۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
پول دیجیتال جدید چین به سلطه جهانی دلار آمریکا پایان می‌دهد و دنیا را دگرگون خواهد کرد
چین به جنگ دلار می‌رود:

پول دیجیتال جدید چین به سلطه جهانی دلار آمریکا پایان می‌دهد و دنیا را دگرگون خواهد کرد

ارز دیجیتال یوان که توسط چین طراحی شده است، پس از راه‌اندازی کامل قادر خواهد بود روند بازی را تغییر دهد. این ارز دیجیتال به وابستگی دنیا به دلار پایان خواهد داد و دورنمای ژئوپلیتیکی را برای همیشه دستخوش تغییر خواهد کرد.

بازار؛ گروه بورس: تام فاودی نویسنده و تحلیلگر انگلیسی با انتشار یادداشتی در راشا تودی نوشت: ارز دیجیتال یوان که توسط چین طراحی شده است، پس از راه‌اندازی کامل قادر خواهد بود روند بازی را تغییر دهد. این ارز دیجیتال به وابستگی دنیا به دلار پایان خواهد داد و دورنمای ژئوپلیتیکی را برای همیشه دستخوش تغییر خواهد کرد.

یوان دیجیتال در مراحل پایانی

چین چند سالی می‌شود که مشغول طراحی ارز دیجیتال یوان است. یوان دیجیتال در واقع اولین ارز دیجیتال در دنیاست که توسط یک بانک مرکزی و یک دولت طراحی می‌شود. فرآیند طراحی این ارز کم‌کم دارد کامل می‌شود.

فروشگاه خرده‌فروشی آنلاین جی‌دی (JD) چین اخیراً پذیرش یوان دیجیتال به‌ عنوان یک شیوه پرداخت را آغاز کرده است و دولت در راستای استفاده آزمایشی از این ارز دیجیتال تا حداکثر ۳ میلیون دلار از این ارز را در اختیار شهروندانش گذاشته است. قرار است یوان دیجیتال در راستای تسهیل معاملات فرا سرزمینی با هنگ‌کنگ نیز استفاده شود. این ارز دیجیتال قرار است تا قبل از المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن بطور کامل راه‌اندازی شود.

پیامدهای جهانی یوان دیجیتال چین

بسیاری گمانه‌زنی کرده‌اند که راه‌اندازی این واحد پولی جدید پیامدهایی در سطح دنیا به همراه خواهد داشت. دیوید مارکوس مدیر اجرایی لیبرا ارز دیجیتال فیس‌بوک در این خصوص گفته که چین یک سیستم ارز دیجیتال شکل خواهد داد که می‌تواند بطور کامل از حوزه دسترسی نهادهای آمریکایی خارج باشد و این بدان معناست که تحریم های  مالی آمریکا دیگر تأثیر چندانی نخواهند داشت. وی افزود که اگر یوان دیجیتال بطور گسترده در سطح دنیا پذیرفته شود، بسیاری از کشورها ممکن است ترجیح دهند در قالب خدمات ترخیص و تسویه بین‌المللی از رنمینبی به جای دلار استفاده کنند.

یوان دیجیتال می‌تواند بطور کامل از حوزه دسترسی نهادهای آمریکایی خارج باشد و این بدان معناست که تحریم های  مالی آمریکا دیگر تأثیر چندانی نخواهند داشت. اگر یوان دیجیتال بطور گسترده در سطح دنیا پذیرفته شود، بسیاری از کشورها ممکن است ترجیح دهند در قالب خدمات ترخیص و تسویه بین‌المللی از رنمینبی به جای دلار استفاده کنند

مزایای ارزهای دیجیتال دولتی

«ارز دیجیتال» چیست و چگونه عمل می‌کند؟ یوان دیجیتال اولین واحد پولی ملی خواهد بود که به شکل فیزیکی موجود نیست و کاملاً آنلاین است. واحدهای پولی قدیمی بطور سنتی از یک پشتوانه ملموس ــ مثلاً پایه طلا ــ برخوردارند، حال آنکه یوان دیجیتال بر پایه مهندسی رایانه استوار است. این بدان معناست که شیوه استفاده و قانونمندسازی آن با یک واحد پولی معمولی فرق دارد. دولتی که پشت ارز دیجیتال قرار دارد، با سهولت بیشتری می‌تواند ارز دیجیتال مربوطه را مدیریت کند و این ارزها را بهتر می‌توان ردیابی و رصد کرد.

وجود ارزهای دیجیتال تحت کنترل دولت ها موجب می‌شود تا جرائم مالی نظیر پولشویی و فرار مالیاتی سخت‌تر شوند. این ارزها امنیت کاربران را بالا می‌برند حتی اگر موجب کاهش حریم خصوصی شوند. تأثیر ژئوپلیتیکی احتمالی این ارزها در مقایسه با پیامدهای مربوط به استفاده شخصی از آنها نزد ناظران بین‌المللی حتی بیشتر مورد توجه است.

وجود ارزهای دیجیتال تحت کنترل دولت ها موجب می‌شود تا جرائم مالی نظیر پولشویی و فرار مالیاتی سخت‌تر شوند. این ارزها امنیت کاربران را بالا می‌برند حتی اگر موجب کاهش حریم خصوصی شوند

یوان دیجیتال به جنگ دلار می‌رود

ظهور یوان دیجیتال برخلاف یوان معمولی مورد تغییر روند بازی در مقیاس بین‌المللی می‌شود. چین قادر است این ارز دیجیتال که اولین نمونه در نوع خود محسوب می‌شود را به‌ عنوان یک استاندارد جهانی جدید در معاملات خود مورد استفاده قرار دهد و به مدد بنیه اقتصادی خویش، دیگر کشورها و مؤسسات مالی را نیز به استفاده از آن ترغیب کند. پیامد احتمالی واضح و روشن است؛ این ارز دیجیتال می‌تواند دلار آمریکا را بطور جدی از خود متأثر سازد.

در حال حاضر، دلار آمریکا واحد پولی غالب در دنیاست. این واحد پولی در واقع ابزار معامله‌ای ترجیحی در ارتباط با بسیاری از بخش ها و کالاها علاوه بر حوزه مالی محسوب می‌شود. به ‌واسطه استفاده گسترده از دلار و سلطه مؤسسات مالی آمریکا، دولت این کشور قادر است از دلار به‌ عنوان سلاح استفاده کند و نوعی «صلاحیت فرا سرزمینی» علیه کشورهایی اعمال کند که دل خوشی از آنها ندارد.

اگر آمریکا یک شرکت یا فرد را تحریم کند، تحریم ها موجب قطع ارتباط آن شرکت یا فرد با سیستم مالی جهانی می‌شوند. بانک های ی که به این افراد خدمات ارائه می‌دهند، متکی به دلار هستند و در صورت نقض تحریم ها مجازات می‌شوند.

یوان دیجیتال فرصتی مناسب برای ایران و ونزوئلا

اینها ربطی به سیاست ورزی ندارد. برای مثال، کری لام رئیس اجرایی هنگ‌کنگ اوایل سال جاری ظاهراً به خاطر «لطمه زدن» به خودمختاری این شهر، توسط آمریکا تحریم شد. او اکنون نمی‌تواند حساب بانکی داشته باشد، زیرا حتی بانک های  همسو با چین نیز به بازارهای مالی آمریکا وابسته‌اند و از او دوری می‌کنند.

این امر نمایانگر بنیه جهانی دلار است، اما در عین حال نشان می‌دهد که یوان دیجیتال چگونه می‌تواند دورنمای کنونی را تغییر دهد. شکل‌گیری یک ابزار معاملاتی بین‌المللی جدید بدان معناست که مؤسسات مالی، شرکت‌ها، و دولت ها اکنون از یک روش جدید معامله برخوردارند بدون آنکه مجبور باشند از دلار آمریکا استفاده کنند. این امر از گستره جهانی دلار آمریکا می‌کاهد. برای کشورهایی نظیر ایران و ونزوئلا که در معرض تحریم های  شدید آمریکا قرار دارند، یوان دیجیتال به وضوح راه گریز از این مخمصه است.

برای کشورهایی نظیر ایران و ونزوئلا که در معرض تحریم های  شدید آمریکا قرار دارند، یوان دیجیتال به وضوح راه گریز از این مخمصه است

البته، چنین سیستمی با واکنش های  متفاوت در گوشه و کنار دنیا مواجه خواهد شد. با اینکه این سیستم برای برخی از کشورها مفید و سودمند است، اما بی‌شک دیگر کشورها قبول نخواهند کرد که سیستم های  مالی‌شان توسط چین بازتعریف شوند و تحت سلطه این کشور قرار گیرند.

مقاومت سیاسی آمریکا با یوان دیجیتال

یوان دیجیتال با مقاومت سیاسی از طرف آمریکا مواجه خواهد شد و این کشور احتمالاً در نهایت در واکنش به این امر ارز دیجیتال خود را خلق خواهد کرد (با اینکه در حال حاضر در این زمینه کاملاً عقب است). اتحادیه اروپا نیز در راستای تأمین منافع خود احتمالاً به سمت «یوروی دیجیتال» حرکت خواهد کرد.

از سوی دیگر، باید انتظار داشت که یوان دیجیتال مورد استقبال کشورهایی قرار گیرد که با چین پیوندهای محکمی دارند، به ویژه کشورهایی از این دست که در آسیا، آفریقا، و آمریکای لاتین واقع شده‌اند. بسیاری از کشورها فرصت را غنیمت می‌شمارند تا در قالب یک تحول مثبت، ارزهای معاملاتی خود را متنوع سازند و صرفاً به دلار آمریکا تکیه نکنند.

پیدایش یوان دیجیتال به مثابه یک نوآوری خواهد بود که روند شکل‌گیری یک دنیای چندقطبی را حقیقتاً شتاب می‌بخشد. این ارز دیجیتال بطور بالقوه قادر است انحصار دلار را به‌ عنوان یک سلاح یکجانبه و فرا سرزمینی درهم بشکند

همچنین می‌توان استدلال کرد که پیدایش یوان دیجیتال به مثابه یک نوآوری خواهد بود که روند شکل‌گیری یک دنیای چندقطبی را حقیقتاً شتاب می‌بخشد. این ارز دیجیتال بطور بالقوه قادر است انحصار دلار را به‌ عنوان یک سلاح یکجانبه و فرا سرزمینی درهم بشکند و قواعد سیستم مالی جهانی را مطابق نظر چین بازنویسی کند. یوان دیجیتال همچنین می‌تواند به رقابت از طرف بسیاری دیگر از قدرت های  بزرگ در زمینه راه‌اندازی ارزهای دیجیتال دامن بزند و نظم کنونی را برهم بزند و به تبع آن دلار آمریکا را آسیب ‌پذیر سازد.

انقلاب دیجیتال و حذف پول نقد در حال رقم خوردن است و در حالی که غرب تا به اینجای کار نتوانسته یک طرح قابل قیاس برای خود تهیه کند، چین پیشاپیش به خط پایان نزدیک شده است.

کد خبر: ۶۰٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha