داکس آلمان بر خلاف سایر بازارها ۰.۴۳درصد رشد داشته است.

تاثیر بازارهای جهانی بر بازار داخلی؛ به طور معمول باید افزایش یا کاهش قیمت بر قیمت محصولات شرکت‌های صادر محور تاثیر گذار باشد، اما بازار داخلی ما به خاطر یکسری از دستکاری‌ها کمترین توجه را به بازارهای بین المللی دارد اما در بلند مدت تاثیرات خود را بر بازار داخلی هم می‌گذارد

تحلیل بازارهای جهانی
عسگری کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که بازار بورس ایران مانند سایر بازارهای جهان باید متاثر از قیمت‌های جهانی باشند این در حالی به خاطر دستکاری‌های دولت بورس ایران کمترین میزان تاثیر پذیر در بازه زمانی مناسب دارد.

امید عسگری کارشناس بازار سرمایه و تحلیل‌گر بازارهای جهانی در گفتگو با بازار در مورد وضعیت بازارهای جهانی و عوامل متاثر بر این بازار گفت:  بازارهای جهانی در شرایطی کار خودشان را آغاز کردند که فایزر مجوز استفاده اورژانسی واکسن بیماری کرونا را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرده است و قرار است در اولین مرحله بیش از ۲ میلیون دوز از واکسن توزیع و تزریق شود علاوه رد شکایت‌های بی شمار ترامپ و تیم وکلای حقوقی وی از سوی دیوان عالی آمریکا، کالج الکتورال آمریکا آماده تا حدی بایدن را به پیروزی نزدیک کرده است.

فلج ۴ نفر از دریافت کنندگان واکسن کرونا تردیدها را در مورد موثر بودن واکسن کمی بیشتر کرد و به همین دلیل ممکن است بازار  موثر از این قضیه منفی شده باشد

عسگری اضافه کرد: با توجه به جو هیجانی احتمالی، بازارهای سهام و کامودیتی ممکن است این هفته را با روند مثبت به پایان برسانند. نفت هم اگرچه در بر همین موج هیجانی و بدون تقاضای واقعی یا مستمر ناشی از محدودیت‌های قرنطینه‌ای از ۵۰ دلار عبور کرد و تحلیلگران انتظار استراحت مقطعی نفت در همین محدوده را دارند اما شکست اجلاس جهانی آب و هوای معاهده پاریس در ایجاد اجماع بر سر کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی بدلیل مواضع نا امیدکننده چین و آمریکا احتمال افزایش بیشتر قیمت نفت به صورت زودگذر را تقویت کرده است.

وی در مورد شاخص‌های دلار افزود:  درباره شاخص دلار، افزایش تامین مالی از راه ایجاد بدهی بر بستر اوراق خزانه و نرخ بیکاری شاخص دلار را در این هفته با نوسان و بعضا روند نزولی مواجه خواهد کرد. طلا هم که هفته پیش را با کاهش ۳۰ دلاری نسبت به شروع هفته و در محدوده ۱۸۳۹ دلار به پایان رساند، انتظار کاهش ۵ تا ۱۰ دلاری را در این هفته، معاملات خواهد داشت.

نزدیک شدن به پایان جنگ تجاری چین و استرالیا، پیروزی بایدن و کشف واکسن کرونا این توانایی را دارند که بازار را به حالت تعادل نزدیک کنند و در صورتی که اتفاق خاصی در سطح جهان رخ ندهد،  بسیاری از تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بازارهای جهانی در آینده روند مثبتی داشته باشند 

این کارشناس حرکت کامودیتی‌های جهانی را این گونه تشریح کرد: مس برای حرکت به سمت ۷۹۰۰ دلار هم از پیش بینی‌های بازار کامودیتی در روز دوشنبه ۱۴ دسامبر خواهد بود. گمانه زنی‌ها برای ورود نفت ایران به بازار جهانی پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده هم بی تاثیر از نیست.

عسگری در پاسخ به این سوال که دلیل منفی بودن شاخص‌های بازارهای جهانی با دو خبر مثبت در روز دوشنبه چیست؟ گفت: فلج ۴ نفر از دریافت کنندگان واکسن کرونا تردیدها را در مورد موثر بودن واکسن کمی بیشتر کرد و به همین دلیل ممکن است بازار موثر از این قضیه منفی شده باشد.

وی وضعیت آینده بازارهای جهانی مثبت خواند و عنوان کرد: نزدیک شدن به پایان جنگ تجاری چین و استرالیا، پیروزی بایدن و کشف واکسن کرونا این توانایی را دارند که بازار را به حالت تعادل نزدیک کنند و در صورتی که اتفاق خاصی در سطح جهان رخ ندهد،  بسیاری از تحلیل‌ها نشان می‌دهد که بازارهای جهانی در آینده روند مثبتی داشته باشند 

این کارشناس ادامه داد: طبق اخبار منتشر شده در سطح بین الملل به نظر می‌رسد که عرضه‌های کامودیتی‌ها در حال افزایش است و به نظر بنده با توجه به افزایش سطح تقاضا در سطح جهان با توجه به بازگشایی کارخانجات قیمت کامودیتی‌ها طی یک ماه آینده افزایشی خواهد بود و بعدا از آن به افزایش عرضه‌های بین المللی عرضه افزایش پیدا کرده و قیمت‌ها به حالت تعادل می‌رسد.

عسگری در رابطه با تاثیر بازارهای جهانی بر بازار داخلی اظهار داشت: به طور معمول باید افزایش یا کاهش قیمت بر قیمت محصولات شرکت‌های صادر محور تاثیر گذار باشد، اما بازار داخلی ما به خاطر یکسری از دستکاری‌ها کمترین توجه را به بازارهای بین المللی دارد اما در بلند مدت تاثیرات خود را بر بازار داخلی هم می‌گذارد.

کد خبر: ۶۰٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha